افزایش چشمگیر تراکنشهای شاپرک و کاهش عملیات ماندهگیری
به گزارش گروه اقتصادی آنا و به نقل از روابط عمومی شاپرک، محسن قادری، مدیرعامل این شرکت به تشریح وضعیت صنعت پرداخت الکترونیکی کشور در پایان سال گذشته و اقدامات انجام شده برای ارتقای سطح کیفی خدمات پرداخت.
مدیرعامل شاپرک با بیان اینکه تعداد پایانههای فروشگاهی ثبت شده در سال گذشته نسبت به سال قبل آن حدود 21 درصد رشد داشتهاست، گفت: علاوه بر این تعداد درگاههای پرداخت اینترنتی 88.27 درصد و تعداد درگاههای پرداخت الکترونیکی موبایلی یا همان USSD حدود 200 درصد رشد داشتهاند که رشد قابل توجهی به حساب میآید.
افزایش تعداد و مبلغ تراکنشها در سال 93
مدیرعامل شاپرک در مورد روند تغییرات تعداد و مبلغ تراکنشها گفت: همراستا با افزایش تعداد درگاههای ثبت شده، تعداد و مبلغ تراکنشها هم رشد چشمگیری داشته است، به طوری که تعداد تراکنشهای ثبت شده در پایان سال 1393 در مقایسه با سال 1392 حدود 43 درصد و مبلغ کل تراکنشها نیز طی این مدت 47 درصد رشد داشته است.
قادری در پاسخ به این پرسش که در کدام ابزارها بیشترین افزایش تراکنش اتفاق افتادهاست، گفت: تقریبا در همه حوزهها از لحاظ تعداد و مبالغ تراکنشها شاهد افزایش مناسب و مطلوبی بودیم؛ با این وجود بیشترین رشد مربوط به مبلغ تراکنشهای اینترنتی است که با توجه به ورود تدریجی درگاههای پرداخت اینترنتی به شبکه شاپرک قابل پیش بینی بود.
تراکنش ماندهگیری کاهش داشته و سهمی 16.7 درصدی از کل تعداد تراکنشها را به خود اختصاص داده که حدود 14 درصد کمتر از سال 92 است |
او ادامه داد: تعداد و مبلغ تراکنشهای پایانههای فروشگاهی به ترتیب 39.5 درصد و 41.5 درصد نسبت به سال 92 افزایش نشان میدهد. درگاههای اینترنتی هم در تعداد تراکنشها حدود 76 درصد و در مبلغ با بیش از 268 درصد افزایش مواجه بوده و پرداخت موبایلی نیز با توجه به استقبال بسیار خوب از این ابزار در حوزه پرداخت الکترونیکی طی دوره مورد نظر از لحاظ تعداد تراکنش و مبلغ به ترتیب 46.5 درصد و 139 درصد رشد داشته است.
سهم اندک شاپرک در خطای شبکه پرداخت و مغایرتها
قادری در توضیح میزان خطای اتفاق افتاده در تراکنشها نیز گفت: خطا در تراکنش ممکن است به دلیل اشتباه کاربر باشد که در این صورت تراکنش ناموفق در شبکه ثبت میشود ولی این ارتباطی با سوئیچ شاپرک یا شتاب و... ندارد و اصطلاحاً یک مغایرت کاربری است. همچنین گاهی عدم موفقیت در تراکنش به سوئیچ بانک صادرکننده کارت برمیگردد، یعنی بانکی که دارنده کارت در آن حساب دارد و برای آن حساب کارت صادر شدهاست نمیتواند تراکنش را انجام دهد. در این صورت هم تراکنش ناموفق در شبکه ثبت میشود، ولی ارتباطی به شاپرک ندارد.
مدیرعامل شاپرک با گلایه از برخی توضیحات غلطی که گاه از سوی کارمندان بانک ها یا پذیرندگان به مردم برای توجیه تراکنش های ناموفق داده میشود، گفت: گاهی مشاهده میکنیم یک بانک در انجام تراکنش دچار مشکل میشود، ولی به اشتباه به مردم می گویند شاپرک یا شتاب دچار مشکل هستند در حالی که اگر همان زمان کارت بانک دیگری را روی پایانه فروشگاهی امتحان کنیم، تراکنش با موفقیت صورت می گیرد. این یعنی مشکل از شاپرک و شتاب نیست و بانک صادرکننده کارت دچار اختلال و ضعف است.
وی گفت: در سال 1392 تعداد مغایرتها از کل تراکنشها 11 میلیون و 794 هزار و 411 بود که در سال 93 این تعداد به 6 میلیون و 786 هزار و 313 بار مغایرت کاهش پیدا کرد، بنابراین نه تنها تعداد مغایرتها 42.5 درصد کاهش داشته بلکه مبالغ این مغایرتها نیز تا 13 درصد کاهش نسبت به سال 92 را تجربه کرده است که از لحاظ فنی برای شاپرک یک موفقیت محسوب میشود.
کاهش 14 درصدی تعداد تراکنش مانده گیری با وضع کارمزد
مدیرعامل شاپرک در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به اعمال کارمزد مانده گیری در سال 93 تغییری در این تراکنش اتفاق افتاد، گفت: تراکنش ماندهگیری کاهش داشته و سهمی 16.7 درصدی از کل تعداد تراکنشها را به خود اختصاص داده که حدود 14 درصد کمتر از سال 92 است.
وی ادامه داد: این کاهش از نظر ما مثبت است چرا که به معنای حذف تراکنش های غیرلازم از شبکه است. در واقع مقدار این کاهش نشان دهنده تعداد تراکنشهایی است که نه از سر ضرورت و نیاز بلکه به خاطر رایگان بودن مانده گیری انجام میشد و فقط هزینه اضافی بر شبکه و کشور تحمیل میکرد.
انتهای پیام/