دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ترافیک کامیون‌ها در مرز ایران و ترکیه از بین می‌رود

رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به ایجاد صف‌ طولانی کامیون‌ها در پشت مرزهای ایران و ترکیه گفت: این ترافیک ناشی از افزایش تردد کامیون‌های ایرانی برای ورود به کشور ترکیه است که به خاطر تعطیلات دو هفته‌ای نوروز، عملا بخش زیادی از این ترددها متوقف شده بود.
کد خبر : 13653

رضا کامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه هیچ مشکل تازه‌ای در مورد پذیرش کامیون‌های ایرانی و ترک در پشت مرزهای دو کشور پیش نیامده‌است، گفت: علت ایجاد ترافیک پشت مرزهای دو کشور این است که پروسه کنترل و اجازه ورود به خاک ترکیه سه روز و روند ورود کامیون‌ها به داخل ایران یک روز و نیم طول می‌کشد.


وی افزود: از سوی دیگر تعطیلات نوروزی و توقف فعالیت ترانزیتی کامیون‌های ایرانی موجب شده‌ پس از پایان تعطیلات، تعداد کامیون‌های ایرانی پشت مرزهای ترکیه نسبت به ایام عادی سال افزایش یابد.


کامی با تاکید بر اینکه عبور و مرور کامیون‌ها پشت مرزهای ایران و ترکیه بر اساس توافق بهمن ماه سال گذشته انجام می‌شود، اظهارکرد: در حال حاضر مذاکراتی میان طرف ترک و ایرانی در حال انجام است که به موجب آن قرار است به زودی بر تردد کامیون‌ها به صورت الکترونیک نظارت و بازرسی شود.


وی ادامه داد: چنانچه تردد کامیون‌ها در مرزهای ایران و ترکیه به صورت الکترونیک کنترل شود، اطلاعات مربوط به هر کامیون از طریق گمرک کشور مبدا به صورت الکترونیک به گمرک و پایانه مرزی کشور مقصد ارسال می‌شود و در نتیجه دیگر نیازی به بازرسی فیزیکی تک‌تک کامیون‌ها در پشت مرزها نیست.


کامی تاکید کرد: الکترونیک کردن نظارت بر تردد کامیون‌ها می‌تواند سرعت عبور و مرور را به گونه‌ای افزایش دهد که دیگر شاهد ایجاد ترافیک و صف‌های طولانی در پشت مرزهای ایران و ترکیه نباشیم.


وی افزود: قراراست چنانچه توافقی میان ایران و ترکیه حاصل شود، مرز بازرگان به عنوان کریدور سبز به سامانه ارسال اطلاعات کامیون‌ها از طریق الکترونیکی مجهز شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته