دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 ارديبهشت 1394 - 16:04
عضو انجمن مفاخر معماری ایران:

آرامگاه بوعلی نشانه و نماد خاطره انگیز شهری همدان است

عضو انجمن مفاخر معماری ایران گفت: آرامگاه بوعلی بنا و نماد شاخص شهر همدان محسوب می شود که این بنا به عنوان نشانه شهری و نماد خاطره انگیز شهری مطرح است.
کد خبر : 14437

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا ، محمد مهدی محمودی در همایش یک روزه سنگ سبک سینا در دانشگاه آزاد اسلامی همدان، با بیان اینکه اگر یک بنا به خوبی ساخته شود ماندگار خواهد شد، اظهار کرد: اعتقاد دارم بناها می توانند برای یک شهر، یک قوم، یک کشور و یا برای تمام افراد کره زمین شاخص باشند.


وی ادامه داد: معیارهای شاخص بودن می تواند برای هر یک از افراد و گروه ها متفاوت تعریف شود چرا که شاخصه یک المان می تواند جنبه فردی، قومی و مملکتی داشته باشد.


محمودی تصریح کرد: برخی المان ها از جنبه طبیعی، برخی تاریخی و برخی دیگر نیز از نظر مذهبی برجسته تر از سایر بناها است که این تعریف بستگی به دیدگاه افراد دارد.


عضو انجمن مفاخر معماری ایران جنس، رنگ، شکل، خطوط و بافت یک بنا را از عناصر شاخص یک بنای معماری نام برد و ابراز کرد: نشانه های شاخص یک بنا در گذر زمان نباید کهنه شود و در عین حال باید حریم بنا محفوظ بماند.


وی با بیان اینکه یک بنا باید خوش نام باشد، گفت: یک بنای شاخص باید از فواصل دور قابل مشاهده و برای همه اقشار جامعه قابل فهم باشد و خصوصیت نفوذپذیری داشته و دارای جوانب فرهنگی، تاریخی، فرهنگی و شهری باشد.



محمودی با اشاره به برخی از بناهای شاخص کشورهای جهان، اظهار کرد: نماد ایران از دیدگاه ایرانیان و مردمان خارج از ایران متفاوت است.








عضو انجمن مفاخر معماری ایران از برج آزادی و برج میلاد به عنوان دیگر بناهای شاخص کشور ایران نام برد و تصریح کرد: از دیدگاه کشورهای خارجی که رابطه خوبی نیز با کشور ما ندارند، پوستر خیابان کریم خان تهران به عنوان نماد کشور ایران خودنمایی می کند

وی بیان کرد: کوه دماوند نماد طبیعت گرایان در ایران است در حالی که گروه تاریخی بنای تخت جمشید را به عنوان نماد کشور ایران برگزیده اند و دانشگاه تهران نماد علم گرایان در کشور است.


عضو انجمن مفاخر معماری ایران از برج آزادی و برج میلاد به عنوان دیگر بناهای شاخص کشور ایران نام برد و تصریح کرد: از دیدگاه کشورهای خارجی که رابطه خوبی نیز با کشور ما ندارند، پوستر خیابان کریم خان تهران به عنوان نماد کشور ایران خودنمایی می کند.


محمودی با اشاره به اینکه برج میلاد هم می تواند به عنوان نماد کشور ایران انتخاب شود، عنوان کرد: برج میلاد نیز می تواند به عنوان نماد و بنای شاخص ایران برگزیده شود اما جانمایی مناسبی نسبت به برج آزادی نداشته است.


وی در خصوص بناهای شاخص شهرهای ایران اظهار کرد: میدان امام خمینی نماد شهر اصفهان، مسجد امیرچخماق بنای شاخص شهر یزد، تخت جمشید نماد شهر شیراز، حرم مطهر رضوی نماد و بنای شاخص شهر مقدس مشهد و برج های آزادی و میلاد نیز بنای شاخص شهر تهران هستند.


عضو انجمن مفاخر معماری ایران با اشاره به شهر همدان عنوان کرد: آرامگاه بوعلی بنا و نماد شاخص شهر همدان محسوب می شود که این بنا به عنوان نشانه شهری و نماد خاطره انگیز شهری مطرح است.


محمودی یادآور شد: در گذشته و زمانی که معماری جدید و نقشه جدید در شهر همدان ترسیم شد و میدان امام خمینی (ره) تدوین کرد، متاسفانه به علت جانمایی و تعیین شعاع نامناسب، باعث شد بنای هگمتانه از به طور مطلوب حفظ نشود.


انتهای پیام/

برچسب ها: همدان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته