دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آذر 1395 - 14:16

برنامه اولین روز ریاست جمهوری ترامپ اعلام شد

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا با انتشار یک پیام ویدئویی در شبکه یوتیوب، برنامه خود را برای نخستین روز کاریش در کاخ سفید اعلام کرد.
کد خبر : 136495

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، دونالد ترامپ که از زمان انتخابات 8 نوامبر (18 آبان) هیچ گونه نشست مطبوعاتی برگزار نکرده است، دیروز با انتشار ویدئویی برنامه‌های خود را در روز نخست ریاست جمهوری اعلام کرد. وی از جمله گفت که در این روز قرارداد موسوم به تی‌پی‌پی، یا قرارداد تجارت آزاد که در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به دست آمده بود، لغو خواهد شد.


ترامپ پیشتر این قرارداد را «فاجعه‌ای بالقوه» برای آمریکا خوانده بود. این پیمان تجاری از سوی باراک اوباما امضا شده بود اما برای تصویب به تایید از سوی کنگره آمریکا نیاز داشت.


ترامپ در ویدئویی که منتشر کرده گفته است که به جای این پیمان چندجانبه که علاوه بر آمریکا، 11 کشور دیگر نیز عضو آن به حساب می‌آمدند، روابط تجاری دو جانبه را در دستور کار قرار خواهد داد. میلیاردر نیویورکی گفته که این موضوع باعث بازگشت «مشاغل و صنایع به آمریکا خواهد شد.»


او در پیام ویدئویی می‌گوید: «دستور کار من بر اساس یک اصل بنیادی ساده قرار دارد: قراردادن آمریکا در درجه اول. من می‌خواهم نسل بعدیِ تولید و اختراع، دقیقا در همین کشور باشد. من می‌خواهم شغل و ثروت را برای کارگران آمریکایی ایجاد کنم.»


شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در نخستین واکنش به پیام ویدئویی ترامپ گفته است که پیمان تی‌پی‌پی بدون حضور آمریکا بی‌معناست. این می‌تواند نشانه از میان رفتن این قرارداد مربوط به تجارت آزاد بین‌المللی باشد.


ترامپ در بخش دیگری از پیامش گفت که می‌خواهد محدودیت ها بر تولید انرژی در آمریکا را در همان روز نخست ورود به کاخ سفید از میان بردارد. او به ویژه به تولید ذغال سنگ اشاره کرد. ترامپ گفت که رفع محدودیت‌ها درباره تولید ذغال سنگ باعث خواهد شد تا بسیاری از مشاغل در آمریکا احیا شوند.


تولید ذغال سنگ در آمریکا در دوران اوباما به دلیل آسیب‌هایی که برای محیط زیست ایجاد می‌کند با محدودیت مواجه شده بود.


ترامپ همچنین گفت به وزارت کار دستور خواهد داد تا درباره سوء استفاده از ویزاها از سوی کارگران مهاجر تحقیق کند. مهمترین ویزای کار در آمریکا به برنامه صدور ویزا به کارگران بخش‌های فن آوری مربوط می‌شود. جف سشنز، دادستان منتخب آمریکا از جمله منتقدان جدی این برنامه ویزا به حساب می‌آید.


با وجود این پیام ویدئویی هنوز بسیاری از برنامه‌های ترامپ نامشخص و متناقض به نظر می‌رسد. او پیشتر با وجود مخالفتی که با برنامه ویزا برای کارگران بخش فن آوری اعلام کرده، گفته بود که برنامه ویزای موسوم به H-1B که برنامه ویزای مربوط به کارگران بسیار ماهر در بخش فن‌آوری است مخالفتی ندارد و آن را تقویت خواهد کرد. با وجود این، او در پیام ویدئوییش اشاره‌ای به این موضوع نداشت.


نبود نشست خبری با رسانه ها نیز به این ابهام ها دامن زده است. ترامپ از زمان پیروزی در انتخابات تنها یک نشست خصوصی با نمایندگان برخی رسانه ها و تجار آمریکایی برگزار کرده است.


خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که در این نشست حضور داشته گفته که این نشستی چالش برانگیز اما همراه با احترام بوده است. به دلیل خصوصی بودن این جلسه، خبرنگاران نمی‌توانند محتوای گفته‌های ترامپ را به بیرون منتقل کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب