دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1395 - 11:40

رونمایی از ربات اجتماعی رسا در هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با مشارکت دانشگاه شریف با ارائه ربات‌های اجتماعی در هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور حضور یافت.
کد خبر : 143034

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری، ربات رسا، ربات انسان نما جهت آموزش زبان اشاره به کودکان ناشنوا، بعنوان یکی از ۴۰ طرح برتر از میان محصولات دانش بنیان کل کشور توسط وزیر علوم و فناوری رونمایی شد.


ساخت این ربات از آن جهت اهمیت دارد که بچه های ناشنوا از سن کودکی تا زمانی که وارد مدارس زبان اشاره می شوند یعنی تا حدود 6 ، هفت سالگی، زبان اشاره را یاد نمی گیرند و همین باعث می شود ابزار ارتباطی را نداشته باشند درحالیکه ابزار ارتباطی، تاثیر بسیار عمده ای روی رشد ذهنی بچه ها (اعم از شنوا و ناشنوا) دارد.


یکی از اصلی ترین ویژگی های ربان رسا آن است که همه انگشتانش حرکت می کند و می تواند زبان اشاره فارسی را انجام دهد درحالیکه ربات های بسیار کمی در دنیا می توانند همه انگشتانشان را حرکت دهند؛ هرچند اگر هم بتوانند، قیمت آنها بسیار گران و نزدیک به ۲۵۰ هزار دلار است.


سرپرستان این کار تحقیقاتی آقای دکتر مقداری از دانشگاه شریف و استاد نیمه وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و خانم دکتر عالمی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب است و محمد زکی پور و امیر کاشانیان دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شریف نیز دانشجویان عضو تیم طراحی و ساخت این پروژه هستند.


دکتر پروین داداندیش رئیس واحد تهران غرب و دکتر داود ثمری، مدیرکل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی نیز در غرفه فناوری‌های منتخب حضور یافتند و سرپرستان غرفه جزییات این طرح‌ها را که متعلق به دانشگاه های مختلف هستند، به آنان ارائه کردند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته