دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1395 - 11:53

فصل اول کاوش دست‌کندهای زیرزمینی تپه قلعه رباط آغاج آغاز شد

فصل نخست کاوش دست‌کندهای زیرزمینی تپه قلعه رباط آغاج واقع در شهرستان خمین با هدف بازشناسی و خواناسازی برخی فضاها و همچنین مطالعه یافته‌های فرهنگی در ارتباط با آن برای مشخص کردن گاه نگاری آغاز شد.
کد خبر : 149508
به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مجید منتظر ظهوری، سرپرست هیات با اعلام این خبر گفت: این کاوش می‌تواند اطلاعاتی پیرامون چیستی، کارکرد، نحوه و دلایل شکل‌گیری ساختارهای معماری آن زمان را در پی داشته باشد.

به گفته این باستان‌شناس، کاوش در این دست کندها در دو کارگاه در بخش جنوبی تپه در حال پیگیری است و فضاهای کاوش شده شامل راهرو و اتاق و فضاهای جانبی آن و همچنین هواکش‌های تعبیه‌شده به‌منظور تهویه هوا است.


او افزود: بیشتر فضای راهروها به دلیل ریزش سقف و سرازیر شدن خاک و سنگ‌های سطحی تپه در اثر بارش باران پرشده‌اند.


وی اظهار داشت: با توجه به بررسی‌های باستان‌شناسی، این معماری دستکند زیرزمینی در زیر قلعه دفاعی (رباط) مستطیل شکل، که امروزه برخی از شواهد معماری آن قابل‌مشاهده هست. در دل بستری کنگلومرایی (سنگ) ایجاد شده است.


ظهوری با اشاره به کشف قطعات سفالی و بقایای استخوانی جانوران در این کاوش، خاطرنشان کرد: مطالعه یافته‌های فرهنگی به‌ویژه سفالینه‌ها مشخص کرده که این دست کندها به قرون میانی اسلامی (قرن ۶ و ۷ ه.ق) تعلق داشته است.


مجوز فصل نخست کاوش دست کندهای زیرزمینی تپه قلعه رباط آغاج توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: خمین
ارسال نظر
هلدینگ شایسته