دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 ارديبهشت 1394 - 15:00
سخنگوی پنتاگون هدف از حضور ناو‌های آمریکایی در خلیج عدن را تشریح کرد:

بررسی رفتار احتمالی ایران/ جلوگیری از ارسال سلاح به حوثی‌های یمن

آمریکا معتقد است حضور ناوهای دریایی این کشور در نزدیکی کشتی‌های ایران در آب‌های عدن، امکان بررسی رفتار ایران را فراهم می‌آورد.
کد خبر : 14229

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «استیو وارن»، سخنگوی پنتاگون به سی.ان.ان گفت که حضور ناوگان دریایی آمریکایی در آب‌های عدن به منظور رصد کشتی‌های ایران صورت گرفته‌است که احتمال می‌رود قصد ارسال سلاح به حوثی‌ها در این کشور را دارند.


«استیو وارن»، سخنگوی پنتاگون در این مصاحبه تصریح کرد: حضور ناوگان دریایی آمریکا همچنین اجازه بررسی واکنش ایران در مقابل حضور آمریکا را نیز فراهم می‌آورد. همچنین به متحدان ما در منطقه اطمینان بیشتری می‌دهد.


این در حالی‌است که استیو وارن دو روز پیش ادعای آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه آمریکا ناوهای خود را به منظور ممانعت از ارسال سلاح توسط ایران به یمن، به آب‌های عدن اعزام کرده‌ است را تکذیب و اظهار کرد که اعزام ناوگان دریایی آمریکا به منطقه، ارتباطی با حضور کشتی‌های ایرانی در آنجا ندارد.


«استیو وارن» در مصاحبه با سی.ان.ان افزود: با حضور نیروی دریایی آمریکا در منطقه، ما برای خودمان «فرصت‌هایی» ایجاد کردیم تا به بررسی واکنش ایران به این مسئله بپردازیم.


به گفته سی.ان.ان، «وارن» خاطرنشان شده است که کاروان کشتی‌های ایران، باری است اما از پاسخ به این پرسش که حامل چه محموله‌ای است، اجتناب کرد.


مقامات بین‌الملل اظهار نگرانی کرده‌اند که کشتی‌های ایرانی حامل اسلحه برای حوثی‌های یمن باشند.


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز روز سه شنبه و در مصاحبه با شبکه «ام.اس.ان.بی.سی» گفت: «اکنون کشتی‌های آنها «ایران» در آب‌های بین‌المللی هستند. به همین دلیل ما نیز برخی از کشتی‌های خود را در منطقه خلیج فارس نگه داشته‌ایم تا مطمئن شویم آزادی تردد در منطقه برقرار است. آنچه ما به آن‌ها گفته‌ایم این است که اگر سلاحی به گروه‌های داخل یمن تحویل داشته شود که تردد در منطقه را تهدید کند، مشکلساز خواهد بود.»


این مقام آمریکایی اذعان داشت در حالی که کشتی‌های ایران در خلیج عدن حضور دارند، آمریکا و متحدان وی می‌توانند به دقت رفتار آنها را زیر نظر داشته و در صورت حرکت آنها به سوی آب‌های یمن، متوجه آن شوند. اما تصمیمی مبنی بر این اتخاذ نشده که در صورت حرکت کشتی‌های ایران به سمت یمن، آمریکا وارد کشتی ایرانی شود.


«وارن» افزود که در خصوص اینکه آیا کشتی‌های ایران و آمریکا ظرف چند روز گذشته ارتباطی با یکدیگر داشته اند یا خیر اطلاعی ندارد.




انتهای پیام/

برچسب ها: پنتاگون خلیج عدن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته