دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شیخ‌الاسلامی خبرداد :

رونمایی از 15 طرح فناور برگزیده در نمایشگاه پژوهش خراسان رضوی/ برپایی نمایشگاه کتاب دانشگاهی

نشست خبری برنامه‌های گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی با حضور دبیرکل ستاد برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی و نمایندگان رسانه های خبری استان در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد. شیخ‌الاسلامی در این نشست از رونمایی 15 طرح فناور برگزیده در نمایشگاه پژوهش خبر داد.
کد خبر : 139241

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از مشهد، دکتر عباس شیخ الاسلامی دبیرکل ستاد برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در مجتمع رفاهی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه هفته پژوهش و فناوری فقط مخصوص دانشگاه و صنعت نیست، بلکه از آن همه مردم است، گفت: خوشبختانه امروز شاهد علاقه فرزندان از دوران دبیرستان به مقوله پژوهش هستیم، لذا معتقدیم که فرهنگ فناوری در حال نهادینه شدن است.


حدود 90 مجموعه دانشگاهی، پژوهشی در این نمایشگاه حضور دارند

رئیس واحد مشهد افزود: امروز دانشگاه‌ها را به سه دسته دانشگاه‌های نسل اول که وظیفه آموزش را بر عهده داشتند، دانشگاه‌های نسل دوم که پژوهش محور بودند و دانشگاه‌های نسل سوم که به تولید ثروت از طریق فناوری می‌پردازند، تقسیم بندی می‌کنند.


دبیرکل ستاد برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی، مهم‌ترین پارامتر دانشگاه‌های موفق را تولید ثروت از طریق فناوری خواند و تصریح کرد: ما سعی کرده‌ایم در برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش به این مقوله توجه کنیم.



شیخ الاسلامی از برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی از 14 الی 17 آذر در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد خبر داد و گفت : مساحت این نمایشگاه پنج هزار متر مربع است.



وی یکی دیگر از مشخصه‌های نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی را مشارکت همه ارگان‌ها، دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های استان در برگزاری آن دانست و افزود: بر اساس مصوبه‌ای که از سال گذشته اجرایی شده است شبکه دانشگاه‌های خراسان رضوی که متشکل از دانشگاه‌های استان است، مسئول برگزاری این نمایشگاه در استان شده است، به طوری که هرساله یکی از دانشگاه‌های عضو این شبکه مسئول برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش در استان است؛ سال قبل دانشگاه فردوسی مجری برگزاری این نمایشگاه بود و سال جاری این وظیفه به عهده دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گذاشته شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی از برگزاری نمایشگاه کتاب دانشجویی در کنار نمایشگاه پژوهش خبر داد و گفت: در سال جاری نمایشگاه کتاب خراسان رضوی در شهرستان نیشابور برگزار شد؛ اما به دلیل درخواست دانشگاهیان برای برگزاری نمایشگاه کتاب در مشهد با موافقت استانداری خراسان رضوی در کنار این نمایشگاه، نمایشگاه آثار دانشگاهی نیز برگزار خواهد شد.


حضور 30 ناشر در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان


دبیرکل ستاد برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی اضافه کرد: در این نمایشگاه حدود 30 ناشر بزرگ دانشگاهی در 22 غرفه حضور خواهند یافت.


شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه 15 هزار عنوان کتاب به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در این نمایشگاه عرضه می شود، گفت: طبق رایزی‌های به عمل آمده قرار بر این شده تا بن خرید کتاب در اختیار دانشگاهیان قرار گیرد، ناشران نیز با تخفیف‌های 20 تا 30 درصد کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این نمایشگاه اقدام به تشکیل کمیته‌های تخصصی کرده‌ایم، گفت: کمیته علمی را دانشگاه علوم پزشکی، کمیته اطلاع رسانی را دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، کمیته معونیت را حوزه علمیه، کمیته آموزش و پرورش را اداره آموزش و پرورش، کمیته همایش‌ها و کارگاه‌ها را جهاد دانشگاهی، کمیته مسابقات را دانشگاه خیام و کمیته فناوری را پارک علم و فناوری خراسان رضوی بر عهده دارند.


شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه 15 هزار عنوان کتاب به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در این نمایشگاه عرضه می شود، گفت: طبق رایزی‌های به عمل آمده قرار بر این شده تا بن خرید کتاب در اختیار دانشگاهیان قرار گیرد، ناشران نیز با تخفیف‌های 20 تا 30 درصد کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند

وی با بیان اینکه برگزاری اتاق گفت‌وگو در این نمایشگاه را دانشگاه فرهنگیان مشهد عهده دار شده است، افزود: در این اتاق هر روز سه برنامه گفت‌وگو با حضور روسای دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد.


دبیرکل ستاد برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی از رونمایی 15 طرح فناور از طرح‌های زیستی گرفته تا طرح‌های فنی با حضور استاندار خراسان رضوی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: افتتاحیه نمایشگاه یکشنبه 14آذر ساعت 18 و اختتامیه چهارشنبه 17 آذر جاری ساعت 18 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار می‌شود.


90 مجموعه دانشگاهی و غیردانشگاهی در نمایشگاه حضور خواهند یافت


شیخ الاسلامی با بیان اینکه امسال 20 درصد به مساحت نمایشگاه اضافه شده است، افزود: حدود 90 مجموعه دانشگاهی، پژوهشی در این نمایشگاه حضور دارند به طوری که سالنی برای برپایی مسابقات رباتیک، icm و مسابقات ریاضی در سطح دانشجویی و دانش آموزشی و مسابقات ورزشی برای استعدادیابی اختصاص یافته که دانشگاه‌های خیام، فردوسی، پیام نور و جهاد دانشگاهی متولی برگزاری این مسابقات هستند.


وی ادامه داد: علاوه بر این موارد، توان‌جویان بهزیستی نیز در محوطه نمایشگاه اقدام به برگزاری تئاترهایی با محوریت پژوهش خواهند کرد.


دبیرکل ستاد برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نمایشگاه استانی است و همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان در برگزاری آن تلاش می‌کنند، اضافه کرد: تجربه‌ای که امسال در راستای برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش اضافه شده است، ایجاد دبیرخانه دائمی پژوهش و فناوری است تا پس از این دبیرخانه دانشگاه‌ها را در برگزار کردن هر چه باشکوه‌تر نمایشگاه یاری دهد.


وی به تبلیغات گسترده در شهر مشهد اشاره و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با توجه به این‌که در سطح شهر تبلیغات شده است نه تنها دانشگاهیان که مردم نیز در این نمایشگاه حضور یابند.


بودجه پژوهش استان بسیار ناچیز است


شیخ الاسلامی با ناچیز خواندن بودجه پژوهشی خراسان رضوی گفت: بودجه پژوهشی خراسان رضوی حدود دو میلیارد تومان است که با توجه به توانمندی های استان در بحث پژوهش، بودجه استان در حوزه پژوهش و فناوری بسیار ناچیز است، همین جا از شورای عطف و هیات وزیران تقاضا داریم که میزان آن را افزایش دهند.


دبیرکل ستاد برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی تاکید کرد: البته حدود یکی تا دو سالی است که استانداری خراسان رضوی اقدام به مدیریت همین بودجه اندک کرده تا رانتی ایجاد نشود.



در این نشست هر یک از روسای کمیته های ستاد گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی به بیان مطالبی در باره برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش پرداختند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته