دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1395 - 10:04

تغییر موضع ناگهانی وزیر خارجه بریتانیا نسبت به اعراب

وزیر امور خارجه بریتانیا به‌دنبال اظهاراتی که از او درباره جنگ‌افروزی اعراب منتشر و سپس با واکنش نخست‌وزیر این کشور مواجه شد، اکنون از در دوستی با اعراب وارد شده و از امکان تجارت آزاد با آن‌ها خبر داده است.
کد خبر : 141019

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، بوریس جانسون روز گذشته (جمعه) گفت: «خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدین معناست که این امکان برای ما وجود دارد رو به توافقات تجارت آزاد با هم‌پیمانان حوزه خلیج(فارس)مان بیاوریم.»


وی همچنین اظهاراتی درباره گسترش همکاری‌های دفاعی با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس مطرح کرد. این اظهارات یک روز پس از برگزاری نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در منامه بحرین مطرح شد و در حالی بود که او پیشتر در اظهاراتی که روزنامه گاردین فایل آن را در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد، گفته بود که عربستان در سراسر خاورمیانه رو به جنگ نیابتی آورده است. عربستان یکی از مهم‌ترین هم‌پیمانان بریتانیا است.


جانسون به بداهه‌گویی مشهور است، چنانکه هفته گذشته در رم گفته بود وجود نداشتن رهبرانی واقعی در خاورمیانه به مردم این اجازه را می‌دهد تا دین را تحریف کنند و وارد جنگ نیابتی شوند.


ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا بلافاصله به اظهارات منتشر شده از جانسون واکنش نشان داد و آن را بیانگر اظهارات شخصی او و نه مواضع رسمی بریتانیا خواند.


جانسون اکنون (تغییر موضع داده است و) به روسای دستگاه‌های امنیتی در کنفرانس گفت‌وگوهای منامه گفته است:‌ «هر بحرانی در منطقه خلیج(فارس) بحران بریتانیا و امنیت شما، امنیت ماست.»


این اظهارات جانسون درواقع تاکیدی بود بر اظهارات ترزا می در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس که در اظهاراتی، امنیت این کشورها را امنیت بریتانیا خوانده بود.


بریتانیا و کشورهای عضو شورای همکاری در بیانیه مشترک پایانی این نشست بر عزم خود برای استفاده از تجارت پر سود به مبلغ 30 میلیارد پوند (38 میلیارد دلار) که در سال 2015 توافقات آن انجام شده بود، تاکید کردند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته