کارگردان تئاتر: تئاتر به عنوان کالای فرهنگى در سبد خانوار قرار گیرد/ دانشگاه آزاد اسلامی هنرمندان فاخری به جامعه هنری معرفی کرده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، روح اله ارشادی معاون دانشجویی و فرهنگی واحد بوشهر با بیان اینکه آیین های عاشورایی در فرهنگ بومی مردم بوشهر، ریشه دوانیده، بیان کرد: «عاشورا و ایام محرم و صفر، رنگ و بویی خاص در این استان دارد.»
وی بوشهر را یکی از پیشتازان تعزیه در کشور معرفی و خاطرنشان کرد: «در بسیاری از شهرهای استان بوشهر، خانواده هایی هستند که چندین نسل تعزیهخوان و تعزیهگردان بودهاند.»
معاون دانشجویی و فرهنگی واحد بوشهر با بیان اینکه امسال، در راستای رسالت دانشگاه و به منظور توجه به مسائل فرهنگی، اقدامات مناسبی صورت گرفته است، تشریح کرد: «در سال جاری با استفاده مناسب از بودجه فرهنگی و برنامه ریزی های دقیق، سعی بر آن کرده ایم تا اکثریت برنامه های فرهنگی علاوه بر در دانشگاه، در سطح شهر و بعضا کشور به اجرا در آورده شود.»
وی اجرای تئاتر مناسبتی این واحد در حوزه فرهنگی هنری شهرستان بوشهر را از این قبیل معرفی و اظهار کرد: «با تلاش عضو هیأت علمی و جمعی از دانش آموختگان واحدبوشهر، تئاتری با محوریت عاشوری تهیه و اجرا شد.»
ارشادی ادامه داد: «این اثر در باره زندگى مادر حر ابن الریاحى و انقلاب درونى شخصیت والاى ایشان بود که از زبان مادر گرامیشان روایت شد.»
به گزارش آنا این اثر از ٢٩ آبان الى ٨ آذر جاری ٩٥ در بندر بوشهر و در مجتمع فرهنگى و هنرى به روى صحنه رفت. به همین مناسبت گفتوگویی با طراح، نویسنده و کارگردان این اثر هنری ترتیب داده شده که خواندن آن خالی از لطف نیست:
جواد صداقت، فیلمنامهنویس و کارگردان بوشهری به خبرنگار آنا گفت: «تئاتر دانشگاهی در سطح علمی موجب پیشرفت های مهمی شده است که این مهم به دید بسیار روشن روسای دانشگاه آزاد اسلامی بر می گردد.»
- *لطفا ضمن معرفی قدری از سوابق فعالیت خود از گذشته تاکنون بفرمایید.
- مدرس و عضو هیات علمی گروه هنرهای نمایشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر. نویسنده، دراماتورژ و کارگردان هستم. مدیر آموزشگاه تخصصی هنرهای نمایشی آسوریک و پژوهش در ادبیات نمایشی ایران و جهان نیز هستم.
در جشنواره های استانی منطقه ای ملی و بین المللی و کسب جوائز ملی و بین المللی دانشگاهی و فجر و اجراهای عمومی در شهر های مختلف کشور شرکت کرده ام.
*چرا تئاتر لازم است؟
- از دیرباز در تمام نقاط جهان، تئاتر از دیدگاه اندیشمندان این حوزه به عنوان یک عنصر حیاتی بشر مورد بحث و پژوهش انسان بوده است و تئاتر توانسته درمانگر بیماری های روحی و روانی انسان های آسیب دیده در جنگ و روابط انسانی واقع شود. بدینسان تئاتر می تواند انسان ها را به آرامش دعوت کند و چون یک روانشناس مخاطبین خود را با معضلات اجتماعی آشنا کرده و آنها را دعوت به گفتمان کند، چه بسا تئاتر می تواند یک اجتماع را از تهاجم فرهنگى در یک جامعه یا در جهان بشری در امان نگه داشته و هر جامعه ای نیازمند این هنر غنی بوده و باید تئاتر به عنوان یک کالای فرهنگى در سبد خانوار قرار گیرد.
* وضعیت تئاتر در شهر و کشور چگونه است؟
- چون بودجه دقیقی برای تئاتر تعیین نمی شود تمام هنرمندان این عرصه با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند و حمایت اجتماعی را از سوی ارگان های مربوط به این هنر دریافت نمی کنند. اما دانشگاه آزاد اسلامی با تأسیس رشته تئاتر در بعضی از واحدهای دانشگاهی و حمایت همه جانبه خود توانسته است هنرمندان فاخری را به جامعه هنری ایران معرفی کند. واحد بوشهر در سالیان متمادی توانسته است با اختصاص بودجه مناسب به این هنر، نقش بسزایی در پویایی تئاتر استان ایفا کند.
* وضعیت تئاتر در دانشگاه را چگونه بررسی می کنید و نظرتان در خصوص تئاترهای دانشجویی چیست؟
-تئاتر دانشجویى یا بهتر بگویم تئاتر دانشگاهی در سطح علمی موجبات پیشرفت های مهمی در سطح ایران و جهان شده است که این مهم به دید بسیار روشن روسای دانشگاه آزاد اسلامی بر می گردد. وجود رشته های هنری دانشگاهی و جشنواره ها و حمایت ها در تولید آثار، مزید بر این علت است.
* در مورد ورود دین به تئاتر توضیحاتی بفرمایید.
-تئاتر با آیین و مذهب آغاز شده است. این مهم به نیم قرن قبل از میلاد مسیح بر می گردد که از آن زمان تاکنون آیین و مذهب در آثار نمایشی پیشرفت و جایگاهی ویژه را به دست آورده است و در کشور عزیزمان اجراهای عموم و جشنواره های دینی و مذهبی با رویکردهای گوناگون باعث شکوفایی نویینی در این عرصه شده است. دین می تواند با تئاتر از مهد کودک ها تا دانشگاه ها مورد بحث واقع شده و دریچه روشنی را ارائه دهد،چه بسا دین می تواند با آثار نمایشی بهتر با فهمی بیشتر و عمیق جوانان و نوجوانان و حتی بزرگسالان را هدایت کند و انبوهی از سؤالات آنها را پاسخ دهد.
* کمی در باره چگونگی نگارش متن و علت انتخاب این شخصیت و الهام گیری از آن بگویید؟مراحل نگارش، بازنویسی، تمرین و آماده سازی آن چقدر طول کشید؟
-نگارش متن سه ماه طول کشید چراکه این اثر به لحاظ محتوی آن باید پژوهش های مهمی را دنبال می کرد، در تاریخ نام مادر حرّ نادر بود و تنها اشاراتی اندک به این شخصیت شده بود و اینجانب با مشاوره گرفتن از علمای دینی و مذهبی به نتایج بسیار مهمی دست یافتم که توانستم شخصیت والای حر بن یزید ریاحی را از زبان مادر ایشان روایت کنم. چهار ماه روند تمرینات به طول انجامید، هیچ الهامی را از جایی نگرفتم و تنها زاویه دید جدیدی را با روایت نوینی ارائه کردم.
*حرف آخر ....
این اثر به تهیه کنندگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد بوشهر تولید شده است و برای اجرا در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز در بخش مرور پیشنهاد شده است؛ جا دارد از دکتر قیصری ریاست محترم واحد بوشهر و دکتر ارشادی معاون محترم دانشجویی و فرهنگی این واحد بسیار تشکر و قدردانی کنم.
گزارش و گفتوگو : داود نصیری
انتهای پیام/