دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد؛

بی‌ثباتی بازار مسکن در اثر سیاست‌های قیمتی دولت دهم

عضو هیات مدیره اتحادیه صنف مشاوران املاک گفت:‌ بی‌ثباتی بازار مسکن در نتیجه تصمیمات و سیاست‌های دولت دهم اتفاق افتاد؛ در این دوره قدرت خرید مردم کاهش یافت و هنوز هم قابل جبران نیست.
کد خبر : 150685

مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه فشار دولت دهم برای ثبات قیمت‌ها موجب ایجاد جهش قیمتی در بازار مسکن شد، افزود: این امر خود موجب ایجاد یک جهش قیمتی شد و نرخ دلار به یکباره سه برابر افزایش یافت.


وی تصریح کرد: رکود فعلی بازار مسکن نیز به همین علت است چرا که با جهش یکباره قیمت‌ها در بازار مسکن، قدرت خرید مردم در این بازار به شدت کاهش یافت و هنوز هم فاصله قدرت خرید و نرخ‌های بازار به تعادل نرسیده است.


قلی‌خسروی با اشاره به جهش قیمتی اخیر دلار ادامه داد: قیمت دلار در هفته‌های اخیر دچار جهش شد و به طبع این امر در بازار مسکن نیز اثرگذار خواهد بود و تا حدودی قیمت‌ها را افزایش داد.


این فعال بازار مسکن تاکید کرد: البته روند بازار مسکن نشان‌ می‌دهد که دریچه و روزنه امید ایجاد شده برای شکوفایی اقتصادی در سال 96 در پی توافق برجام به این بازار نیز تسری خواهد یافت و بیش‌تر به سمت خروج از رکود بازار مسکن پیش می‌رویم.


وی درباره تاثیر برجام بر بازار مسکن اضافه کرد: قراردادهای منعقد شده میان ایران و شرکت‌های بزرگ اقتصادی دنیا نشان‌ می‌دهد که توافق برجام رونق اقتصادی را برای کشور به همراه خواهد داشت و درباره نگرانی‌ها برای نقض این توافق نیز باید یادآور شد که ترامپ رئیس‌جمهوری جدید آمریکا یک نفر است در حالی که برجام با گروه 1+5 به امضا رسیده است. بر این اساس حاشیه‌های عنوان شده پیرامون نقض توافق برجام تنها سیاسی‌کاری است.


قلی‌خسروی عنوان کرد: ایران امروز یقینا با چند سال گذشته متفاوت است و قدرت اقتصادی کشور در منطقه بیش‌تر شده است و معتقدم که در آینده‌ای نه چندان دور رونق و شکوفایی ایران بیش‌ از ترکیه خواهد شود. این امر یقینا بازار مسکن را نیز متحول خواهد کرد کما اینکه گام حرکت به سوی خروج از رکود بازار مسکن نیز برداشته شده است.


عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به وام 130 میلیون تومانی دولت به انبوه‌سازان بیان کرد: هنوز بخشی از سرمایه انبوه‌سازان در بانک‌ها است و هنوز هم بانک‌ها با ارایه سودهای کلان به انبوه‌سازان در حال متضرر شدن هستند.


وی گفت: انبوه‌سازان هنوز به سمت بازار مسکن حرکت نکرده‌اند و باید سیاستی برای آزادسازی سرمایه آنها از بانک‌ها و حرکت به سمت بازار مسکن اتخاذ شود.


این فعال بازار مسکن خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال حجم معاملات مسکن افزایش یافته و امیدواریم این روند تا پایان سال و در نیمه ابتدایی سال 96 نیز ادامه‌دار باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته