دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1395 - 14:32
مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی:

پاسخگوی نیازهای دوره پیش‌دبستانی نیستیم

مدیرکل آموزش پیش دبستانی با بیان اینکه پراکندگی و تنوع زبانی در کشور را تهدید تلقی نمی کنیم و آن را یک فرصت می‌دانیم، گفت: شخصی که دوزبان می داند در واقع دونفر محسوب می شود و باید کاری کنیم ضمن آنکه فرد با زبان مادری خود فکر و تکلم می کند، بتواند زبان فارسی رسمی را نیز بیاموزد و آن را دوست داشته باشد.
کد خبر : 143720

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از ایسنا، رخساره فضلی در همایش پیش دبستانی زیربنای عدالت آموزشی پایدار با بیان اینکه آموزش و پرورش پیش دبستانی در تمام دنیا مورد توجه است و در ایران نیز در چند سال اخیر پراهمیت شده است،افزود: آموزش پیش دبستانی و کودکستان در دهه 60 از سوی امام راحل مورد تاکید قرار گرفته و در سیاست‌های ابلاغی رهبری نیز آمده است.


وی افزود: عصب شناسی و یافته‌های مربوط به مغز نشان می‌دهد بیشترین رشد مغزی کودکان تا هشت سالگی است و پس از آن هرچه تلاش کنیم اثرگذاری آن به اندازه هشت سال اول زندگی نیست.


مدیرکل آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین و قلمداد شدن دوره پیش دبستانی به عنوان یک دوره مهم در طول دوره آموزش در این سند، اظهار کرد: سخت‌ترین دوران پیش دبستانی سال 91 بود. 38 درصد کودکان در دوره پیش دبستانی بودند و این آمار سال قبل به 56.7 درصد رسیده است، اما آیا پاسخگوی نیازها هستیم؟ که باید بگویم خیر و پاسخگو نیستیم.


فضلی ادامه داد: کودکی که در منطقه محروم زندگی می کند و با فقر مالی و فقر فرهنگی روبروست و به نظام آموزشی مناسب دسترسی ندارد به فرد بی‌سوادی در آینده تبدیل می شود.


به گفته وی، پوشش پیش دبستانی روستایی ما در سال 92، 19 درصد بوده است و سال گذشته به 45.8 درصد رسیده است و نشان می‌دهد تلاش کردیم این فاصله را کم کنیم.


مدیرکل آموزش پیش دبستانی با بیان اینکه پراکندگی و تنوع زبانی در کشور را تهدید تلقی نمی‌کنیم و آن را یک فرصت می‌دانیم، گفت: شخصی که دوزبان می داند در واقع دو نفر محسوب می‌شود و باید کاری کنیم ضمن آنکه فرد با زبان مادری خود فکر می‌کند و تکلم می‌کند، بتواند زبان فارسی رسمی را نیز بیاموزد و آن را دوست داشته باشد.


فضلی افزود: زبان مادری بخشی از هویت کودک ایرانی است و در عین اینکه تفاوت‌ها را می‌دانیم نیاز هست به زبان ملی رسمی توجه کنیم.


فضلی تاکید کرد: ما دو زبانگی را محرومیت نمی‌دانیم. به مناطقی که وزارت کشور به عنوان مناطق محروم اعلام کرده ورود کردیم و اکثر آنها دوزبانه هستند و برای توسعه پیش دبستانی در آنها برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب