دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در زادگاه امام خمینی (ره) رقم می‌خورد؛

آغاز هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی

آغاز هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی
رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) از برگزاری هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» همزمان با سالگرد ولادت حضرت امام خمینی(ره) خبرداد.
کد خبر : 825312

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات این موسسه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) عنوان کرد: در دوره جدید موسسه از اصلی‌ترین رویکرد‌ها که لباس حفظ ماموریت پیشین مدنظر هست، ورود به عرصه‌های تبیینی و ترویجی است پس از سه دهه فعالیت اسنادی و پژوهشی است. امروز جامعه ما به دلیل شرایط و اقتضائات زمانی و فاصله‌ای که از دوران حیات امام گرفته بیش از گذشته نیازمند شناخت مبانی اندیشه، سیره عملی و شخصیت امام خمینی (ره) است.

کمساری تأکید کرد: امروز بیش از نیمی از افراد جامعه ما را کسانی تشکیل می‌دهند که زمان رحلت امام یا به دنیا نیامده بودند و یا کودک بوده اند و لذا درک لازم را از امام و شرایط امام مثل نسل قبلشان ندارند. طبیعتا باید تلاش شود تا این مبانی که به عنوان اساس و زیربنای فکری و اعتقادی و راهبردی نظام ما تلقی می‌شود، بیشتر ترویج و تبلیغ شود تا شناخت بهتری حاصل شود. طبیعتا هرچه شناخت درست‌تر و کافی‌تر باشد، اعتقاد و باور عمیق‌تر می‌شود و اگر شناخت ناقص و نادرست باشد طبیعی است که اعتقاد و باور یا ضعیف می‌شود و یا به صورت منفی خودش را نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: ما مواجه هستیم با دشمنی‌ها و شیطنت‌هایی که به صورت جدی در حوزه نادرست جلوه دادن اندیشه و عملکرد امام فعالانه تلاش می‌کند. شاید رسانه‌ها بیش از بقیه مواجه هستند با حجم شبهات، شایعات و روایت‌های نادرستی که در این حوزه وجود دارد. الآن به واسطه حضور رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی مباحث از این دست به وفور و سرعت در دسترس آحاد جامعه قرار می‌گیرد. به هر حال شرایط رسانه‌ای کاملا متفاوت شده و لذا شناخت‌ها هم متأثر از روایت‌های درست و نادرست می‌شود.

** برنامه‌های تبیینی و ترویجی؛ رویکرد جدید موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)

وی اظهار کرد: تعابیری که رهبر معظم انقلاب تحت عنوان «جهاد تبیین» و «روایت‌گری درست» در چند سال اخیر داشتند، در حوزه شناخت امام کاملا ضروری است و اگر این کار‌ها صورت نگیرد روایت سازی از جانب رسانه‌های جهت دار و معاند رقم خواهد خورد؛ همان گونه که در این سال‌های اخیر انجام شده است. به همین جهت برنامه‌های تبیینی و ترویجی ضروری است. هفته فرهنگی برآستان آفتاب در همین راستا طراحی و انشالله اجرا خواهد شد. بنا داریم هفته‌های فرهنگی امام خمینی را در استان‌های مختلف کشور برگزار کنیم. شهرستان خمین به عنوان زادگاه امام اولین نقطه‌ای است که این رویداد همزمان با سالگرد ولادت ایشان که مصادف با ولادت با سعادت حضرت فاطمه (س) است در آن برگزار خواهد شد.

آغاز هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی

وی افزود: خمین شهری ریشه دار و مذهبی است که به نسبت جمعیتش شهدای بسیار زیادی را در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب کرده است. به همین دلیل مطمع دشمنان انقلاب هم بوده در حوادث اخیر هم دیدیم که یک اتفاق غیرواقعی را در بوق و کرنا کردند و تبلیغات منفی داشتند در حالی که من بلافاصله در بیت امام حاضر شدم و دیدم که هیچ هتک حرمت و تخریبی صورت نگرفته بود.

وی افزود: افتتاحیه هفته فرهنگی «برآستان آفتاب» جمعه بیست و سوم دی ماه در مجتمع فرهنگی بیت امام خمینی (ره) در خمین برگزار می‌شود. از آقای محمدباقر قالیباف رئیس محترم مجلس دعوت کرده این به عنوان سخنران اصلی افتتاحیه که امیدواریم با توجه به این که در سفر کاری خارج از کشور هستند برنامه ایشان برای حضور هماهنگ شود.

**جزئیات هفته فرهنگی «برآستان آفتاب»

کمساری گفت: به همکاران تاکید کردیم که از هرگونه تشریفات و ریخت و پاش‌ها جداً پرهیز کنند و ان‌شالله با همان مشی امام و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و جوانان برنامه‌ها را پیش خواهیم برد.

وی عنوان کرد: ستادی به ریاست استاندار مرکزی و قائم مقامی فرماندار خمین و با حضور نهاد‌های رسمی و مردمی تشکیل شده. سعی کردیم توجه به نیازمندان و محرومان اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد و خدماتی به مردم خمین به ویژه اقشار آسیب پذیر ارایه شود. اعزام‌دو‌گروه پزشکی شامل سی پزشک و ده چشم پزشک و تأسیس داروخانه سیار از این جمله است که پزشکان علاوه بر ویزیت مردم در بیت امام (ره) به روستا‌های اطراف و مدارس و مناطق مختلف خواهند رفت. این از کار‌هایی است که در حوزه مسولیت اجتماعی تعریف می‌شود.

آغاز هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)  گفت: بسته‌های معیشتی و کمک آموزشی  نیز آماده شده که بین واجدان شرایط در شهر خمین توزیع خواهد شد. همچنین از طریق ستاد دیه و دادگستری شهرستان خمین هم برنامه‌هایی برای آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد طراحی شده است. در مجموع، می‌خواهیم به بهانه هفته فرهنگی «برآستان آفتاب» گره‌هایی هرچند کوچک از کار مردم گشوده شود.

وی افزود: برگزاری همایش مسئولیت اجتماعی در اندیشه حضرت امام خمینی (ره)  با حضور صاحبنظران و نشست بازخوانی جایگاه  زن در اندیشه  بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی از دیگر برنامه‌های این هفته است. در نشست بازخوانی زن در اندیشه امام سه بانوی اندیشمند غیرایرانی نیز در کنار سایر اساتید به سخنرانی خواهند پرداخت. همچنین در قالب این هفته فرهنگی،همایش عدالت تربیتی در اندیشه  امام خمینی(ره) با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و پاسداشت مفاخر فرهنگی و هنری خمین  با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار  خواهد شد.  برپایی نمایشگاه‌هایی با موضوع هنرهای تجسمی و برگزاری کارگاه‌های هنری برای کودکان و نوجوانان از دیگر برنامه‌های این هفته در خمین است.

کمساری اظهار کرد: در ادامه برنامه‌های فرهنگی این هفته قرار است در شهرستان خمین اکران چند فیلم سینمایی و مستند را به صورت رایگان داشته باشیم.  همچنین دو فیلم «فرزند صبح» و «مستند بانوقدس ایران» با حضور کارگردانان آنها به نمایش درآمده و نقد می شود. در حیاط بیت امام هم سه نوبت در روز اجرای پرفورمنس داریم که میتواند مورد توجه  علاقه مندان هنرهای نمایشی نیز قرار بگیرد.یک برنامه ویژه تجلیل از ایثارگران و خانواده شاهد را خواهیم داشت که در این شب خانواده شهدای مقاومت از خارج کشور هم تجلیل خواهند شد. طبیعتا در این ایام تولیداتی را هم در حوزه کلیپ، نماهنگ و گزارش هایی داریم که بعضا انجام شده و بعضا هم انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته