دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1395 - 13:59
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت:

منشور حقوق شهروندی بر نقش مردم در نظام اسلامی تاکید دارد

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت گفت: منشور حقوق شهروندی که با هدف استیفا و ارتقای حقوق شهروندی تدوین شده است، به نقش و حقوق مردم در نظام اسلامی تاکید دارد و بیانگر نقش مستمر مردم در مسایل مختلف کشور است.
کد خبر : 144813

به گزارش گروه واحدهای دانشگاه آزاد خبرگزاری آنا از ایرنا، دکتر رضا زارعی افزود: منشور حقوق شهروندی، قانون حقوق مردم نسبت به دولت، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به یکدیگر است که این منشور حق و حقوق شهروندان در زمینه‌های مختلف را به طور شفاف مشخص کرده است.


وی با بیان اینکه کمبود چنین منشور و قانونی در کشور محسوس بود بیان کرد: کشور و مردم ما به چنین منشوری نیاز داشتند و مردم ما اگر به مفاد این منشور آگاهی کامل داشته باشند می‌توانند خواسته‌ها و مطالبات به حق و مناسبی از دولت داشته و از حقوق خود دفاع کنند.


زارعی اظهار کرد: ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بدانیم مواد گوناگون این منشور نه فقط باید با هم سازگاری داشته باشند بلکه باید در چارچوب نظام حقوقی پذیرفته شده کشور نیز تفسیر و اجرا شوند و حقوق شهروندی را در ایران ارتقا بخشند، متاسفانه امروز بسیاری از مردم ما با قوانین و حقوق خود آشنا نیستند و در بسیاری از موارد همین ناآشنایی با قوانین، موجب خارج شدن از چارچوب و در برخی موارد تخطی افراد و مسئولان می‌شود.


این استاد دانشگاه اضافه کرد: این منشور وظیفه دولت و مردم را مشخص کرده و مردم ما با تاسی به این منشور که اقدامی مناسب برای اجرای درست قانونی اساسی است، می‌توانند از حقوق به حق خود مطلع باشند.


او ادامه داد: منشور حقوق بشر بیانگر پایبندی ایران به حقوق بشر است که یکی از بهترین راه‌های نشان دادن فرهنگ و تمدن مردم ایران و مقابله با هجمه‌های دشمنان علیه کشور ماست.


زارعی با توجه به ضمانت اجرای این منشور عنوان کرد: منشور حقوق شهروندی قانونگذاری جدیدی نیست بنابراین همه دستگاه‌های نظارتی در قوه مجریه، قضائیه و مقتنه باید با مسئولان قوه مجریه همکاری کنند تا زمینه تحقق عملی این حقوق در کشور فراهم شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته