دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پرونده نهمین دوره جایزه جلال بسته شد

وزیر ارشاد: هدف اصلی جلال از بین بردن فقر و نجات فرهنگ و میهن بود

وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه جایزه جلال ابراز امیدواری کرد که جایزه جلال،‌ تنها معطوف به نام و شخص جلال نباشد بلکه الگوهای اجتماعی او را نیز ترویج و دنبال کند.
کد خبر : 145215

به گزارش خبرنگار فرهنشظگی آنا، مراسم اختتامیه نهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد، عصر امروز (شنبه 4 دی‌ماه) با حضور رضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی ارشاد، مهدی قزلی دبیر اجرایی جایزه و مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در تالار وحدت برگزار شد.


صالحی‌امیری در این مراسم، با اشاره به خصوصیات اخلاقی و انسانی جلال آ‌ل‌احمد گفت: «نام جلال در تاریخ ایران به عنوان یکی از برجسته ترین روشنفکران ایرانی دهه 40 می‌درخشد؛ نویسنده صمیمی، منصف و احساسی که همواره به ستم معترض بود.»


وی ادامه داد: «جلال نماینده نسلی بود که بر اصالت ها، خودباوری‌ها و عزت نفس در برابر هجوم فرهنگی غرب واکنش نشان می‌داد و کتاب غربزدگی او، بازتابی از این رویکرد به شمار می‌آید.»


وزیر ارشاد با اشاره به سابقه مبارزاتی جلال اظهار داشت: «جلال از حزب توده تا خسی در میقات سفر کرد. قدرت درک و نقد او باعث شده بود که از زمانه خود؛ که زمانه مدرنیته بود، جلوتر باشد؛ زمانه‌ای در آن لرزش پایه‌های سنت آغاز شده بود و سوسیالیسم و لیبرالیسم در آن به اوج رسیده بودند.»


وی ادامه داد: «هدف اصلی جلال، نویسندگی نبود بلکه از بین بردن فقر و نجات فرهنگ و میهن بود. او از رنجی که می‌برد می‌نوشت و در این مسیر، مبارزی جسور بود که می‌خواست رنج‌های جامعه را بکاهد؛ نه اینکه بهترین داستان‌ها را بنویسد.»


صالحی‌امیری خاطر نشان کرد: «قلم جلال، دستوری می نوشت اما به دستور نمی‌نوشت. برای او قدرت و ثروت ارزشی نداشت؛ آنچنانکه وقتی متوجه شد نمی‌داند سر نخ توده در دست کیست، از این حزب جدا شد. او یک روشنفکر مصلح بود و سبک بی‌تکلف او در نوشتن، بیانگر مردمی بودن او بود.»


وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که جایزه جلال،‌ تنها معطوف به نام و شخص جلال نباشد بلکه الگوهای اجتماعی او را نیز ترویج و دنبال کند.


آینده‌ای روشن برای ادبیات داستانی ایران


در بخش دیگری از مراسم اختتامیه نهمین جایزه جلال، منیژه آرمین دبیر علمی این دوره از جایزه به بیان توضیحاتی درباره روند انتخاب داور‌ها، داوری‌ها و ویژگی آثار بررسی شده در این دوره پرداخت.


آرمین انتخاب داوران را، انتخابی دموکراتیک و مبتنی بر انصاف خواند و گفت: «رای داوران در انتخاب آثار برگزیده، نشات گرفته از خرد جمعی بود و به همین خاطر ضریب خطا در انتخاب‌ها بسیار پایین است.»


وی افزود: «در این دوره، بعد از گذشت 40 سال از افراط و تفریط‌هایی که در محتوا و ساختار وجود داشت، آثار ادبی به دوره‌ تحول رسیده‌اند. رشد کمی و کیفی، حضور قابل توجه نویسندگان زن، جوان و کتاب‌اولی‌ها نوید آینده‌ای روشن برای ادبیات داستانی کشورمان را می‌دهد.»


دبیر علمی جایزه جلال خاطر نشان کرد: «اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که داستان‌هایی ایرانی و وطنی دارم. شاید بشود گفت نویسندگان ایرانی به حدی از بلوغ رسیده‌اند که برای آن‌ها تقلید از نویسندگان بزرگ جهان، افتخار محسوب نمی‌شود.»


وی اظهار داشت: «البته دوره‌ای که در آن قرار داریم، برای ادبیات داستانی ما خالی از خطر نیست؛ چراکه پوچ‌انگاری و ادبیات لمپنی، از مخاطرات موجود در ادبیات ما است که رگه‌هایی از آن در بین آثار دیده می‌شود.»


اهدای نشان هنری به 7 نویسنده


در بخشی از این برنامه، نشان هنری درجه یک که معادل مدرک دکتری است، به هفت نفر از نویسندگان باسابقه اهدا شد. این نویسندگان عبارت بودند از: میثاق امین‌فجر، ابوتراب خسروی، داوود غفارزادگان، هدایت‌الله بهبودی، محمدرضا کاتب، مجید قیصری و رضا امیرخانی.


نامبردگان گواهی‌نامه خود را از دست وزیر ارشاد و معاون امور فرهنگی او دریافت کردند و هریک دقایقی را به بیان احساس خود از نائل آمدن به این جایگاه بیان کردند.


مهر شدن تمبر نهمین دوره جایزه جلال، رونمایی سند بخش بین‌المللی ادبیات داستانی جلال و امضای پوستر این دوره از جایزه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیگر بخش‌های این مراسم را شامل می‌شدند. همچنین تقدیر از اکبر عثمان،‌نویسنده فقید کشور افغانستان نیز از دیگر بخش‌های این مراسم بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته