دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1395 - 12:02

جدال کاخ سفید و دونالد ترامپ بر سر سیاست «چین واحد»

پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا اعلام کرد این کشور ضروتا به سیاست چین واحد که به معنای پذیرش حاکمیت پکن بر تایوان است، متعهد نیست، کاخ سفید گفته که سیاست «چین واحد» نباید به عنوان «عاملی برای معامله» نگریسته شود.
کد خبر : 142152

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، موضع جدید کاخ سفید درباره چین پس از آن اعلام می‌شود که دونالد ترامپ گفته بود که نمی‌داند به چه دلیل باید برای همیشه به سیاست چین واحد متعهد باشد. او همچنین گفته بود در صورتی حاضر است حاکمیت چین بر تایوان را به رسمت بشناسد که پکن حاضر باشد به انعقاد قراردادی تجاری با واشنگتن رضایت بدهد.


موضع‌گیری کاخ سفید نشان می‌دهد که مقاومت‌های زیادی در کاخ سفید در برابر برنامه‌های ترامپ وجود دارد. همچنین جان مک کین، سناتور متنفذ جمهوری‌خواهان در کنگره نیز اعلام کرده که شخصا از سیاست «چین واحد» حمایت می‌کند و هیچ کس نباید چنین نتیجه‌گیری کند که رئیس‌جمهوری منتخب می‌خواهد از این سیاست صرف نظر کند.


مک کین در پاسخ به سوال رویترز درباره موضع اخیر ترامپ گفت: «من به هر نظری که از سوی رئیس‌جمهوری منتخب اعلام می‌شود، پاسخ نمی‌دهد چرا که او ممکن است روز بعد این موضع را تغییر دهد.»


موضع جدید ترامپ درباره سیاست چین واحد پس از آن اعلام شد که او با رئیس‌جمهوری تایوان تلفنی گفت‌و‌گو کرد. هر دو این موضوع‌ها باعث خشم چین شده است.


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده که آمریکا متعهد به سیاست «چین واحد» است و از موضوع تایوان برای باج‌خواهی از پکن استفاده نخواهد کرد.


او در نشست روزانه رسانه‌ای خود گفت: «آمریکا، تایوان و روابط‌اش با تایوان را به عنوان عاملی برای دستیابی به توافق با چین نمی‌نگرد.» او با توصیف تایوان به عنوان «شریک نزدیک آمریکا» افزود:‌«برهم زدن این سیاست، می‌تواند آثار مخربی بر توانایی ما برای همکاری با چین در برخی زمینه‌ها داشته باشند که با چین در آن‌ها متحد هستیم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته