دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1394 - 11:43
گزارش آنا از حاشیه و متن نشست علنی امروز مجلس

ابوترابی پشت تریبون مجلس: آقای وزیر بگویید عذر‌می‌خواهم/ رحمانی‌فضلی: رسانه‌ها فریبکاری کردند از جانب آنها عذرمی‌‌خواهم

جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با حضور وزیر کشور آغاز شد که طبق قرار قبلی، بنا بود درباره اظهارات خود مبنی بر ورود پول‌های کثیف به عرصه سیاست و انتخابات، به نمایندگان توضیح دهد.
کد خبر : 14813

گروه سیاسی: نشست علنی امروز در حالی آغاز شد که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، ترجیح داده بود در این جلسه مهم و حساس غایب باشد و ریاست مجلس را برعهده نگیرد. این در حالی بود که اندکی بعد از رفتن رحمانی فضلی از مجلس و ورود مجلس به دستور کار بعدی، لاریجانی ریاست مجلس را برعهده گرفت.


در این جلسه که به ریاست نایب اول رئیس مجلس برگزار شد، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به حضور وزیر کشور در صحن علنی مجلس برای توضیح اظهاراتش درباره ورود پول‌های کثیف به انتخابات گفت: همانگونه که استحضار دارید در برخی از رسانه‌ها و مصاحبه‌ها مطالبی از سوی وزیر کشور مطرح شد که از آن این‌گونه برداشت شد که پول‌های کثیف در برخی از حوزه‌های اقتصاد و برخی از عرصه‌های سیاسی ایفای نقش داشته است.


وی ادامه داد: با توجه به دغدغه جدی‌ای که همکاران ارجمند در نهاد قانونگذاری داشتند و اهتمام ریاست محترم مجلس شورای اسلامی موضوع در هیئت رئیسه مورد بحث قرار گرفت و به این بحث رسیدیم که از وزیر محترم کشور که بر اساس مسئولیت اجرایی خویش در این حوزه اشراف دارند، دعوت کنیم تا در یک جلسه علنی برای تبیین و روشن کردن موضوع برای ملت عزیز و نمایندگان مجلس مطالبی که در این عرصه مورد نظرشان بوده، تبیین کنند تا مردم و مجلس در جریان این موضوع قرار گیرند. تا ان‌شاءالله تصمیم مقتضی و نهایی از سوی مجلس، دیگر نهادها و دستگاه قضایی اتخاذ شود.


توضیحات 12 دقیقه‌‌ای وزیر کشور از پولشویی در کشورهای دیگر و همهمه اعتراضی نمایندگان
با اظهارات ابوترابی فرد، رحمانی‌فضلی در جایگاه ناطقان قرار گرفت و در ابتدای سخنان خود در مجلس، با قدردانی از نمایندگان گفت: موضوعی که قرار است امروز مطرح شود در رسانه‌ها به آن پرداخت شده و می‌تواند به عنوان موضوعی حساس در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی تأثیرگذار باشد و برخورد مناسب با آن می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف انقلاب و انجام فعالیت‌ها یاری کند.


وزیر کشور، یکی از بزرگترین مشکلات کشور را بی‌انضباطی مالی عنوان و اظهار کرد: در زمانی که در دیوان محاسبات بودم نیز بارها این موضوع را مطرح کردم و گفتم که ما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که کل درآمدها و هزینه‌های کشور چقدر است. همچنین باید به صورت جدی تمام منابع مالی کشور و تمام هزینه‌های کشور را به صورت واحد و یکپارچه نه به عنوان یک مسئله دولتی بلکه به عنوان یک مسئله حاکمیتی و همچنین نحوه چرخش و گردش آنها را مشخص کنیم و نظارت عالیه بر تمام امور داشته باشیم.


وزیر کشور اظهار کرد: من نسبت به استفاده از پول‌های کثیف در انتخابات هشدار دادم و اگر وجود داشته باشد قوه قضائیه وظیفه دارد آن را کشف کند.


وزیر کشور ادامه داد: من در نامه‌ای از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کردم تا در صورت امکان، جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شود تا ارقام و اعدادی را که من اعلام می‌کنم مورد سوءاستفاده دشمنان قرار نگیرد؛ البته موضوعی که ما می‌خواهیم به آن بپردازیم مسئله‌ای است که کشورهای اروپایی و آمریکا به شدت با آن مواجه هستند و علی‌رغم همه برنامه‌ها و اقدامات، بزرگترین پولشویی‌ها در داخل آمریکا، اروپا و کشورهای قدرتمند صورت می‌گیرد اما ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران معتقدیم که باید تمام فعالیت‌های ما مبتنی بر عقاید و اصول انقلابی و اعتقادی‌مان باشد و کمترین تخلف را داشته باشیم.


رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: من در سخنرانی خود در 93/12/2 در جمع فرماندهان مبارزه با مواد مخدر، بر آثار و عواقب قاچاق و درآمدهای ناشی از آن صحبت کردم. آثار امنیتی این مسئله را مطرح کردم به گونه‌ای که امروز برای ما مسجل است پول‌های قاچاق و قاچاقچیان با اشرار و تروریست‌ها ارتباط دارند و این موضوع را ما برای اولین بار امسال در سازمان ملل نیز مطرح کردیم و برای آنها نیز این مسئله جالب بود و مصادیق خود را در این خصوص به آنها ارائه کردیم.


وی تأکید کرد: در همان زمان گفتم که در حوزه سیاسی اگر مواظب نباشیم قاچاقچیان و کسانی که دنبال پول‌های کثیف هستند به حامی احتیاج دارند و حامی را در حوزه قدرت جست‌وجو می کنند که اگر هوشیار نباشیم امکان دارد از طرق مختلف در حوزه سیاسی از جمله انتقال قدرت که در قالب انتخابات صورت می‌گیرد، اعمال نظر و اعمال نفوذ کنند.


رحمانی‌فضلی تأکید کرد: نتیجه مسئله قاچاق و پول‌های ناشی از آن در حوزه اجتماعی، یک میلیون و 500 هزار نفر معتاد است که با خانواده‌هایشان حدود 5.5 تا 6 میلیون نفر را را درگیر می‌کند که مسائل و معضلاتی مثل طلاق، بزهکاری، سرقت و قتل ناشی از آن را به وجود می‌آورد.


ابوترابی‌فرد: سؤال مجلس روشن است «آیا در قوه مقننه از پول‌های کثیف استفاده شده است یا نه؟»


وزیر کشور که 12 دقیقه ابتدای سخنانش را به موضوعات مختلفی از جمله عملکرد رسانه‌ها در انعکاس سخنانش و همچنین توضیحاتی درباره پولشویی و وجود پول‌های کثیف در برخی کشورها از جمله آمریکا گذرانده بود، بارها با اعتراض نمایندگان مواجه شد که «وزیر به موضوع اصلی نمی‌پردازد».


به دنبال این اعتراضات که با همهمه مکرر نمایندگان همراه بود، سخنان وزیر قطع شد و ابوترابی‌فرد خطاب به رحمانی‌فضلی گفت: وزیر کشور به این سؤال مشخص پاسخ دهد که آیا در قوه مقننه از پول‌های کثیف استفاده شده است یا نه؟


وی افزود: خواهش حقیر از شما به عنوان وزیر کشور این است که بدون چشم‌پوشی، کمترین حضور پول کثیف را در حوزه سیاست به ویژه نهاد قانونگذاری تبیین کنید.


نایب رئیس مجلس برای آرام کردن جو مجلس گفت: جناب آقای رحمانی‌فضلی روشن است که در اقتصاد کشور به دلایلی که مهمترین دلیل آن قاچاق سوخت است، پول‌هایی وارد آن می‌شود و همان‌طور که وقتی سوخت به صورت قاچاق به خارج از کشور می‌رود، پول‌های ناشی از این قاچاق سوخت به صورت کثیف به کشور بازمی‌گردد و حداقل همین یک نکته کافی است برای اینکه بدانیم در اقتصاد کشور شاهد جریان پول‌های کثیف هستیم. لذا در این موضوع بحثی نیست و تبیین و ارائه راهکار برای برخورد منطقی، دغدغه دولت و مجلس است.


وی افزود: از شما به عنوان سکاندار این حوزه انتظار می‌رود که با برنامه در جهت حذف پول‌های کثیف از اقتصاد، تمام تلاش خود را انجام دهید و بدانید مجلس با تمام توان در این مسیر همراه شماست و قوه قضائیه نیز همراهی خواهد داشت اما نکته سؤال و دغدغه همکاران ما این است که بدون لحاظ گرایش‌های سیاسی این موضوع تبیین شود.


نایب رئیس مجلس بر همین اساس گفت: اکنون همکارانم که مدافع جدی دولت هم هستند به بنده مراجعه کردند و فرمودند که ما نسبت به این بحث‌ها اعتراض داریم و اجازه دهید که صحبت کنیم. همچنین دوستان ما از دیگر فراکسیون‌ها مراجعه کردند و چنین خواسته‌ای داشتند. بنابراین، سخن این است که از مباحث حضرت‌عالی اینگونه برداشت شده است و در رسانه‌ها انعکاس یافته که پول کثیف در جریان انتخابات نقش داشته و احتمالا این نقش در جریان انتخابات مجلس بوده است، بنابراین نمایندگان مجلس می‌خواهند بدانند آیا حضرت‌عالی کمترین اطلاعی از ورود پول کثیف به جریان برگزاری انتخابات و شکل‌گیری نهاد قانونگذاری دارید یا خیر و آن را به صورت شفاف و روشن با ذکر نام و مقدار بیان کنید.


ابوترابی‌فرد افزود: بنده سوگند یاد می‌کنم تا مردم عزیز هم بدانند که این موضوع دغدغه همه نمایندگان است و باید به صورت شفاف بیان شود و اگر ضعفی است شناخته شود تا ما، دولت و دستگاه قضایی به طور جدی با آن برخورد کنیم اینکه ما تقاضا کردیم که جلسه، علنی باشد برای این است که ما برای برخورد با جریان پول کثیف در حوزه سیاست هیچ اغماضی نداریم.


وی بر همین اساس تأکید کرد: ملت عزیز این موضوع عزم مجلس است و در این راه هیچ چشم‌پوشی ندارد؛ لذا خواهش حقیر از شما به عنوان وزیر کشور این است که بدون چشم‌پوشی، کمترین حضور پول کثیف را در حوزه سیاست به ویژه نهاد قانونگذاری تبیین کنید البته دغدغه‌های ما ورود پول‌های کثیف در حوزه‌های دیگر است چرا که مجلس وظیفه نظارت برعهده دارد اما از خود آغاز می‌کنیم بنابراین بفرمایید تا ما در جهت اصلاح آن قدم برداریم.


نایب رئیس مجلس درباره برگزاری جلسه علنی برای بررسی موضوع ورود پول‌های کثیف به انتخابات گفت: برای این تقاضای برگزاری جلسه علنی داشتیم که ما در حوزه برخورد با جریان پول کثیف در حوزه سیاست هیچ اغماضی نداریم. این عزم مجلس است و در این راه هیچ چشم‌پوشی ندارد.


نایب رئیس مجلس در ادامه سخنان خود تصریح کرد: البته این موضوع طبیعی است که رسانه‌های بیگانه و دشمنان نظام جمهوری اسلامی از این موضوع سوء استفاده جدی را کرده‌اند.


ابوتر‌ابی‌فرد، پس از پایان سخنان وزیر کشور نیز در سخنانی تصریح کرد: مجلس به طور کامل از تمامی اقدامات قضایی و اجرایی برای مبارزه فساد و پول‌های کثیف حمایت می‌کند.


رحمانی‌فضلی: من فقط هشدار دادم؛‌ برخی فریب رسانه‌ها را خوردند


رحمانی‌فضلی در پاسخ به اظهارات ابوترابی فرد، تأکید کرد: صحبت‌های بنده به صورت ناقص و جهت‌دار و تحریف شده منعکس شد، به همین دلیل در فردای آن روز اطلاعیه‌ای از طرف ستاد مواد مخدر منتشر شد و در آنجا بحث را مجددا توضیح دادیم مبنی بر این‌که اگر گردش ناسالم مالی مواد مخدر در هر حوزه‌ای از جمله سیاست بروز کند منجر به فساد و قدرت گرفتن عوامل قاچاق در مناسبات خواهد شد. نسبت به تأثیر پول‌های کثیف، قاچاق مواد مخدر در تمام عرصه‌ها از جمله سیاست نیز هشدار داده شد.


وی ادامه داد: این موضوع ادامه پیدا کرد و باز هم رسانه‌ها از طرق مختلف آن را مطرح کردند.


رحمانی‌فضلی افزود: در تاریخ 18 اسفند سال گذشته با خبرگزاری که این خبر را منتشر کرده بود به صورت کتبی نامه‌ای نوشتیم و اعتراض خود را نسبت به عدم رعایت امانت اعلام کردیم.


وی ادامه داد: بعد از پیگیری‌ها یکی از روزنامه‌ها سخنرانی بنده را در جریان ملاقات با کارکنان ستاد مبارزه با مواد مخدر در 19 فروردین به گونه‌ای مطرح کرد که با تحلیل مسأله را به گونه‌ای مطرح کرد که همان موارد گذشته را مجددا ارائه نمود. باز هم ما در نامه‌ای توضیحاتی را ارائه داده و گلایه کردیم. آن رسانه به همین دلیل مجبور شد که همین مطلب را در رسانه خود منتشر کند.


وزیر کشور بیان کرد: آخرین بار این موضوع هفته گذشته و در شورای اجتماعی و بعد از دعوت مجلس جهت حضور در صحن علنی مطرح شد، به طوری که مجددا خبرنگار از من پرسید که توضیح شما در مقابل اظهارات یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس مبنی بر این‌که از شما خواسته شده تا در مورد پول‌های کثیف در مجلس حضور پیدا کنید چیست؟ بنده این‌گونه پاسخ دادم که به عنوان وزیر کشور موظف‌ام وقتی مجلس از ما چیزی می‌خواهد برویم و توضیح دهیم. آمادگی کامل در این حوزه داریم. الحمدلله در این زمینه قانون پولشویی را داریم که با فعال کردن قانون ضد پولشویی می‌توانیم این مسأله را مدیریت کنیم.


وزیر کشور خاطرنشان کرد: اگر به موضوع پول‌های کثیف توجه نشود یقین بدانید که این پول‌ها به همه حوزه‌ها نفوذ خواهند کرد تا با جلب حامی منافع و قدرت کسب کنند. بنابراین بحث را از مسئله پولشویی در جهان آغاز می‌کنیم تا بدانید همه کشورها با آن مواجه هستند و تنها مربوط به کشور ما نیست.


به گفته رحمانی‌فضلی با تلاش‌های انجام شده از سال 86 و تصویب قانون پولشویی اقدامات بسیاری انجام شده است. سالانه در اروپا و آمریکا 122 میلیارد تومان پولشویی وجود دارد که 99 درصد این پول پولشویی می‌شود تا در جریان پول‌های تمیز قرار گیرد.


وی افزود: بر اساس برآورد دفتر جرم و مواد مخدر سازمان ملل در سال 2005، آمریکا حدود 350 میلیارد دلار، آسیا و اقیانوسیه 299 میلیارد دلار، اروپا 241 میلیارد دلار و نهایتا...


در این هنگام نمایندگان باز هم نسبت به توضیحات وزیر کشور اعتراض کردند و گفتند: باید وزیر درباره موضوع ورود پول‌های کثیف در انتخابات توضیح دهد.


رحمانی فضلی در ادامه اظهار کرد: بنده به عنوان مسئول حوزه‌ مبارزه با مواد مخدر هشدار دادم اگر مواظبت نکنیم این‌ها قصد ورود به حوزه قدرت را خواهند داشت و این صحبت را به عنوان هشدار مطرح کردم.


وی افزود: برخی از رسانه‌ها این موضوع مهم کشور را به عرصه‌ رقابت‌های سیاسی و تحلیل‌های گروهی با توجه به منافع خودشان مورد استفاده قرار دادند.


رحمانی‌فضلی خطاب به حجت‌الاسلام ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت گفت: چرا می‌خواهید بنده مسئله‌ای که اصلا مطرح نشده در مورد آن صحبت کنم و قبول کنم که در داخل سیاست این بوده است. خیر، اگر قرار است کسی در این زمینه صحبت کند، همان قوه قضائیه است؛ بنده نیستم. انتظارم از مجلس و قوه قضائیه این است که با این موضوعات اساسی مقابله کند.


وی بار دیگر خطاب به ابوترابی اظهار کرد: مسئله‌ای که اصلا طرح نشده چرا شما انتظار دارید همان موضوع را که جنگ روانی رسانه‌های داخلی و خارجی به آن دامن زدند من داخل آن تور حرکت کنم.


وزیر کشور همچنین خاطرنشان کرد: بنده گله‌هایم از کسانی است که به نظرم فریب رسانه‌ها را خوردند و مسئله‌ ملی در کشور به گونه‌ای شد که عده‌ای طرفدار شده و عده‌ای موضع اتخاذ کردند.


رحمانی‌فضلی در ادامه با بیان اینکه «اجازه دهید من ریشه این مسائل را در حوزه اقتصادی بگویم»، گفت: از صحبت‌هایی که بنده کردم و موجود هم است استفاده سیاسی و تحلیل انحراف ایجاد شد. مسئله‌ای که کاملا ملی بود کاملا به سمت بازی‌های جناحی کشیده شده و این واقعا ظلم به حقیقت است.


رحمانی‌فضلی همچنین بیان کرد: در حوزه مواد مخدر تنها به دو مورد می‌خواهم اشاره کنم؛ نخست این که حدود 68 میلیارد دلار مواد مخدر با منشأ افغانستان وجود دارد و از این میزان 3 میلیارد دلار در ایران هزینه می‌شود و این 3 میلیارد دلار رقمی معادل 10 هزار میلیارد تومان پول است که از طریق مواد مخدر وارد عرصه می‌شود.


وی همچنین تصریح کرد: اخیرا فردی با 35 سال سن، 5 کلاس سواد، در ظرف دو سال 200 تن مواد مخدر را جابجا کرده است و 2300میلیارد تومان پول در حساب‌هایش چرخانده، حسابی که مربوط به خودش هم نبوده و اینها همه خلاف است. لذا این موضوع برای اولین بار در طول تاریخ کشورمان در حوزه مبارزه با پولشویی در شبکه‌ بانکی پرس و جو کردیم با بررسی‌هایی که به عمل آمد نهایتا به بیش از 2000 شماره حساب رسیدیم که همه با هم مرتبط بودند. افرادی که در حوزه‌های مختلف کشوری و لشکری حق حساب دادند.


در حین این سخنان رحمانی‌فضلی، الیاس نادران نماینده مردم تهران نام شهرام جزایری را فریاد می‌زد.


وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه فقط 20 میلیون لیتر در حوزه قاچاق سوخت آمار وجود دارد گفت: شرکت‌هایی به ثبت رسیدند که همه یک کد داشتند تمامی اینها مسائلی است که دغدغه‌ مقام معظم رهبری هم بوده است. بنده سؤالی دارم زیرا خودم هم نماینده شما در دیوان محاسبات بودم، آیا به روند هزینه‌های انتخابات در کشور نظارت و کنترلی وجود دارد؟ آیا قدرتمندان و سودجویان به دنبال استفاده از این مسئله هستند؟ بنابراین معتقدم باید با اقدامات جدی جلوی پول‌های کثیف گرفته شود. من خودم نماینده بودم، نماینده شما در دیوان محاسبات بودم، آیا به روند هزینه‌های مربوط به انتخابات در کشور نظارت و کنترلی وجود دارد؟ اصلا نیست.


وی افزود: آیا در شورای نگهبان پرونده هایی وجود دارد که افرادی به خاطر این پول ها رد صلاحیت شدند یا خیر؟ بنابراین ما باید تلاش کنیم که این پول ها وارد عرصه سیاسی نشود.


در ادامه این جلسه، وزیر کشور قصد داشت پاورپوینت از دو پرونده قاچاق در صحن پخش کرده و توضیح دهد که ابوترابی‌فرد اعلام کرد موضوع جلسه این نیست و باید جلسه‌ای را به صورت مفصل به این موضوع اختصاص داد.


شهادت رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر برای وزیر کشور


در ادامه، سردار مؤیدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در جایگاه ناطقان حاضر شد و گفت: بنده رئیس جلسه‌ای بودم که وزیر کشور درخصوص تبعات ورود پول‌های کثیف به سیاست صحبت کرد.


وی تصریح کرد: در این جلسه وزیر کشور عنوان کرد اگر ورود پول‌های کثیف رصد و کنترل نشود احتمال اینکه آسیب این پول‌ها متوجه حوزه‌های مختلف شود، متصور است.


سردار مؤیدی تاکید کرد: حالا رسانه‌ها برداشت‌های مختلفی کردند.


وی درخصوص دو پرونده قاچاق گفت: حدود پنج سال روی این دو پرونده کار کردیم. دو نفر که میانگین سنی آنها ۳۰ تا ۳۵ سال بود.


در ادامه محمد حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست مجلس را برعهده داشت، صحبت‌های رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر را قطع کرد و خطاب به رحمانی‌فضلی گفت: بحثی که برادر ارجمند ما مطرح می‌کند بحثی مهم و ضروری است اما این جلسه اقتضای طرح این مباحث را ندارد. آنچه نظر مجلس بود بنده توضیح دادم شما اگر بر آن حوزه توضیحاتی دارید بفرمایید چون در این جلسه دعوت ما از شخص حضرت عالی برای استماع فرمایشاتتان بود لذا بنده و همکاران آماده هستیم که فرصتی را برای بررسی این موضوع قرار دهیم.


رحمانی‌فضلی: در کمیته امداد افرادی بودند که 27 هزار خودروی وارداتی را به اسم این افراد وارد کشور کردند


وزیر کشور در ادامه اظهار کرد:‌ در حوزه قاچاق کالا بر اساس برآوردهای درست و دقیق حدود 20 تا 25 میلیون دلار در کشور سالانه از این محل آسیب می‌بینیم. پولی که وارد عرصه‌ پولشویی می‌شود می‌تواند اقتصادمان را دچار اشکال کند.


وی افزود: در پی 10 سال 487 پرونده را در قوه قضاییه مورد بررسی قرار دادیم. جریمه‌ای که برای آن لحاظ شد 6000 میلیارد تومان است که در نوبت بعدی تقاضای رسیدگی مجدد به کمتر از یک درصد این موضوع رسید که باید با این مساله برخورد جدی شود.


رحمانی‌فضلی گفت: موضوعاتی مانند مسائل دارویی نیز رقم‌هایی در حدود 30 میلیارد و 50 میلیارد به عنوان داروهایی است که از طریق غیرگمرک وارد کشور می‌شود.


وزیر کشور در بخشی از سخنان خود اظهار کرد:‌ حتی در کمیته امداد، افرادی بودند که 27 هزار خودروی وارداتی را به اسم این افراد وارد کشور کردند از قبیل پورشه، لگزوز و .... . برای این که مالیات به گمرک ندهند و این افراد دچار این نوع سوء استفاده‌ها قرار دارند.


وی افزود:‌ حتی شرکت‌هایی به ثبت رسیدند که یک کد آدرس دارند به عنوان مثال از 9 هزار و 570 شرکت ، 2 هزار و 714 شرکت با یک آدرس به ثبت رسیده در واقع کد پستی 99 درصد شرکت‌های ثبت شده یک رقم بوده است و این باعث شده که حدود 200 میلیارد دلار مالیاتی که کشور می‌توانسته دریافت کند را نگیرد. به خاطر همین فرار‌ها و پولشویی‌هاست که انجام شده است.


وزیر کشور خاطرنشان کرد:‌ بحث اصلی ما این است که اگر می‌خواهیم اقتصاد سالم و پاک و مقاومتی داشته باشیم اینها گریزگاه‌های مالی کشور است که نه تنها به خزانه واریز نمی‌شود بلکه در مسیر خود فساد را ایجاد می‌کند و می‌تواند ایجاد امنیت و صیانت برای این افراد باشد.


لایحه یا طرحی برای روشن شدن منبع تمامی هزینه‌های انتخاباتی ارائه شود


رحمانی‌فضلی تأکید کرد:‌ در وزارت کشور در شورای عالی ضدپولشویی در سال قبل مواردی از پرونده‌ها مورد بررسی قرار گرفت در واقع از سال 86 که تصویب شده بود تنها 18 جلسه برگزار شده و ما سعی کردیم تعداد جلسات را زیاد کنیم.


وزیر کشور خاطرنشان کرد: انتظار من و مردم از قوه مقننه و قوه قضائیه این است که بستری را از نظر اقتصادی در کشور فراهم کند که جلوی این کارها گرفته شود.


وی بار دیگر تأکید کرد: صحبت‌هایی که بنده کرده‌ام که این موضوع را به حوزه‌ سیاست وارد کردند هشداری است که باید مواظب باشیم به حوزه سیاست و قدرت کشیده نشود.


رحمانی‌فضلی با اشاره به در پیش بودن انتخابات اظهار کرد:‌ می‌توانیم در قالب لایحه‌ای و یا از طریق نمایندگان در قالب طرح چنین موضوعاتی را مورد رسیدگی قرار دهیم که منشأ و منبع کلیه هزینه‌های انتخابات کاملا مشخص باشد که نشان دهیم خودمان دستمال پاک هستیم.


وزیر کشور در ادامه اظهار کرد: اگر برداشت شما نمایندگان از صحبت‌های من به دلیل این که آن را در بازی‌های سیاسی به عنوان تحلیل استفاده کردند بنده بارها آن را تکذیب کردم و خواهشم این است که این موضوع به دلیل اهمیت در تمامی موارد قابل بررسی باشد و ما باید کشوری سالم و پاک و فعال داشته باشیم و دست افراد سودجو را از دامنه اقتصاد کشور پاک کنیم.


در پایان توضیحات وزیر، ابوترابی‌فرد از پشت تریبون مجلس از وزیر خواست که عذرخواهی کند و گفت: بگویید اگر از اظهارات من برداشت ناصحیح شده است عذرخواهی می‌کنم. در همین زمان محمد دهقان عضو هیئت رئیسه نیز دست‌نوشته‌ای به رحمانی‌فضلی داد. به دنبال این ماجرا، وزیر کشور گفت که به من گفته شده که عذرخواهی کنم؛ من هم از اینکه از سخنانم برداشت نادرست شده است از طرف رسانه‌ها و آنها عذرخواهی می‌کنم.


دست‌نوشته رسایی و صدای بلند حسینیان


در همین زمان وزیر کشور از محل ناطقان پایین آمد و نمایندگان گرد او حلقه زدند.


گفتنی است در این جلسه و در حین سخنان رحمانی‌فضلی، حمید رسایی نماینده مردم تهران برگه‌ای را بلند کرد که روی آن نوشته شده بود: «به آقای وزیر بگویید کلی‌گویی نکنید». وی سپس این برگه را در اختیار ابوترابی‌فرد قرار داد.


همچنین با پایان صحبت‌های وزیر کشور، در حالی که تعداد زیادی از نمایندگان دور وی جمع شده بودند، روح‌الله حسینیان نماینده تهران با صدای بلندتری با رحمانی‌فضلی صحبت می‌کرد و البته سایر نمایندگان نیز صحبت‌هایی را با وزیر داشتند. نهایتا با پا درمیانی نمایندگان وزیر کشور جلسه مجلس را ترک کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته