دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به مناسبت سی‌وچهارمین سالروز راه‌اندازی واحد زاهدان

راه‌اندازی واحد زاهدان؛ آغاز ورود دانشگاه آزاد اسلامی به مناطق محروم

21 آذر 1361 پنجمین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق محروم و شرقی‌ترین مرکز استان کشور راه‌اندازی شد و با سه رشته کاردانی راه و ساختمان، مهندسی زراعی و ریاضی در ساختمات استیجاری رسالت آموزشی خود را در زاهدان آغاز کرد.
کد خبر : 141362

مصطفی سعیدی - گروه واحدهای دانشگاه آزاد آنا: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در 21 آذر 1361 و در یک مکان استیجاری به ترتیب پس از واحدهای تهران مرکز، تبریز، رشت و مشهد به عنوان پنجمین واحد دانشگاهی با ابلاغ حکم ریاست واحد از طرف دکتر عبدالله جاسبی رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کار کرد.


نخستین رئیس واحد زاهدان دکتر کوهیان بود، پس از کوهیان به ترتیب دکتر اورعی‎یزدانی، دکتر عباسعلی نورا، دکتر حبیب جدیدالاسلامی، مهندس موسی شه‎بخش، دکتر نظر دهمرده، دکتر حبیب جدیدالاسلامی، دکتر احمد مهربان، دکتر عیسی ابراهیم‎زاده، دکتر سید محمدرضا طباطبایی عهده‌دار ریاست این واحد بودند و اکنون هم دکتر امین‌رضا کمالیان هدایت دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان را بر عهده دارد.


همان ابتدای کار استانداری وقت یک دستگاه ساختمان 7 اتاقه در مرکز شهر برای ایجاد دفتر مرکزی واحد زاهدان در اختیار این واحد قرار می‌دهد و آموزش و پرورش زاهدان نیز ساختمان انستیتوتکنولوژی شهید باهنر برای برگزار کردن کلاس‎ها به مدت دو ترم در اختیار واحد می‌گذارد و به این ترتیب همه چیز برای پذیرش دانشجو آماده می‌شود.



اولین آگهی پذیرش دانشجو در این واحد، 13 دی ماه 1361 همراه با اعلام مجدد هدف‌ها و ویژگی‌های دانشگاه آزاد اسلامی در روزنامه‌های کثیر الانتشار منتشر شد، در فرم پذیرش دانشجو اسامی نه واحد و ده رشته دانشگاهی راه و ساختمان، برق، مکانیک، ریاضی، شیمی، صنایع فلزی، نساجی، مهندسی زرواعی و حسابداری اعلام شد و نخستین رشته‌های راه‌اندازی شده واحد زاهدان کاردانی راه و ساختمان، مهندسی زراعی و ریاضی بود.


سه این رشته به دلیل نیاز منطقه و پشتوانه علمی موجود در شهر زاهدان انتخاب شده بود، 20 بهمن همان سال نخستین آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد و در این آزمون 33 هزار داوطلب به رقابت پرداختند. در واحد زاهدان و در رشته راه و ساختمان 273 نفر، رشته ریاضی 111 نفر و رشته مهندسی زراعی 1703 نفر داوطلب شرکت کردند که در هر رشته 60 نفر پذیرفته شدند. اسامی پذیرفته شدگان این واحد اردیبهشت 1362 اعلام شد و 100 نفر از پذیرفته‌شدگان در واحد زاهدان ثبت‌نام کردند و قرار شد از مهر همان سال دانشجویان در همه واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل شوند.



این واحد پس از تلاش مسئولان خادم و دلسوز اکنون به عنوان دانشگاه جامع با مساحت بیش از 273 مترمربع در خیابان دانشگاه شهرستان زاهدان با تعداد 125 رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‎ای و دکترای تخصصی با تعداد 167 هیات علمی تمام وقت و 35 هیات علمی نیمه وقت، 12000 دانشجو و 350 کارمند به کار خود ادامه می‌دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته