دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 دی 1395 - 12:39

تالیف کتاب «خصوصی‌سازی، اقدام وعمل » از سوی اعضای هیات علمی واحد نراق

کتاب «خصوصی‌سازی، اقدام وعمل »از سوی دکتر مصطفی حیدری هراتمه و دکتر محسن عامری شهرابی استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق و و زهره سادات سجادی کارشناسی ارشد واحد نراق تالیف و برای نخستین بار در انتشارات فرا آموزش به چاپ رسید .
کد خبر : 151627

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مولفان در مقدمه کتاب «خصوصی سازی، اقدام و عمل» با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی(خصوصی سازی) می‌نویسند: این کتاب به بررسی تاثیر اصل44 قانون اساسی بر بازار سرمایه دردوره زمانی (1394-1379) می‌پردازد. در این ارتباط متغیرهای بدهی دولت، اندازه دولت و ارزش سهام واگذار شده به عنوان شاخص های تبیین کننده اصل 44 قانون اساسی بر بازدهی سهام بازار بورس اوراق بهادار به‌عنوان نماد بازار سرمایه منظور شده است.


مولفان با تاکید بر ضرورت، اهداف، تحلیل شیوه‌ها و نتایج خصوصی‌سازی در مقدمه این کتاب آورده‌اند: روش پژوهش در این پروژه به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی – تحلیلی با استفاده از الگوهای اقتصادسنجی VAR ،ECM ،VECM و ARDL است. نتایج ناشی از این الگوها نشان می‌دهد که الف: ارزش سهام‌های واگذار شده در چارچوب خصوصی‌سازی، هرچند تاثیر مثبت و مستقیم داشته اما آنقدر ناچیز و کوچک بوده که قابل چشم پوشی و اغماض است.


ب:همچنین اسمیت در کتاب ثروت ملل بیان می‌کند هرچه دولت‌ها بزرگتر و فربه تر باشند، نشان دهنده دخالت بیشتر دولت در اقتصاد و عدم توجه به نقش مردم در فعالیت‌های اقتصادی و بخش خصوصی خواهد بود. یافته‌های این پژوهش مهر تاییدی است بر گفته‌های وی پس اندازه دولت اثر وارون بر بازار سهام خواهد داشت.


ج: متاسفانه اکثر قریب به اتفاق واگذاری‌ها در لوای اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی برای رد دیون توسط دولت صورت گرفته است بنابراین بدهی دولت، تاثیر منفی و معکوس بر بازدهی بازار سهام داشته که کاملا منطبق بر شرایط اقتصاد ایران است.



انتهای پیام/

برچسب ها: واحد نراق
ارسال نظر
هلدینگ شایسته