«متافیزیک حضور در تعزیه» به بازار نشر رسید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، خادمی در این کتاب تعزیه را یکی از اصلی ترین صور نمایش ایرانی دانسته و آن را میراث هنری، مذهبی و ملی دارای ظرفیتهای متنوع در زمینههای هنری، تاریخی، دینی، فلسفی و جامعه شناسی بیان کرده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه اغلب به ظرفیتهای دینی و تاریخی تعزیه نگاه شده و از تامل در قابلیتهای دیگر این نوع نمایش غافل بودهایم، اضافه کرده: «در این پژوهش سعی شده که تعزیه را ازدید فلسفی آن هم مبتنی بر نظریات ژاک دریدا واکاوی کرده و قدمی کوچک در بررسی و شناخت ظرفیتهای این گونه ناب نمایش ایرانی برداریم.»
دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار واسازی در نمایش تعزیه را به عنوان یک روش علمی مددکار اجراکنندگان و پژوهشگران دانسته و بازیگری، موسیقی و متن شناسی را ارکان اصلی تعزیه عنوان کرد.
وی در این کتاب تعزیه امروز را به سبب رویکردهای علمی با مشکلات جدی که حیات تعزیه را به خطر انداخته عنوان و اظهار کرد: «تعزیه خوانان جوان و جویای نام برای جلب نظر مخاطب به هر کاری دست زده و اصول وقراردادهایی که باید رعایت شود را زیر پا می گذارند.»
خادمی واسازی در تعزیه را سبب شکستن بنیادین اصول و قراردادها و بناکردن دوباره آنها برشمرد و گفت: «این بنا می تواند به عنوان معیار نقد و تحلیل برای تعزیه خوانان خوش ذوق به کار رود.»
این پژوهشگر حوزه تعزیه در کتاب متافیزیک حضور در تعزیه خاطرنشان کرد: «به رغم برگزاری سمینارها و نشست های متعدد و طبع کتاب ها، مقاله ها و پایان نامه های مقاطع مختلف دانشگاهی همچنان تعزیه از فقدان نگاه علمی معتبر رنج می برد و پژوهش های صورت گرفته بیشتر به لایه های بیرونی نظر دارند و از کنکاش و اکتشاف در لایه های عمیق تر غافل اند.»
خادمی از سال 1370 تا به امروز زیر نظر اساتید برجسته هنر تعزیه ایران در استان های تهران و سمنان اجرای تعزیه داشته و با استادانی همچون قدرت اله صائمی و علی عزیزی و گروه پژوهشی نمایشی شبیه خوانی متوسلین به حضرت علی اکبر (ع) همکاری نموده و مخالف خوانی و نوازندگی ترومپت در عرصه تعزیه را زیر نظر اساتید برجسته تعزیه ایران مرحوم اردشیر صالح پور، داوود فتحعلی بیگی و عباس حیدری فراگرفته است.
انتهای پیام/