دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تقیانی‌پور «سلطان مار»، را با همکاری هنرمندان آذربایجانی در رشت روی صحنه می‌برد

خیرالله تقیانی‌پور از اجرای نمایش «سلطان مار»، نوشته بهرام بیضایی از 11 آذرماه در شهر رشت خبرداد.
کد خبر : 137664

خیرالله تقیانی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «نمایش «سلطان مار» با بازی و همکاری هنرمندان باکویی به مدت 7 شب روی صحنه خواهد رفت. تمامی عوامل و بازیگران آن آذربایجانی هستند و از جمله قصه‌های سنتی مردم آذربایجان محسوب می‌شود.»


وی افزود: «این اثر نمایشی با همکاری کمپانی تئاتر نی‌ران اجرا می‌شود و ما از 11 تا 17 آذرماه ساعت ۱۹ در سالن شهید انصاری مجتمع خاتم‌الانبیای رشت میزبان علاقه‌مندان به هنر نمایش خواهیم بود.»


«سلطان مار» داستانی طنز از زندگی شاه و وزیری است که فرزند ندارند. به توصیه درویشی از درختی که باغ آن توسط دیوها محافظت میشود، دو سیب سفید و قرمز چیده و به همسرانشان میدهند تا صاحب فرزند شوند.


داستان «سلطان مار» درباره پسر شاه است که به صورت مار متولد می‌شود. شاه با شنیدن این خبر به پیشنهاد وزیر خودکشی میکند و مقام او به طور موقت به وزیر واگذار می شود. پسر بزرگ میشود و متوجه میشود هر گاه بخواهد میتواند از جلد مار خارج شود. او باید بنا به وصیت پدر باید با « خانم نگار» دختر وزیر ازدواج کند. وزیر وقایع ثبت شده را عوض میکند تا مانع این ازدواج شود. «سلطان مار» جلد را کنار مینهد و خود را به دختر مینمایاند. دختر با راهنمایی دایه خود جلد مار را می‌سوزاند. سلطان مار به نزد دیوها میگریزد. دختر سر به بیابان میگذارد و به جست و جوی شوهر میپردازد. بعد از فرسودن هفت دست لباس آهنین، به شوی خود میرسد و او را راضی میکند تا بازگردد و مردم را از ظلم ستم داروغه و سفرای خارجی نجات دهد...


نمایش «سلطان مار» (ایلان سولطان) از روز ۱۱ تا 17 آذر ماه ساعت ۱۹ در سالن شهید انصاری مجتمع خاتم الانبیاء(ص) شهرستان رشت به روی صحنه می‌رود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته