معاون شهردار تهران: اقدامات عمرانی پایتخت منطبق بر برنامه 5 ساله است/ 1300 میلیارد تومان، هزینه ساخت پل طبقاتی صدر
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از شهرنوشت، علیرضا جاوید با اشاره به اینکه تمامی پروژههای زیرساختی و عمرانی شهر تهران با طرح جامع، تفصیلی و برنامه ۵ ساله تطابق کامل دارد، گفت: اولین طرح جامع پایتخت در سال ۴۷ مصوب و ابلاغ شد دومین طرح جامع نیز در سال ۷۰ به تصویب و در همان سال ابلاغ شد. سومین طرح هم در سال ۱۳۸۶ مصوب و درسال ۱۳۸۷ به شهرداری تهران ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه در طرح جامع ابلاغی به مدیریت شهری تهران سه اولویت تعیین شده بود، افزود: تکمیل شبکه جمع آوری آبهای سطحی، توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب و توسعه شبکه بزرگراهی شهری و درون شهری در اولویت قرار داشت که بحمدالله طبق طرح ابلاغی به سرانجام رسیده است.
جاوید تاکید کرد: توسعه پارکینگهای عمومی سطحی و زیرسطحی نیز در دستور کارمان بوده که هماکنون ساخت پارکینگ در مجاورت پارک ملت، پردیس سینمایی ملت و تونل نیایش را در برنامه داریم و انشالله در آیندهای نزدیک به بهره برداری خواهیم رساند.
وی با اشاره به اینکه اقدامات عمرانی در پایتخت کاملا با برنامه ۵ ساله منطبق است، عنوان کرد: باید اعلام کنم که در تمامی فعالیتها منطبق با برنامههای ابلاغی عمل کردهایم.
جاوید در ادامه با تشریح مقایسه آماری اقدامات عمرانی از مهرماه سال۸۴ تا آخر شهریور سال ۹۵ گفت: در بازه زمانی اعلام شده شاهد رشد چشمگیر توسعه و تکمیل معابر بزرگراهی، تونلهای شهری و جمع آوری آبهای سطحی، افزایش تقاطعهای غیرهمسطح و مرمت پلها بودهایم.
رشد بیش از ۸۰درصدی ساخت بزرگراهها طی دهه اخیر
معاون فنی و عمران شهرداری تهران با تاکید بر اینکه تا مهرماه سال ۱۳۸۴ تنها ۳۰۴ کیلومتر بزرگراه در پایتخت موجود بود، تصریح کرد: توانستهایم ۲۴۴ کیلومتر شبکه بزرگراهی در شهر تهران را افزایش دهیم و باید اعلام کنم که در این حوزه بیش از ۸۰ درصد رشد داشتهایم.
جاوید با بیان اینکه افزایش رینگ حاشیهای شهر در شبکه بزرگراهی در این دوره از مدیریت شهری رشد چشمگیری داشته است، گفت: تلاش کردیم ترافیک متمرکز شهر را با ایجاد و گسترش رینگهای حاشیهای کاهش دهیم و خوشبختانه توانستهایم تا میزان قابل توجهی از ترافیک داخل شهر کم کنیم.
وی تاکید کرد: تا کنون ۹۵ درصد از شبکه بزرگراهی پایتخت تکمیل شده و تنها ۵ درصد از آن باقی مانده است که آن هم تا پایان این دوره از مدیریت شهری به اتمام خواهد رسید. همت ما تکمیل شبکه بزرگراهی مصوب است.
رشد۱۲۳درصدی ساخت پلها و تقاطعهای غیرهمسطح
جاوید با اشاره به تکمیل و گسترش پلها و تقاطعهای غیرهمسطح گفت: تا سال ۱۳۸۴ تنها ۱۵۷ پل و تقاطع در شهر تهران داشتهایم اما هم اکنون ۳۵۰ پل و تقاطع در شهر داریم که رشد۱۲۳ درصدی را نیز در این حوزه داشتهایم.
وی با تاکید بر اینکه ۱۹۳ تقاطع غیرهمسطح به شهر افزوده شده است، گفت: توجه شهرداری تهران به افزایش تقاطعهای غیرهمسطح در جنوب تهران بوده زیرا شعار مدیریت شهری توجه به مناطق جنوبی بوده است. اما این بدان معنا نبوده که توجهی به شمال تهران نداشتهایم. در مناطق شمالی نیز تقاطعهای غیرهمسطح تاثیرگذاری به بهره برداری رسیده است.
رشد۱۶برابری ساخت تونل شهری
معاون فنی و عمران شهرداری تهران با اشاره به توسعه شبکه تونلی پایتخت هم اظهارکرد: تا سال ۸۴ تنها یک کیلومتر میزان تونلهای شهر بود اما هم اکنون ۲۰ کیلومتر تونل در شهر داریم و باید اعلام کنم که ساخت تونل شهری در پایتخت ۱۶ برابر رشد داشته است. همچنین هم اکنون ساخت تونلهای شهدای غزه، آرش اسفندیار، ضربعلیزاده و شوشتری را نیز در دستور کار داریم. حدود ۲۰ کیلومتر از تونلهای شهر تهران به بهره برداری رسیده است و ۲۰ کیلومتر دیگر نیزدر دستور کار است.
جاوید تاکید کرد: در جمع آوری آبهای سطح نیز ۲۲ درصد رشد داشتهایم.
وی با اشاره به مقایسه اعتباری و ریالی معاونت فنی وعمرانی شهرداری تهران براساس شاخص تورم بانک مرکزی در سالهای گذشته گفت: از سال ۷۴ تا ۸۴، ۶ هزار و ۳۰۰ میلیاردتومان به این معاونت اختصاص داده شده است. اما از سال ۸۵ تا ۹۵، ۲۵ هزار میلیاردتومان اختصاص داده شده است که تنها حدود ۴ برابر افزایش اعتبارات را داشتهایم که در مقابل میزان فعالیت عمرانی انجام شده در شهر در این دو بازه زمانی با یکدیگر قابل مقایسه نیست.
جاوید اعلام کرد: باید بگویم که مدیریت شهری از حمایت دولتها کم بهره و بیبهره بوده اما در این دوره بیش از هر دوره دیگری به عمران زیرساختها و آبادانی شهر توجه شده است.
وی با تاکید بر اینکه ۱۱۸ پروژه در این دوره مدیریت شهری تکمیل و به بهره برداری رسیده است، اعلام کرد: ما شاهد افتتاح یک پروژه عمرانی بزرگ در هر ماه بودهایم.
جاوید با اشاره به ساخت تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر گفت: ادامه ساخت تونل نیایش به جای بزرگراه طبقانی صدر ما را با مشکلاتی مواجه میکرد از جمله این مشکلات توجه به پدافند غیرعامل و همچنین حجم گسترده تملکات و هزینه بسیار زیاد آن بود. در بررسیهای فنی و تخصصی به این نتیجه رسیدیم که ساخت پل طبقاتی از هر نظر به صرفهتر هست.
یک هزار و ۳۰۰ میلیاردتومان کل هزینه ساخت پل طبقاتی صدر
وی عنوان کرد: یک مقام دولتی چندی پیش اعلام کرد یک میلیارددلار برای پروژه صدر هزینه شده است باید بگویم که اصلا اینطور نبوده است و این رقم اشتباه است. ما یک بار در روزنامه دنیای اقتصاد هزینه کامل احداث پل صدر را شفاف و به صورت ریز چاپ کردیم و این اتفاق در مدیریت شهری بیسابقه بود. باید بگویم که یک هزار و ۳۰۰ میلیاردتومان کل هزینه ساخت پل طبقاتی صدر بوده است که در کنارآن ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیاردتومان هم هزینه تملک داشتهایم.
جاوید با اشاره به ساخت تونلها و بزرگراههای بسیار در شهر تهران که باعث کاهش ترافیک و تردد روان خودروها شده است، درخصوص تونل توحید عنوان کرد: تونل توحید دو اشکال داشت یک تهویه آن و دیگری آب ریزی از سقفش که آن دو را نیز برطرف کردیم. البته باید بگویم که در زمان احداث این تونل نظر مشاور این نبود که تونل به صورت ضدآب ساخت شود اما با اشاره به وجود بارشهای شدید، ترکیدگی لوله و... در بالای تونل توحید تفاهم نامهای را با دانشگاه تهران انجام دادهایم که آب بندی کامل تونل از داخل آن انجام شود.
تونل صیاد در مرحله انتخاب سرمایه گذار
معاون فنی و عمران شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در خصوص ادامه ساخت تونل صیاد نیز گفت: این پروژه در ردیف بودجه سال۹۵ شورا مصوب شده است و شورا تاکید کرده است که از سرمایه گذار بخش خصوصی و به روش BOT انجام شود. هنوز سرمایه گذاری انتخاب نکردهایم اما رایزنیهای انجام شده و انشالله تا پایان سال تفاهم نامهای را امضا خواهیم کرد.
جاوید همچنین در خصوص تونل آرش اسنفدیار نیز گفت: ساخت این تونل نیز مصوبه شورای شهر را دارد و البته ممکن است برخی از اعضا روی بعضی از پروژهها نظراتی داشته باشند که این پروژه نیز مثتثنی نیست. ما نظارت را با جان و دل میپذیریم و آمادهایم هر گونه ابهامی را برطرف کنیم.
جاوید با اشاره به پروژههای آماده به بهره برداری معاونت فنی و عمران خاطرنشان کرد: احداث تصویه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس، پل روگذر سه راه تقی آباد، پل غرب به غرب دور برگردان بلوار ارتش، مسیر جنوب به شرق تقاطع بزگراه امام علی (ع) با بلوار ارتش، مسیر شرق به جنوب تقاطع امام علی (ع) با بلوار ارتش، احداث مسجد خاتم الانبیا و ساختمان جدید مرکز مطالعات ژنو تکنیک و مقاومت مصالح شهرداری تهران در آیندهای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید. همچنین مقاوم و بهسازی لرزهای چهار پل سواره روی بزرگراه شهید نواب با خیابان هلال احمر، پل مبدل جاده قم دربزرگراه شهید آوینی، پل تقاطع شهید حکیم با رودخانه کن و پل تقاطع شهید مدرس با بزرگراه شهید حقانی نیز در دستور کار است.
انتهای پیام/