دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1395 - 11:04
رئیس‌جمهوری در دانشگاه تهران:

هیچ قدمی در برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری هماهنگ کردیم/ دوستان انقلابی‌ ما دلواپس نباشند؛ حتماً از حقوق ملت دفاع خواهیم کرد

رئیس‌جمهوری در مراسم 16 آذر به روح همه شهدا و بزرگان انقلاب سلام و درود فرستاد و به دغدغه‌های مهم مطرح شده از سوی نمایندگان دانشجویان پاسخ داد.
کد خبر : 140006

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا،


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری صبح امروز در مراسم روز دانشجو که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد، اظهاراتش را با جملاتی آغاز کرد که با شعارهای دانشجویان همراه شد.


روحانی بر آیت‌الله طالقانی٬ شهید مطهری٬ شهید باهنر ٬شهید رجایی٬ مهندس بازرگان٬ شهید همت و باقری و... سلام و درود فرستاد.


دانشجویان این سخنان روحانی را با شعار «بسیجی واقعی، همت بود و باکری» همراهی کردند.


روحانی در پاسخ به نقدها و نظرات دانشجویان از تشکل‌ها و طیف‌های سیاسی گوناگون گفت:‌ دستاوردهای ما آنجایی محقق شده است که همه با یکدیگر بوده‌ایم بنابراین باید بدانیم اجماع کارساز بوده و گره‌ها را باز کرده است.


هیچ انقلابی بزرگی را نمی‌شناسم که پشیمان باشد


تأکید مقام معظم رهبری بر انقلابی بودن به این معناست که همچنان به مقصد مورد نظر خود نرسیده‌ایم و باید راه را ادامه دهیم

وی ادامه داد: ویژگی دانشگاه زبان باز آن است؛ زمانی که ما در همین دانشگاه تحصیل می‌کردیم حرکت‌ها معمولا از دانشکده فنی شروع و سپس به دانشکده‌های دیگر از جمله حقوق و علوم سیاسی توسعه می‌یافت. این بدین معناست که دانشگاه همواره پیشرو و پیشتاز بوده و همانند حوزه‌های علمیه همچون فیضیه در فعالیت‌های سیاسی و انقلابی نقش مؤثری ایفا کرده است.


روحانی ادامه داد: انقلاب ما به سادگی به‌دست نیامده و هیچ انقلابی بزرگی را نمی‌شناسم که پشیمان باشد.


وی در واکنش به نقد یکی از دانشجویان مبنی‌ بر اینکه «برجام ماحصل فعالیت‌های انقلابیان پشیمان بود»، گفت:‌ من انقلابی پشیمان نمی‌شناسم انقلاب ما فخر است همان‌طور که به ایران افتخار می‌کنیم.


وی افزود: امروز هیچ ضرورتی مهم‌تر از امید میان مردم نیست اگر امید از بین برود دیگر سرمایه‌ای نخواهیم داشت.


روحانی ادامه داد: ما از یک فرهنگ استبدادی و استعماری گذر کردیم و می‌خواهیم به فرهنگی محمدی و علوی برسیم. بخشی از راه را پیموده‌ایم و بخش دیگری از راه مانده است. تأکید مقام معظم رهبری بر انقلابی بودن به این معناست که همچنان به مقصد مورد نظر خود نرسیده‌ایم و باید راه را ادامه دهیم.


وی همچنین افزود: انقلاب ما برای رسیدن به اهداف والای انسانی بود که بخشی از آن محقق شده و بخش دیگری از آن باقی مانده است. همین که امروز دانشجویان نظرات خود را آزادانه از پشت این تریبون بیان می‌کنند گواهی بر این امر است.


روحانی ادامه داد: در گذشته این‌گونه نبود که دانشجویی بدون دغدغه و بی‌لکنت زبان سهم و مصلحت خود را از اوضاع و شرایط جاری جامعه در برابر رئیس اجرایی کشور بیان کند.


مگر ملت ایران می‌گذارد رئیس جمهوری جدید آمریکا برجام را پاره کند؟


ما هیچ قدمی در مسأله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری هماهنگ کردیم. خدا را گواه می‌گیرم که ایشان در موردی دستوری داد و من گفتم که انجامش خیلی مشکل است. ایشان گفتند توکل کنید. من تیم مذاکرات را که در خارج بود، خواستم، توضیح دادم که این‌گونه عمل کنید و نظر مقام معظم رهبری است. گفتند که اگر این دستور است مذاکره تمام می‌شود. من بعد از دو ساعت صحبت گفتم رهبری فرمودند بر خدا توکل کنید

روحانی تأکید کرد: تصور نمی‌کنم استقلال سیاسی که امروز در کشور ما وجود دارد نه تنها در منطقه و خاورمیانه بلکه در هیچ نقطه‌ای از جهان وجود داشته باشد. به طور مثال به آمریکا اشاره می‌کنم که انتخاب رئیس‌جمهور جدید ترس و دلهره‌ای عمیق در میان سیاسیون این کشور و دنیا ایجاد کرده است. بنده به شما می‌گویم همان‌گونه که رهبری تأکید کردند ما از انتخاب او نه خوشحالیم و نه ناراحت و این انتخاب هیچ خللی در مسیر ما ایجاد نخواهد کرد.


رئیس‌جمهوری ادامه داد: ‌یک آقایی در آمریکا انتخاب شده است کشورهای اروپایی و... عکسالعملهای متفاوتی نشان داده‌اند، اما طبق فرمایش رهبر انقلاب تنها کشوری که میگوید نه خوشحالیم و نه غمزده، ایران است. حالا یک آقایی در آمریکا انتخاب شده است و ما هم راه خودمان را ادامه میدهیم. او خیلی چیزها دلش می‏‌خواهد و میخواهد برجام را پاره کند، اما مگر ملت ایران می‌‏گذارد؟


روحانی با اشاره به نقش دانشگاه در توانمند‌سازی تسلیحاتی و نظامی ایران در زمان جنگ و بعد از آن گفت:‌ آمریکا در اراده ما نمی‏‌تواند تأثیرگذار باشد. مگر در جنگ تحمیلی توانستند که حالا بتوانند؟ این موفقیت نتیجه وحدت ملت، بسیجیان دلاور، سپاه قدرتمند، امید و حضور همه مردم در کنار یکدیگر بود و همین امر سبب شد که بتوانیم از روزهای سخت عبور کنیم و بدانید مشکلات دیگر را نیز این گونه پشت سر خواهیم گذاشت.


وی ادامه داد: به اعتراف کشورهای دیگر توجه کنید که برجام را موفقیتی بزرگ برای ما می‌دانند تاکنون هیچ کشوری نتوانسته طی سه سال پرونده‌ای را از شورای امنیت بیرون بیاورد و مشکلی این‌چنین را حل کند.


رئیس‌جمهوری تأکید کرد:‌ برجام مسأله‌ای جناحی نیست. موفقیت‌ها تنها مربوط به این دولت نیست بلکه نتیجه کار ملت و رهبر ایران است. هیچ گامی را بدون مشورت و اطلاع رهبر معظم انقلاب انجام نداده‌ایم. نامه‌های مکتوب رهبری هست. هیچ نامه‌ای نبوده که ایشان بنویسد و من دستور قاطع در رابطه با آن ندهم. البته در مواردی نتوانستیم 100درصد مد نظر خود را کسب کنیم. ما هیچ قدمی در مسأله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری هماهنگ کردیم. خدا را گواه می‌گیرم که ایشان در موردی دستوری داد و من گفتم که انجامش خیلی مشکل است. ایشان گفتند توکل کنید. من تیم مذاکرات را که در خارج بود، خواستم، توضیح دادم که این‌گونه عمل کنید و نظر مقام معظم رهبری است. گفتند که اگر این دستور است مذاکره تمام می‌شود. من بعد از دو ساعت صحبت گفتم رهبری فرمودند بر خدا توکل کنید.


روحانی با اشاره به وضعیت ایران پیش از برجام افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد داشتند ایران را در جهان خطرناک جلوه دهند و بر همین مبنا خواست خود را در شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش بردند و قطع‌نامه‌ای را علیه ما صادر کردند.


روحانی تأکید کرد:‌ ما برای کدام کشور خطرناک بوده‌ایم آیا ما نمی‌توانستیم در مسأله عراق بعداز حمله آمریکا منفعت‌جویی کنیم؟ اما این کار را نکردیم چرا که ما متجاوز نبوده و نیستیم البته در برابر همه خطرات می‌ایستیم و اگر خطری باشد همه ما بسیجی خواهیم بود.


اگر یک روز خطر باشد همه ما بسیجی هستیم


روحانی ادامه داد: بسیج یک گروه خاص نیست بر اساس اصل 151 قانون اساسی دولت موظف است همه مردم را به منظور مقابله با حملات آموزش نظامی دهد؛ بنابراین بسیج به یک جناح و حزب و طایفه و یا دانشگاه خاص تعلق ندارد بلکه فراگیر است و همه ما در مواقع تهدیدات خارجی از کشورمان دفاع خواهیم کرد. اگر یک روز خطر باشد همه ما بسیجی هستیم.


روحانی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به اینکه همه دستاوردهای ما ماحصل تفاهم و وحدت بوده است، گفت: باید تحمل خود را افزایش دهیم و بدانیم هر چند افکار و سلایق یکسان نیست اما هدف و آرمان همه ما یکسان است و آن تبعیت از رهبری، دفاع از انقلاب، نظام و کشور است.


وی ادامه داد: همه ما باید انقلابی باشیم به این معنا که مسیری را در سال 41 آغاز کرده‌ایم و در بهمن 57 با پیروزی انقلاب به ثمر رساندیم و در فروردین 58 آن را با برگزاری رفراندوم قانونی کردیم ادامه دهیم و بدانیم اخلاق، استقامت و وحدت جزئی از انقلاب است.


رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه «ما به راه خود ادامه خواهیم داد»، افزود: ما ایران‌هراسی را از بین بردیم و همان شورای امنیتی که روزی اعلام کرد ایران خطرناک است و علیه ما قطع‌نامه صادر کرد بعد از امضای برجام و در قطع‌نامه 2122 به تمامی کشورها اعلام کرد که باید در مسیر فعالیت صلح‌‌آمیز هسته‌ای ایران به او کمک کنند. من این را ماحصل وحدت دولت، ملت و رهبری می‌دانم ما در این حرکت ملی کاری کردیم که فعالیت هسته‌ای ما که پیش از این ممنوع بود مجاز شده و امروز می‌توانیم به راحتی کیک زرد را از خارج وارد کنیم.


بر اساس توافقاتی که هفته گذشته انجام شد، 900 تن کیک زرد به کشور وارد شده است


روحانی ادامه داد: بر اساس توافقاتی که هفته گذشته انجام شد، 900 تن کیک زرد به کشور وارد شده است و امروز می‌توانیم آب سنگین را به کشورهای دیگر بفروشیم همان‌گونه که اولین محموله آن را به روسیه فروختیم.


وی ادامه داد: ما در برجام چیزی از دست نداده‌ایم. توجه داشته باشید فعالیت تحقیقاتی و توسعه‌‌ای ما در انرژی اتمی ادامه دارد ما امروز در فروش نفت آزاد هستیم و این دستاورد بزرگی است که وزیر نفت ما هفته گذشته در اُپک کسب کرد. ما در گذشته نمی‌توانستیم نفت را با شرایط آسان و به همه کشورهای جهان بفروشیم اما امروز می‌توانیم آن را به تمامی کشورهای جهان صادر کنیم.


رئیس‌جمهوری با یادآور شدن تأثیرات مثبت برجام گفت:‌ امروز تمامی کشورها از این اتفاق خوشحال‌اند چرا که برجام امکان معامله آنها با ما را فراهم کرده است. امروز همه تحریم‌ها به جز بخشی از تحریم‌های بانکی رفع شده است.


روحانی ادامه داد: ما در دشمنی آمریکا شکی نداریم چراکه آنها می‌خواهند تا حد امکان به ما فشار بیاورند و ما نیز برای مقابله با آنها چاره‌ای خواهیم اندیشید.


دوستان انقلابی ما دلواپس نباشید چراکه از حقوق ملت ایران دفاع خواهیم کرد


انصاف در نقد را فراموش نکنیم. سال گذشته برای نخستین بار در 60 سال اخیر میزان صادرات غیرنفتی ما از واردات بیشتر بوده و این موفقیت مورد توجه رهبری نیز قرار گرفته است و در نوروز 95 نیز به آن اشاره کردند

وی تأکید کرد: ‌اگر داماتو اجرا شود برخورد قاطعانه‌ای با آنها خواهیم کرد چراکه در داخل کشور بر سر برخورد با نقض برجام اتفاق نظر وجود دارد. حتی اگر رئیس‌جمهوری آمریکا این مصوبه را امضا و سپس تعلیق کند باز هم در حد خود، اقدام متقابل قاطعانه خواهیم داشت.


روحانی تأکید کرد: خطاب به شما دوستان انقلابی‌‌مان می‌گویم تردید نکنید و دلواپس نباشید چراکه از حقوق ملت ایران دفاع خواهیم کرد. فردا (چهارشنبه) از افراد دعوت کرده‌ایم تا جلسه نظارت بر برجام را تشکیل دهیم.


رئیس‌جمهوری با اشاره به نقد دانشجویان نسبت به عملکرد دولت گفت: نقد خوب است اما باید در انتخاب جملات و کلماتی که می‌گوییم دقت بیشتری داشته باشیم برخی می‌گویند امید دولت به برجام بوده است؛ من در پاسخ به آنها می‌گویم در سال 92 و پیش از برجام توانستیم تورم را کاهش دهیم و این در آمار موجود است و وعده دادیم که تا سال 96 تورم را تک‌رقمی کنیم که به حمدالله تک‌رقمی شدن نرخ تورم از خرداد ماه امسال آغاز شده است.


وی ادامه داد: انصاف در نقد را فراموش نکنیم. سال گذشته برای نخستین بار در 60 سال اخیر میزان صادرات غیرنفتی ما از واردات بیشتر بوده و این موفقیت مورد توجه رهبری نیز قرار گرفته است و در نوروز 95 نیز به آن اشاره کردند.


روحانی با اشاره به نقد دانشجویان نسبت به رکود و وجود بیکاری در کشور گفت:‌ این نقد صحیحی است و ما آن را می‌دانیم در سال 93 توانستیم از رکود عبور کنیم با این حال در سال 94 با تنگناهای مالی متعددی مواجه شدیم و این شرایطی است که همه کشورهای جهان از آن رنج می‌برند و مجددا تکرار می‌کنم همه کشورها ناچار به استفاده از ذخایر خود شدند در حالی که ما طی دو سال اخیر توانستیم 20 درصد از درآمد نفتی خود را به صندوق ذخیره ارزی واریز کنیم و این به معنای اقتصاد مقاومتی است که در شرایط سخت بتوان از مشکلات عبور کرد.


وی افزود: ما نباید این را فراموش کنیم که اگر امید در جامعه از بین برود بدبختی ادامه می‌یابد و این خلاف نظام و انقلاب است. ما طی یک سال گذشته 700 هزار شغل ایجاد کردیم اما متأسفانه به دلیل عدم توازن میان ورودی نیروی کار و ایجاد شغل، بیکاری همچنان در جامعه ادامه دارد.


رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در دولت گذشته آمار اشتغال و ایجاد شغل در جامعه صفر بوده است، گفت:‌ ما توانستیم در جامعه مشاغلی را ایجاد کنیم البته این مسیر ادامه دارد و تمام نشده است.


روحانی در ادامه با اشاره به اهمیت اشتغال‌آفرینی برای زنان گفت:‌ از همه می‌خواهیم ما را در این مسیر همراهی کنند و بدانند قطعا دولت به تنهایی نمی‌تواند همه امور را از پیش ببرد. با توجه به بودجه امسال دولت نمی‌تواند سرمایه‌گذار باشد بلکه دولت ناظر و انتظام‌گر است از این جهت باید به فکر جذب سرمایه داخلی و خارجی باشیم.


وی افزود:‌ برای صنعت نفت و گاز به سرمایه و تکنولوژی‌های جدید نیازمندیم که باید آن را از طریق جذب سرمایه‌های داخلی، سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایه شرکت‌های خارجی تأمین کنیم.


رئیس جمهوری با اشاره به چهار مسأله راهبردی در بودجه 96 گفت:‌ در حال حاضر برای حل چهار مشکل عمده در زمینه بحران آب، مشکلات فاضلاب، مسائل محیط زیستی و ریلی 10 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده‌ایم و قصد داریم برای حل این مشکلات بر آنها تمرکز کنیم.


دیگر قوا را هم نقد کنید


روحانی در پایان با اشاره به وظایف دانشگاه در جامعه گفت:‌ دانشگاه باید دولت را نقد کند البته با بیان احسن حتی دیگر قوا را، البته اگر امکان آن وجود داشته باشد.


وی ادامه داد: نقد ضروری است و این فضای دوران دانشجویی است البته دانشجویان باید در نظر داشته باشند که توامان با نقد به ما کمک کنند و خواهش من این است که کمی لحن‌ها را در نقدها آرام‌تر کنیم و وحدت را از یاد نبریم. نقد وظیفه دانشگاه است و در کنار آن تلاش برای پیشرفت کشور و ایران توسعه یافته در افق 1404 را محقق سازیم.


رئیس جمهوری در ابتدای مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور خود برای چهارمین بار در روز دانشجو در دانشگاه گفت:‌ این روز به معنای حرکت عظیم ضد استبدادی دانشجویان همین دانشگاه در سال 42 است که توانستند پرچم ضد استبدادی را به اهتزاز درآورند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته