دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1395 - 10:32

ترامپ: ژنرال متیس را به عنوان وزیر دفاع معرفی می‌کنم

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، شب گذشته اعلام کرد که قطعا ژنرال بازنشسته نیروی دریایی، جمیز متیس را به دلیل تجربه‌های وی در زمینه جنگ افغانستان و عراق به عنوان رئیس پنتاگون معرفی خواهد کرد.
کد خبر : 138752

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از آنا، دونالد ترامپ در مراسمی در سینسیناتی اعلام کرد: «ما متیس (مشهور به سگ عصبانی) را به عنوان وزیر دفاع معرفی خواهیم کرد.»


به گزارش آنا جیمز متیس 66 ساله که به عنوان نامزد تصدی پست وزارت دفاع در دولت دونالد ترامپ معرفی شده، پیشتر مشاغل نظامی مهمی را برعهده داشته است. آخرین سمت نظامی او، فرماندهی نیروهای ستاد مرکزی ارتش آمریکا طی سال‌های 2010 تا 2013 است. او در سال 2010 جانشین ژنرال دیوید پترائوس شد که به دلیل انتشار اخباری مبنی بر انتقال اطلاعات محرمانه به زنی که با وی در ارتباط بود، از سمت‌اش استعفا کرد.


جیمز متیس همچنین در جریان حمله دولت بوش به عراق، فرماندهی لشگر اول نیروی دریایی آمریکا را برعهده داشت. وی همچنین در جریان حمله آمریکا به افغانستان نیز فرماندهی بخشی از نیروهای آمریکایی در این جنگ را انجام می‌داد.


سوابق موضع‌گیری‌های متیس نسبت به ایران نشان می‌دهد که او همچون دیگر فرماندهان ارتش آمریکا موضع خصمانه‌ای نسبت به ایران دارد.


وی پیشتر در اظهارنظری تعجب برانگیز گفته بود «به نظر من داعش چیزی جز توجیه ایران برای شر (در منطقه) نیست. ایران هیچ دشمنی با داعش ندارد. نگاه کنید که داعش تاکنون به کدام کشور منطقه حمله نکرده است. فقط ایران.» او همچنین در اظهاراتی بی‌اساس گفته است که ایران تنها عامل مخرب ثبات در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید.


با وجود این، وی در مورد برجام نظرات حمایت گرایانه‌ای داشته است. او اعتقاد دارد که توافق هسته‌ای با ایران، توافق خوبی نبوده اما هیچ راهی برای بازگشت از آن وجود ندارد. به ادعای وی «ما فقط باید قراردادی را به رسمیت بشناسیم که یک نظارت ناقص بر تسلیحات ایران ایجاد می‌کند. این قرارداد صرفا توقف در تسلیحات هسته‌ای ایران است و نه نابودی آن.»


نامزد پست وزارت دفاع در دولت ترامپ گفته که 2 بار سند 156 صفحه‌ای برجام را خوانده و آن را «توافقی ناقص و عجولانه» ارزیابی کرده است اما گفته که «آمریکا راهی برای بازگشت از برجام ندارد. ما نمی‌توانیم به دنیا بگوییم که در آینده این قرارداد را قبول نداریم. معتقدم اگر چنین کاری کنیم در دنیا تنها می‌مانیم. اگر هم بخواهیم با تحریم‌های یکجانبه به ایران فشار بیاوریم، این موضوعی نیست که متحدانمان با آن همراهی کنند.»


متیس همچنین اعتقاد دارد که برجام بهترین راهکاری بود که در ارتباط با پرونده هسته ای ایران قابل پیگیری بوده است. او اعتقاد دارد که آمریکا در وضعیتی قرار نداشت که بتواند با ایران وارد جنگ شود.


از سوی دیگر او می‌گوید تنها راهکار برای محدود کردن ایران، تقویت شرکای عرب آمریکا در منطقه است به همین دلیل وی منتقد سیاست باراک اوباما در دوری کردن از کشورهای عرب منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید.


نظرات متیس درباره برجام در حالی است که پیشتر دونالد ترامپ و مشاوران وی از احتمال تغییر یا بازنگری در برجام در دولت ترامپ خبر داده بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب