دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل:

در صورت بازگشت تحریم‌ها پیش‌پرداخت بوئینگ پس داده می‌شود/ خرید 20 هواپیمای کوچک از ATR ایتالیا

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با تاکید بر اینکه مساله برگشت تحریم‌ها یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور در یکسال گذشته بوده است، گفت: آنچه که مورد نگرانی است این است که مبادا وارد قرارداد جدیدی شویم و بازگشت تحریم‌ها آن را نقض کند، اما خوشبختانه این مساله در قرارداد بوئینگ به گونه‌ای حل شده که با بازگشت تحریم‌ها نیز پول پیش‌پرداخت بازگردانده می‌شود.
کد خبر : 143481

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، اصغر فخریه کاشانی، در نشست خبری امروز صنعت هوایی در مصلی تهران با بیان اینکه مساله بازگشت تحریم‌ها موضوعی به هم تنیده و پیچیده است، افزود: این امر شامل بازگشت تحریم‌های گذشته، طرح تحریم‌های جدید و غیرقانونی و غیرقابل اجرا شدن قراردادها شود، اما این مساله در قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ حل و فصل شد.


وی تصریح کرد: اوفک اعلام کرد که اگر قراردادی اکنون امضا شود، پیش از رخداد تحریم‌های جدید دارای اعتبار خواهد بود و طرفین 6 ماه زمان برای تعیین تکلیف دارند. این امر نکته مهمی است چرا که قبلا گفته می‌شد یک شبه باید پول تمامی وام‌ها را پرداخت کنیم، اما اکنون براساس اعلام نظر جدید اوفک پرداخت‌ها در زمان خود صورت می‌گیرند.


فخریه کاشانی ادامه داد: براساس اعلام‌نظر جدید اوفک هرگونه تحریم جدید عطف ماسبق نمی‌شود و این چیزی است که در قرارداد بوئینگ هم دیده شده است. به عبارتی اگر تحریم جدیدی پیش آید، مشکلی برای خرید و پیش‌پرداخت ما ایجاد نخواهد شد.


وی با اشاره بر خرید 80 فروند هواپیما در قرارداد بوئینگ گفت: 15 فروند از این قرارداد مشمول مجوزی است که اوفک صادر کرده است. مجوزهای اوفک زمان‌دار است بنابراین قرارداد بوئینگ به دو بخش تقسیم می‌شود که 65 فروند باقی‌مانده بعد از تمدید تاریخ اعتبار مجوز اوفک تامین اعتبار خواهند شد.


فخریه کاشانی ادامه داد: پولی که به عنوان پیش‌پرداخت به بوئینگ داده می‌شود فعلا برای 15 فروند است و نمی‌خواهیم پولی را برای هواپیمایی بدهیم که هرچند قرارداد آن را داریم اما منوط به تمدید قرارداد اوفک می‌شود.


وی ابراز کرد: از این 80 فروند هواپیما بوئینگ تامین مالی 6 فروند را قبول کرد و باقی باید به صورت اجاره به شرط تملیک تامین شوند. از باقی هواپیماها نیز برای 35 فروند تامین مالی داریم که در هفته جاری قرارداد آن به امضا می‌رسد و باقی هواپیماها باید در آینده تامین مالی شوند.


قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با بیان اینکه اکنون ایران در شرایط ریسک برای سرمایه‌گذاری قرار دارد، عنوان کرد: رتبه ایران در بیمه صادراتی ششم است و این بدین معنی است که هزینه‌های اسراف برای کشور ما گران است. بنابراین دلیلی ندارد که ما خود را متحمل هزینه‌هایی کنیم که تامین مالی آن مربوط به 5-6 سال آینده است. بر این اساس، بهتر است تا تامین مالی 39 فروند هواپیما را به آینده موکول کنیم تا این امر با هزینه کمتری هم صورت گیرد.


فخریه کاشانی با بیان اینکه قرارداد خرید صد فروند هواپیمای ایرباس هم با همان دسته‌بندی مشابه بوئینگ عملیاتی خواهد شد، ابراز کرد: زمان‌بندی تحویل 37 فروند هواپیما از مجموع این تفاهمنامه با زمان‌بندی اوفک تطبیق دارد و 23 فروند نیز تاریخ مجوز اوفک را ندارند البته فاینانس آنها فراهم است.


وی اضافه کرد: باقی هواپیماها نیز منوط به این شدند که بعد از تامین شدن فاینانس و تمدید مجوز اوفک برای‌شان پیش‌پرداخت در نظر بگیریم.


این مقام مسئول با بیان اینکه ایران در قرارداد با ایرباس و بوئینگ به ایجاد یک نوع همکاری تکنولوژیک و فنی اصرار داشت، تاکید کرد: براساس یادداشت تفاهمی که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در کاخ الیزه به امضا رساند، قرار شد تا ایرباس زیرنظر این سازمان امکانات تولید سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حوزه هوایی کشور را بررسی و شرکت‌های واجد شرایط برای دریافت گواهینامه در این زمینه را شناسایی کنند که در این صورت این شرکت‌های ایرانی می‌توانند در زنجیره تامین‌کنندگان ایرباس در سراسر کشورهای دنیا قرار گیرند.


وی ادامه داد: برای همین منظور کمیته‌ای با همکاری ستاد فناوری و علمی ریاست جمهوری تشکیل شد. همچنین مشابه این اقدام در قرارداد بوئینگ نیز برای تعمیر و نگهداری هواپیماها صورت گرفته است.


مذاکره‌ای برای خرید سوخو با روس‌ها نداشته‌ایم


قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی درباره اظهارنظر مقامات روسی برای خرید هواپیمای سوخو از سوی ایران بیان کرد: مذاکراتی با روس‌ها برای خرید این نوع هواپیما نداشته‌ایم.


وی از انجام مذاکرات با کمپانی ATR ایتالیا برای خرید 20 فروند هواپیمای کوچک خبر داد و عنوان کرد: 50 درصد سهام کمپانی ATR مربوط به ایتالیا و باقی برای کشور فرانسه است که ایران برای خرید 20 فروند هواپیمای کوچک با ظرفیت پذیرش حدود 80 مسافر مذاکراتی را با این کمپانی داشته است و در صورت نهایی شدن تفاهمنامه این هواپیماها می‌توانند در فرودگاه‌های داخلی مورد استفاده قرار گیرند.


به گفته وی، ایران همچنین مذاکراتی با شرکت‌های هواپیماسازی دیگر کشورها مانند امبرائر برزیل داشته است که البته تاکنون منتج به قرارداد نشده‌اند.


فخریه کاشانی درباره تامین سهم نقدی ایران‌ایر در قرارداد بوئینگ و ایرباس گفت: در ابتدا باید ابراز تاسف کنم که کشور با وجود اطلاع از نیازهای صنعت هوایی اما تاکنون یک ریال هم به ایران ایر کمک نکرده است تا بتواند مشکلاتش را حل و فصل کند.


قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل گفت: پولی که به ایران ایر نمی‌دهند، در مقابل هر روز هم از ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف طرح سوال می‌شود. کارهای کم‌اهمیت‌تر در کشور منابع اعتباری قابل‌توجه می‌گیرند، اما برای این امور خط اعتباری اختصاص نمی‌یابد. در حالی که اگر هواپیمایی نداشته باشیم، مسافران ناگزیر به استفاده از شرکت‌های خارجی خواهند بود.


وی با بیان اینکه عمر متوسط هواپیماهای ما 23 سال و عمر بازنشستگی هواپیما 25 سال است، عنوان کرد:‌ این بدین معناست که تا چند سال آینده همین 140 فروند هواپیمای فعال را نیز نخواهیم داشت.


فخریه کاشانی ادامه داد: تامین مالی ایران‌ایر برای قرارداد بوئینگ از طریق اوراق سکوکی است که در حال انتشار است و اکنون رقم آن به 120 میلیون دلار می‌رسد. همچنین 500 میلیون دلار تامین منابع خارجی به اتکای شرکت ایران‌ایر و نه دولت صورت گرفته است که مجموع این تامین مالی به یک میلیون دلار می‌رسد و این رقم پیش‌پرداخت‌های 4 سال آینده ایران‌ایر برای شرکت بوئینگ را شامل می‌شود.


وی درباره تامین مالی پس از 4 سال آینده ایران‌ایر نیز گفت: اگر پیش‌پرداخت‌های 4 سال برنامه‌ریزی شده تمام شود، یقینا درآمدزایی هواپیماهای جدید می‌تواند سال‌های آتی را نیز تامین کند، اما با این حال در صورتی که ایران‌ایر در این زمینه به مشکل برخورد یقینا باز هم امکان فاینانس خارجی به اتکای این شرکت وجود دارد.


وی درباره رقم پیش‌پرداخت 15 فروند هواپیمای قرارداد بوئینگ خاطرنشان کرد: پیش‌پرداخت این 15 فروند هواپیما در 4 قسط خواهد بود که بخش نخست 227 میلیارد دلار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته