دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سایه سیاست‌های عربی- آمریکایی بر نشست 171 اوپک

بی نتیجه پایان یافتن نشست کارشناسی اوپک به دنبال سیاسی کاری های عربستان در روز گذشته، سبب شد تا قیمت نفت در معاملات صبح امروز کاهش پیدا کند.
کد خبر : 138223

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ قیمت نفت که این روزها چشم به خبرهایی دارد که از وین به گوش می‌رسد،‌ امروز با خبر بی‌نتیجه بودن نشست کارشناسان اعضای اوپک اندکی کاهش را به ثبت رساند.


البته بازار نفت این روزها نوسانات شدیدی ندارد و کاهش ها نیز در حدود یک دلار بالا و پایین میشود.


زیرا بیشتر فعالان این بازار منتظرند تا نتیجه نشست فردای اوپک مشخص شود، نتیجه ای که به هر صورت بازار نفت را متاثر می‌کند و معاملات طلای سیاه در صبح پنجشنبه روز متفاوتی را پشت سر خواهد گذاشت.


اما نکته مهم این است که با وجود تاکید همه کشورهای تولید کننده نفت برای کنترل بازار و خروج مازاد عرضه،‌ نگاه های سیاسی اجازه نمی‌دهد تا تصمیمات اقتصادی درستی گرفته شود.


به طور مثال عربستان اکنون حدود 10.7 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند و در صورت کاهش تولید نفت اوپک و بالا رفتن قیمتها،‌ بیشترین سود را به واسطه حجم بالای نفت تولیدی خود خواهد برد.


بنابراین منطقی آن است که این کشور اگر تنها با نگاه اقتصادی پا در این میدان گذاشته باشد،‌بیشترین همکاری و نرمش را از خود نشان دهد. در صورتی که عربستان در فاصله نشست الجزایر تا نشست 171 اوپک که قرار است فردا برگزار شود،‌ توپ را به زمین سایر کشورهایی می اندازد که کمترین افزایش تولید را داشته و حتی نقشی نیز در کاهش شدید قیمت نفت طی دوسال گذشته نداشته اند.


بلوف 12 میلیون بشکه‌ای سعودی‌ها برای تاثیر بر اوپک!


از سوی دیگر عربستان با تحت فشار قرار دادن سایر کشورها،‌ تهدید کرده که در صورت عدم موفقیت در نشست اوپک، تولید خود را تا 12 میلیون بشکه در روز می رساند. به نظر می رسد این صحبت عربستان بیش از آنکه حرفی مستند باشد، بلوف سیاسی بزرگی است تا با القای نگرانی به تولیدکنندگان نفت،‌ آنها را وادار به تسلیم در برابر خواست سیاسی خود کند.


دروغ بودن تولید 12 میلیون بشکه ای عربستان آنجا بیشتر به چشم می آید که به اعتقاد فعالان بازار نفت،‌ این کشور حتی توان تولید مستمر 10.7 میلیون بشکه در روز را نیز ندارد و نمی تواند این تولید را برای چند ماه ادامه دهد.


فارغ از سیاسی کاری های عربستان در بازار نفت که یکی از اهدافش فشار بر ایران است ، نکته دیگری که می‌تواند بر تصمیم کشورهای اوپک موثر باشد تصمیمات دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکاست.


ترامپ در رقابت های انتخاباتی قول داده که صنعت نفت این کشور را رونق دهد. یکی از زمینه های صنعت نفت آمریکا،‌ تولید شیل یا همان نفت های غیر متعارف است؛ نفت هایی که به واسطه کاهش قیمت نفت غیر اقتصادی شده بود اما اکنون دو نگرانی در این مورد وجود دارد.


اول اینکه با بالارفتن تدریجی قیمت نفت،‌شمار دکل‌هایی که در این میادین نفتی کار می‌کنند روبه افزایش است که به معنای افزایش تولید جهانی است و مازاد عرضه را بیش از پیش خواهد کرد.


دوم اینکه تکنولوژی های جدید این فرصت را در اختیار تولیدکنندگان شیل اویل‌ها قرار می‌دهد تا با هزینه‌ای زیر 40 دلار به تولید اینگونه نفت بپردازند در حالی که تا پیش از این هزینه تولید و استخراج نفت های غیر متعارف در اطراف 70دلار قرار داشت و قیمت های پایین تر از این رقم تولید شیل‌ها را غیر اقتصادی می‌کرد.


با توجه به این دو نکته، تولیدکنندگان اوپکی بسیار محتاط تر در مسیر کاهش تولید به منظور افزایش قیمت نفت قدم برخواهند داشت.


در واقع در حالی که اعضای اوپک و حتی روسیه با کاهش یا تثبیت تولید نفت خود موافقت کرده‎اند، اما حمایت ترامپ از افزایش تولید نفت آمریکا، بر مذاکرات این هفته سایه خواهد انداخت.


بزرگترین نگرانی اوپکی ها این خواهد بود که دولت جدید آمریکا شرکت‎های نفتی را تشویق کند که پیش از موعد فعالیت خود را گسترش دهند و این مسئله ظرف ١٢ ماه آینده، عرضه نفت در بازار را ٥٠٠ هزار بشکه در روز افزایش دهد و از همین رو پافشاری ترامپ بر خودکفایی آمریکا در زمینه انرژی، ممکن است توافق اوپک را به چالش بکشد.


نکته مهم دیگر در سخنان ترامپ این است که وی وعده داده تا آمریکا را از نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس بی نیاز کند. مسئله ای که به مذاق سعودی ها خوش نمی آید و به نوعی بحث تولید 12 میلیون بشکه نفت عربستان علاوه بر مصرف داخلی در اوپک می تواند تهدیدی فرا سازمانی برای کشورهای دیگر نیز باشد.


بنابراین اگر عربستان سهم خود در بازار نفت را در خطر ببیند توافق کاهش تولید دچار مخاطره خواهد شد.


با توجه به این مسائل به نظر می‌رسد که نشست 171 اوپک بیش از گذشته رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است. برخی کشورهای عضو اوپک علاوه بر اهداف اقتصادی که در سایه افزایش قیمت نفت به دنبال آن هستند،‌در تلاشند تا با سلاح نفت کشورهای دیگر را تحت فشار قرار دهند و در دیگر سوی میدان،‌سیاست های جدید آمریکا خطری است که راه رسیدن به توافق را پر پیچ و خم تر کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته