دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر نفت تاکید کرد:

تعامل اعضای اوپک با وجود اختلافات شدید سیاسی/ لزوم افزایش ظرفیت تولید نفت ایران

وزیر نفت ایران گفت: نشست 171 اوپک و تصمیم اعضا برای کاهش تولید ثابت کرد که با وجود داشتن اختلافات سیاسی عمیق، می توان بر سر منافع مشترک با کشورهای دنیا تعامل کرد.
کد خبر : 138695

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران با حضور در بخش خبری ساعت 14 شبکه یک، تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید را مهم دانست و گفت: اوپک بیش از دوسال در مقابلات نوسانات بازار منفعل بود اما در نشست فوق العاده در الجزایر نشانه هایی از زنده بودن اوپک نمایان شد که به دنبال آن در نشست دیروز اوپک در وین اعضا تصمیم گرفتند تا تولید خود را به 32.5 میلیون بشکه در روز برسانند که به معنای کاهش 1.2 میلیون بشکه در روز است.


زنگنه افزود: بر اساس این توافق همه کشورها موظف شدند 4.5 درصد از میزان پایه اکتبر خود را کاهش دهند که ایران از این موضوع مستثنی شد و به جای مبنا قراردادن تولید ماه اکتبر، بالاترین میزان تولید تاریخ ایران بر اساس اعلام منابع ثانویه که رقم 3975 هزار بشکه در روز بود، مبنای تولید ایران قرار گرفت.


وی ادامه داد: با وجود اینکه همه کشورها موظف به کاهش تولید شدند اما با مستثنی کردن ایران، این کشور می تواند تولید خود را 90 هزار بشکه در روز نسبت به اعلام منابع ثانویه در ماه اکتبر افزایش دهد.


زنگنه پذیرش سهم ایران از سوی عربستان را بسیار مهم دانست و گفت: نشست 171 اوپک ثابت کرد که با وجود داشتن اختلافات سیاسی عمیق، می توان بر سر منافع مشترک با کشورهای دنیا تعامل کرد.


وزیر نفت ایران افزود: بخشی از این تعامل به قدرت هر کشور باز می گردد. در واقع قدرت هر کشور در اوپک مربوط به میزان تولید و ظرفیت مازاد است و این امر در معادلات اوپک حرف اول را می زند بنابراین اگر کشوری در این موارد قوی باشد می تواند نظر خود را به کرسی بنشاند.


وی با اعلام این نکته که ایران بر سر مواضع خود ایستادگی داشته، ادامه داد: در مجموع صنعت نفت و کل کشور ثابت کردیم که آماده برگشتن به قبل از تحریم هستیم و اینکار را نیز انجام دادیم و با ایستادگی به این موضوع رسیدیم.


زنگنه ماه دسامبر را ماه بدی برای بازار دانست و گفت: اغلب کشورها چون به پایان سال نزدیک می شوند برای داشتن تراز مالی بهتر از ذخایر نفت خود استفاده می کنند و این امر بر بازار نفت تاثیر گذار است با این وجود، نشست اوپک بر بازار تاثیر زیادی گذاشت و قیمت ها تا 53 دلار در هر بشکه بالا رفت.


وزیر نفت با اشاره به نقش روسیه در بازار نفت، ادامه داد: با همکاری روسیه و تماس رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور این کشور، روسیه مواضع خود را به کاهش تولید تغییر داد و قبول کردند 300 هزار بشکه کاهش دهند در حالی که تا پیش از این همواره بر فریز نفتی تاکید می کرد.


زنگنه خاطر نشان کرد: علاوه بر کاهش 300 هزار بشکه ای روسیه، قرار است سایر تولیدکنندگان غیر اوپکی نیز تولید خود را 300 هزار بشکه کم کنند و با توجه به این عوامل به نظر می رسد قیمت ها با قدرت زیاد در کانال 50 دلاری باقی خواهد ماند.


وی تولید نفت واقعی ایران را حدود 3.9 میلیون بشکه در روز دانست و گفت: البته منابع ثانویه تولید ایران در ماه اکتبر را 3707 هزار بشکه در روز اعلام کرده اند و دلیل آن نیز این است که معمولا میزان اعلام منابع ثانویه با اعلام رسمی کشورها حدود 200 هزار بشکه در روز تفاوت دارد .


زنگنه در پایان تاکید کرد که ایران برای بالا بردن قدرت خود در بازار نفت لازم است تا ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته