دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

41 سالگی جوان ترین کاپیتان تاریخ تیم ملی

9 آذر ماه سال 1354 روز تولد مهرداد میناوند است مردی که تا 26 سالگی در فوتبال ملی ما به اندازه ای تاثیرگذار بود و حضورش شایسته بود که با 69 بازی ملی مرد شماره 20 تاریخ فوتبال ملی بوده است.
کد خبر : 138370

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از ورزش سه، مهرداد میناوند اولین بازی ملی خود را برابر ترکمنستان در روز 5 آذر ماه 1375 انجام داد. در اولین بازی ایران با مهرداد میناوند تیم ملی 1-0 به ترکمنستان باخت اما حضور این مرد در فوتبال ملی با اوجگیری تیم ملی توام شد و تیم ملی نه تنها برابر تیم های کره جنوبی 6-2 و برابر عربستان 3-0 برنده شد که در ادامه کار یک سال پراعتبار وپرشکوه برای تیم ملی ثبت شد. سالی که با صعود به جام جهانی به پایان رسید.



در جام جهانی 1998 فرانسه تیم ملی فوتبال نتایج خوبی گرفت و مهرداد مثل بازیهای جام ملتهای 1996 در ترکیب ثابت تیم ملی فوتبال حضور داشت. میناوند مورد توجه تیم های زیادی قرار گرفت اما به اشتورم گراتس رفت. این انتخاب هوشمندانه برای او باعث شد تا در فوتبال رشد کند و مثل بسیاری از مردان فوتبال ایران چون وحید هاشمیان، دین محمدی، تیموریان، منصوریان، پاشازاده، داریوش یزدانی و... در تیم های خود نیمکت نشین نشد.



مهرداد در لیگ قهرمانان اروپا هم بازی کرد. برای مردی که 3 سال قبل در تیم اس بازی می کرد و در مسابقات لیگ آزادگان کمتر کسی او را می شناخت فاصله آرزوی بازی در جام باشگاه های آسیا تا مرز بازی در لیگ اروپا رسیده بود.





بازی های آسیایی 1998 بانکوک میدانی بود که 8 بازی ملی را از مهرداد جوان گرفت. در دوران مرحوم پورحیدری او در تیم ملی بازیهای زیادی نکرد اما در ادامه و بعد از حضور بلاژویچ در تیم ملی، مرد باهوش کروات متوجه توان او شد و در همه بازیهای دوران بلاژویچ و دوره اول حضور برانکو، مهرداد مرد اول تیم ملی شد.



البته در دوران جلال طالبی و در بازیهای جام غرب آسیا مهرداد میناوند تبدیل به جوانترین کاپیتان تیم ملی در تاریخ شد. او در 24 سالگی تبدیل به جوانترین کاپیتان تیم ملی در یک تورنمنت شد. هیچ کس نمیتواند ادعا کند تیم ملی در یک تورنمنت، کاپیتانی جوانتر از او داشته باشد.



آخرین صحنه فوتبال مهرداد میناوند در فوتبال ایران در مرداد سال 1381 بود. سانتر مهرداد و ضربه علی دایی باعث برد ایران برابر اوکراین شد. بعد از آن روزها که در 26 سالگی مهرداد رخ داد نه او در تیم ملی حضوری تمام عیار داشت و نه کسی او را در قالب مهرداد گذشته دید.



اگر عمر فوتبالش طولانی تر بود، شاید زودتر از خیلی ها حتی مهدوی کیا و کریمی عضو باشگاه صد تایی ها بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: مهرداد میناوند
ارسال نظر
هلدینگ شایسته