دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی در واحد میانه:

سالانه بیش از ۵۰ نوع به انواع مواد مخدر و محرک‌ها افزوده می‌شود

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی گفت: «آن ملتی زنده هست که تک تک آحاد آن جامعه در صحنه باشند و مسئولیت قبول کنند. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، کار‌ها به خوبی پیش نخواهد رفت.»
کد خبر : 142954

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سردار محمدعلی نصرتی در همایش مواد مخدر با عنوان «آن سوی مواد مخدر، پیشگیری، درمان و مبارزه با آن» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه برگزار شد اظهار کرد: «اگر در یک برنامه‌ای هدف، استرتژیک و راهبرد مناسب، همت، اراده و همسویی جمعی نداشته باشیم، قطعاً آن برنامه ناقص خواهد بود.»


وی با تاکید بر اینکه جامعه‌ای نیست که آنجا مشکلات و آسیب‌هایی وجود نداشته باشد افزود: «کنترل و مشکلات هر جامعه به شرایط آن جامعه بستگی دارد که چگونه آن‌ها را با توجه به تأثیرات بیرونی و درونی مهار کنند.»


نصرتی، ایران را یکی از جوامع درگیر و در بحث مواد مخدر با دلایل متأثر از عوامل بیرونی و درونی برشمرد و بیان کرد: «بعد از پیروزی انقلاب، بر اساس رسالتی که جمهوری اسلامی داشت، از یک طرف متبحر شد و از طرف دیگر، بر اساس وظیفه انسانی، انقلابی و شرعی خود، به بحث مبارزه با مواد مخدر ورود کرد تا این بلای خانمان سوز را از بین ببرد.»


نصرتی: یکی از قربانیان قصه پرغصه (مواد مخدر) در جهان، همین ملت ایران اسلامی بوده که به یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های بزرگی در بین خانواده‌ها تبدیل شده است. جوانان ما که بزرگ‌ترین سرمایه‌های این مملکت هستند، در تیررس این جنگ قرار گرفته‌اند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی ادامه داد: «راهبرد اصلی دشمنان، حکومت کردن از راه تفرقه اندازی و نفوذ کردن از این مسیر است که به نام اسلام اتفاقات هولناکی را در منطقه به راه انداخته‌اند.»


وی با بیان اینکه الان دیگر محل تقابل ما با دشمنان در میدان نبرد و غوغای تسلیحات نظامی نیست، بلکه حرکتی بی‌صدا، خاموش و پیچیده‌ای به نام مواد مخدر هست افزود: «یکی از قربانیان قصه پرغصه (مواد مخدر) در جهان، همین ملت ایران اسلامی بوده که به یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های بزرگی در بین خانواده‌ها تبدیل شده است. جوانان ما که بزرگ‌ترین سرمایه‌های این مملکت هستند، در تیررس این جنگ قرار گرفته‌اند.»



فرمانده سابق منطقه انتظامی میانه هدف اصلی دشمن در این برهه زمانی را روی آوردن به جنگ نرم و پیاده و طراحی کردن انواع تاکتیک‌ها در فضاهای مجازی برای جوانان ما توصیف کرد و گفت: «سالانه بیش از ۵۰ نوع به انواع مواد مخدر و محرک‌ها در جهان افزوده می‌شود و نزدیک به ۳۰۰ سایت و فضاهای مجازی با طرق مختلف در این مورد را آموزش می‌دهند که متاسفانه هیچ فردی از دست این افیون‌ها در امان نیست.»




نصرتی تاکید کرد: «مهم‌ترین قربانیان اعتیاد به مواد مخدر، خانواده‌ آن‌ها هستند. در حالی که این‌ها فریادرس می‌خواهند. انسجام و تقویت این خانواده‌ها، یکی از باورهای اصلی و مهم ماست. اگر آن‌ها به خوبی مدیریت شوند، زمینه برای پیشرفت جامعه نیز مهیا خواهد شد و سلامت جامعه به سلامت خانواده بستگی دارد.»



دهقانی: بحث مواد مخدر، یک جرم و یا یک بیماری پنهان همانند سایر بیماری‌هاست



رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی هم، مشکل اساسی در جامعه در بحث مواد مخدر را مشکل آگاهی بیان کرد و گفت: «ما امروزه مشکل سخت افزاری چه در بحث مقابله و چه در آموزش و پیشگیری نداریم، بلکه مشکل اصلی ما در جامعه، آگاهی هست.»



سرهنگ قاسم دهقانی، مصرف تعداد مواد مخدر رایج در جهان را ۲۵۰۰ مورد عنوان کرد و ادامه داد: «اگر ما بخواهیم از ۱۰۰ درصد مواد مخدر تولیدی جهان جلوگیری کرده و آن را کشف کنیم، باز مصرف این ماده خانمان برانداز در داخل کشور وجود دارد.»



وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که اکنون در جامعه مشاهده می‌کنیم، موضوع مواد مخدر صنعتی است. مواد مخدری که خود معتادان و قاچاقچیان در داخل کشور، در منازل و خانه باغ‌ها تولید می‌کنند که عوارض آن، به مراتب سخت‌تر و غیرقابل درمان هست.»



این مسئول با بیان اینکه، امروزه همه مدعی هستند، یعنی همه این ادعا را دارند که در خصوص مبارزه با مواد مخدر گام‌های مثبتی برداشته و پیشرفتی حاصل شده است تصریح کرد: «واقعیت امر این نیست. در بحث مقابله، تمام کار‌شناسان انتظامی و سیاسی به این باور رسیده‌اند که پلیس و نیروهای مسلح یک کشور، هرچه قدر هم قوی و مجهز‌تر باشد، فقط ۱۰ درصد مواد مخدر دنیا را می‌توانند کشف و ضبط کنند و ۹۰ درصد آن نیز معمولاً مصرف می‌شود.»




قاسمی اضافه کرد: «بحث مواد مخدر، یک جرم و یا یک بیماری پنهان همانند سایر بیماری‌ها است. اگر بخواهیم در خصوص پیشگیری اقداماتی انجام دهیم، باید نگاه‌هایمان را به سمت پیشگیری اجتماعی معطوف کنیم.»



قاسمی: بحث مواد مخدر، یک جرم و یا یک بیماری پنهان همانند سایر بیماری‌ها است. اگر بخواهیم در خصوص پیشگیری اقداماتی انجام دهیم، باید نگاه‌هایمان را به سمت پیشگیری اجتماعی معطوف کنیم

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه، تمام تلاشمان این باشد که افراد جدیدی به جامعه معتادین کشور اضافه نشود افزود: «مصرف مواد مخدر، هیچ کسی را به جایگاه مثبتی نرسانده است. سعی کنیم برای رسیده به هدف از راه‌های درست عبور کرده و باید آموزش‌های ما عملیاتی شود. پس همه ما موکلف و موظف به این کار هستیم.»



دکتر علی خانی استادیار گروه شیمی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه و دبیر همایش و به عنوان سخنران تخصصی، در خصوص انواع مواد مخدر اعم از سنتی و صنعتی، نحوه تولید و مصرف، آلات مصرف، مواد مخدر جدید و شیوع آن در بین جوانان سخنانی را بیان کرد.



در ادامه مراسم، از سردار نصرتی، سرهنگ قاسم دهقانی، علی شامی نماینده پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان میانه، دکتر علی خانی، حامد شامی دانشجوی کار‌شناسی ارشد شیمی تجزیه این واحد دانشگاهی و برپا کننده نمایشگاه تخصصی مواد مخدر و سایر عوامل برگزار کننده این همایش، با اهداء لوح سپاس تجلیل شد.



اجرای تئا‌تر دانشجویی، سرود، نمایشگاه تخصصی مواد مخدر، نمایشگاه طراحی و سیاه قلم توسط کاظم صالحی دانشجوی واحد میانه از دیگر برنامه‌های جنبی این همایش بود.



همایش آن سوی مواد مخدر با همکاری فرمانداری ویژه شهرستان، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی، با حضور نمایندگانی از دانشگاه آزاداسلامی استان، اعضای شورای اداری، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان، مسئولان دانشگاه، جمعی از مدیران مدارس، مقامات لشکری و کشوری و دانشجویان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب