دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بحران آب در 736 روستا

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این که 736 روستای کشور با بحران کم آبی مواجه اند، گفت: اکنون برای تامین آب سفره های زیرزمینی و شرب روستاییان، اجرای طرح های آبخیزداری 6 استان کشور توسط خیرین انجام می شود.
کد خبر : 140286

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از ایرنا، محمدعلی فتاحی اردکانی با بیان اینکه اکنون 353 روستای کشور با بحران آب مواجه اند، افزود: اجرای طرح های آبخیزداری در استان های هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی، گلستان، مرکزی و فارس در حال اجراست و اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده است.
به گفته وی، با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود منابع آبی، اجرای طرح های آبخوان داری و آبخیزداری از اولویت های ویژه در کشور است زیرا با استحصال روان آبها با کمترین هزینه علاوه بر تامین آب سفره های زیرزمینی، نیاز بهداشتی روستاییان برای داشتن آب بهداشتی و سالم تامین می شود.
وی، استان هرمزگان را در این امر پیشرو دانست و اظهارداشت: دراوایل دهه 80 استان هرمزگان با کمک خیرین خود توانست این طرح ها را اجرایی کند به طوری که اکنون این استان دارای مجمع خبرین آبخیزداری است.
این مقام مسئول با بیان اینکه بدون وجود آب سالم، سلامت و بهداشت معنایی نخواهد داشت، افزود: اکنون به دنبال ترویج فرهنگ کمک و مشارکت مردمی در اجرای طرح های آبخیزداری هستیم، زیرا این اقدام خیرین دست کمی از هزینه کرد ساخت مدرسه، بیمارستان و ازدواج جوانان ندارد.
وی ادامه داد: به نظر می رسد تولید آب سالم و بهداشتی برای روستاییان می تواند در کاهش هزینه های درمان نقش بسزایی داشته باشد که این، به کاهش هزینه های دولت منجر می شود.
فتاحی اضافه کرد: بنابراین سازمان جنگل ها اطلاعات کارشناسی و فنی مناطق را برای اجرای طرح های آبخیزداری در اختیار کانون جهادگران خیرین قرار می دهد تا مشکل استحصال آب در کشور حل شود.
فتاحی اردکانی افزود: به همین منظور «خداکرم جلالی» رئیس سازمان جنگل ها و آبخیزداری با امضای تفاهم نامه ای با کانون جهادگران وزارت جهاد کشاورزی (هشت سال دفاع سازندگی)، تلاش دارند با تسهیل گری و استفاده از خیرین در این پروژه فعالیت کنند.
وی اظهارداشت: بنابراین با همکاری یکی از خیرین استان فارس مبلغ 9 میلیارد و 500 میلیون ریال (950 میلیون تومان) اعتبار به این بخش اختصاص یافت که سالیانه می تواند 150 هزار مترمکعب روان آب سیلابی را مهار و به آبخوان ها بازگرداند تا آب 30 حلقه چاه تامین شود.
وی یادآورشد: بیشتر روستاها و استان های کشور با مشکل کمبود آب مواجه‌اند آن هم درحالی که سالیانه پنج هزار میلیارد ریال توسط خیرین استان فارس برای ساخت بیمارستان ها هزینه می شود؛ بنابراین نیاز است مسئولیت بخشی از هزینه های تامین آب را خیرین برعهده بگیرند.
این مقام مسئول گفت: «کانون جهادگران خیرین» نسل هشت سال دفاع مقدس وزارت جهاد کشاورزی هستند که حلقه واسط بین سازمان جنگل ها (دستگاه فنی و تخصصی) با مردم را پوشش می دهند و امیدواریم چنین تشکل هایی بیش از پیش در سراسر کشور شکل گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته