دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یارانه احزاب فصلی ناپایدار در بودجه/ وزیر کشور وعده مذاکره با مجلس را داد

یکی از دغدغه‌های مهم تشکل‌های سیاسی کشور، تأمین منابع مالی است اما یارانه احزاب معمولا جای ثابتی در بودجه کشور ندارد. در سال پایانی دولت حسن روحانی وزیر کشور وعده داده که برای اختصاص این یارانه با نمایندگان وارد رایزنی شود.
کد خبر : 144315

مهدی روزبهانی، گروه سیاسی- با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، احزاب صاحب خانه شدند. همزمان با شروع به کار دولت یازدهم احزاب فصل جدیدی در فعالیت‌های خود را آغاز کردند و در همان سال ابتدایی دولت کنگره‌های متعدد احزاب برگزار شد. جدای از این، احزاب جدیدی هم پا به عرصه فعالیت گذاشتند. همگام با این فعالیت گسترده احزاب در دولت جدید، همگرایی حزبی افزایش یافت و با همکاری وزارت کشور گام اول تشکیل خانه احزاب که سال‌ها تعطیل شده بود، برداشته شد.


با همکاری شهرداری تهران و وزارت کشور، در سال دوم فعالیت خانه‌ احزاب، یک ساختمان هرچند نه به طور کامل، به این تشکل صنفی اختصاص پیدا کرد اما، هنوز کمبودهایی مختلفی برای تشکل های سیاسی کشور وجود دارد.


یارانه احزاب و بودجه یکی از دغدغه‌های تشکل‌های سیاسی کشور است. مجید فراهانی دبیرکل حزب ندای ایرانیان در این باره به خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا می‌گوید:‌ بخشی از بودجه ما از طریق حق عضویت افراد تأمین می‌شود اما این پول به مقداری نیست که بتوان یک کنگره را با آن برگزار کرد. وی یکی از مشکلات برگزاری سومین کنگره حزب ندا را مشکلات مالی عنوان می‌کند.


یارانه برای احزاب طی سال‌های گذشته جایی ثابت در بودجه سالانه کشور نداشته است. شروع اعطای یارانه به احزاب به زمان دولت اصلاحات برمی‌گردد. به گزارش خبرآنلاین کمی بیش از دو میلیارد تومان در آخرین سال از ریاست جمهوری سید محمد خاتمی برای کمک به احزاب اختصاص پیدا کرد که تنها یک میلیارد تومان از این مبلغ از سوی احزاب جذب شد.


بعد از این دولت احمدی‌نژاد برخلاف درخواست‌های مکرر نمایندگان مجلس از اختصاص این یارانه سرباز زد تا اینکه در سال آخر دور اول دولت وی، به پیشنهاد کمیسیون تلفیق مجلس هشتم و درخواست یکصد تن از نمایندگان یارانه‌ای سه میلیاردی به احزاب رسید.


در قانون «فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده» مصوبه سال 1360 اشاره‌ای به کمک دولت به احزاب نشده است. در ماده ۱۸ این قانون آمده است: «بودجه گروه‌ها باید از طرق مشروع و قانونی تأمین و به شکل مشروع و قانونی صرف گردد.»


اما در لایحه جدید قانون فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی، به طور صریح به یارانه دولتی اشاره شده است.


ماده 16 این قانون چهار منبع برای درآمد احزاب در نظر گرفته است:‌
۱- حق عضویت اعضاء
۲- کمک‌ها و هدایای نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی
۳- وجوه حاصل از فعالیت‌های قانونی انجام‌ شده در چهارچوب موضوع فعالیت، اهداف و اساسنامه
۴- کمک‌ها و یارانه‌های دولتی


در تبصره یک این ماده نیز آمده است: دولت در راستای کمک به احزاب هر ساله ردیف بودجه ای را در بودجه سالانه پیش بینی می نماید.


با این حال در لایحه قانون بودجه سال 96 وزارت کشور یارانه‌ای برای احزاب در نظر گرفته نشده است.در همین راستا حشمتیان رئیس فعلی خانه احزاب در جلسه اخیر این تشکل با وزیر کشور مسئله یارانه احزاب را با وی درمیان گذاشت. حشمتیان خطاب به رحمانی فضلی گفت که در راستای موضوع اختصاص یارانه به این تشکل صنفی سیاسی که در قانون احزاب آمده ولی در بودجه سال ۱۳۹۶ در نظر گرفته نشده است، پیگیری‌های لازم را انجام دهد.


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز این درخواست را بی‌پاسخ نگذاشته است. رحمانی فضلی در این دیدار با بیان اینکه موافق اختصاص یارانه به احزاب است، گفت: حاضرم در هر کمیسیون مجلس که لازم باشد بروم و از یارانه احزاب دفاع کنم. وی تصریح کرد: مجلس هم باید مدافع یارانه احزاب باشد. خود احزاب هم باید پیگیر این موضوع باشند و آقای مقیمی هم این مسئله را دنبال می‌کند.


وزیر کشور افزود: البته ما 248 حزب در کشور داریم که کمک به همه آن‌ها کار را مشکل می‌کند بنابراین خود خانه احزاب باید در این زمینه تدبیر کند تا این مشکل حل شود.


رحمانی فضلی در مورد حل مشکلات ساختمان محل خانه احزاب نیز گفت: با آقای قالیباف در مورد حل مشکل ساختمان خانه احزاب صحبت می کنم تا مشکلات آن حل شود. البته تجهیز و تعمیر این محل به عهده ماست که این کار را انجام می‌دهیم. وی همچنین درباره پیشنهاد راه اندازی خانه احزاب در استان ها نیز تصریح کرد: ما زمینه را در استان ها برای راه اندازی خانه احزاب فراهم می کنیم و اگر در این زمینه هم مشکلی هست به ما بگویید. البته راه اندازی خانه احزاب در استانها به عهده خود احزاب است نه استانداران.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته