دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر اقتصاد: ریشه اصلی نابسامانی‌های اقتصادی کشور در دهه 50 است

وزیر امور اقتصادی و دارایی ریشه اصلی نابسامانی های اقتصادی کشور را به دهه 50 و تزریق درآمدهای نفتی در بودجه ملی برای نخستین بار دانست و گفت: این رویه موجب ایجاد اقتصادی ناکارآمد، دولتی و غیر متعادل شد که تنها در برنامه سوم توسعه برای کاهش این عدم تعادل اقتصادی گام هایی برداشته شد و پس از آن دوباره شاهد برقراری سیاست‌های نسنجیده بودیم.
کد خبر : 14611

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی طیب‌نیا در نشست شورای اداری استان کرمانشاه که با حضور معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی، استاندار، نمایندگان مجلس، فعالان بخش اقتصادی و مدیران دستگاه های اجرایی کرمانشاه برگزار شد با بیان اینکه تقویت بخش خصوصی کشور مهمترین رویکرد دولت است، افزود: احیای دوباره شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت پس از روی کار آمدن روحانی دلیل این ادعاست. از طرفی دولت امسال را به نام سال «رونق» نامگذاری کرده و همه سیاست های خود از جمله سیاست های پولی و بانکی را بر این مبنا قرار داده است.


وی تصریح کرد: ما نخستین راهبرد خود را بر تقویت توان تولید در کشور قرار داده ایم و معتقدیم که بدون رفع موانع تولید، فقر و بیکاری از کشور رخت برنخواهد بست.


طیب‌نیا با بیان اینکه اقتصاد وابسته به نفت بیشترین لطمه به تولید را وارد می‌کند، ادامه داد: وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اظهار کرد: انتظار دشمنان برای ایجاد هیجانات اجتماعی در ایران با تحریم‌ها تحقق نیافت و امروز دولت در پی آن است که سهم منابع درآمدهای نفتی که دشمنان با تحریم ها آن را هدفگیری کرده بودند، در توسعه و اقتصاد کشور محدود کند.








در شرایط تحریم ها نیز به دلیل نبود تعادل میان سیاست های اقتصادی داخلی و خارجی باز هم بر دامنه وابستگی ما به درآمدهای نفتی افزوده شد و در چنین شرایطی بود که فشارهایی که بر درآمدهای نفتی ما وارد شد آثار سوء خود را بر نظام بانکی گذاشت و امکان بهره‌گیری از این منابع را از ما سلب کرد .

وی اضافه کرد: تجربه کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نشان می‌دهد که در این کشورها بخش خصوصی فعال و نیرومندی وجود دارد و ما نیز باید از این تجربه مناسب الگوبرداری کنیم.


وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: گرچه نفت یک نعمت خدادادی برای کشورمان محسوب می شود اما دست اندرکاران به خوبی می دانند که هربار درآمدهای نفتی کاهش می یابد، نفت برای ما نه تنها نعمت، بلکه نقمت است.


طیب‌نیا بزرگتر شدن بدنه دولت، وابستگی اقتصادی به دلارهای نفتی، افزایش حجم واردات، رکود صادرات و تولید را از عمده دستاوردهای اتکای اقتصادی به درآمدهای نفتی بیان کرد.


وی تاکید کرد: در شرایط تحریم ها نیز به دلیل نبود تعادل میان سیاست های اقتصادی داخلی و خارجی باز هم بر دامنه وابستگی ما به درآمدهای نفتی افزوده شد و در چنین شرایطی بود که فشارهایی که بر درآمدهای نفتی ما وارد شد آثار سوء خود را بر نظام بانکی گذاشت و امکان بهره‌گیری از این منابع را از ما سلب کرد تا جایی که رشد اقتصاد ایران برای 2 سال پیاپی منفی شد و 10 درصد از حجم تولید و 20 درصد از درآمدهای ملی ما را کاهش داد.


طیب نیا گفت: در چنین شرایطی اعمال سیاست های انقباضی به رکود و سیاست های انبساطی به تورم دامن می زند.


وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطر نشان کرد : مردم ایران بسیار شریف هستند و حق آن ها چنین شرایطی نیست که با درآمدهای پایین سرانه زندگی کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته