اصلاح قیر با استفاده از نانوکامپوزیت؛ کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری راهها با قیر اصلاح شده
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، قیر به عنوان پرمصرفترین ماده چسبنده در صنعت راهسازی شناخته شده است. با این حال در فرآیند پالایش و تولید این ماده حیاتی در صنعت راهسازی محدودیتهایی است که از مهمترین محدودیتها میتوان کیفیت نفت خام اولیه و نیز عدم کنترل دقیق در تولید را نام برد.
محمودرضا فواکه محقق و دانشآموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در باره این طرح تحقیقاتی گفت: «اصلاح قیر به عنوان راه حل اساسی در حل این مشکل پیشنهاد شده است که در این میان اصلاح قیر با مواد پلیمری مورد توجه این پژوهش بوده است.»
به گفته وی، آلیاژ SBR/PE/nanoclay تهیه شده به روش پخت دینامیکی با بر همکنشقوی ای که بین پلیمر و قیر ایجاد می کند، مشکلاتی از قبیل سازگاری قیر و پلیمر و مقاومت در برابر شیارشدگی و عمر خستگی را بهبود می بخشد، در نتیجه قیر با دوام و عمر بالا میتواند هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد.
فواکه با بیان اینکه اصلاح قیر و بهبود خواص آسفالت در سالهای گذشته یکی از موضوعات جذاب تحقیقات بوده و در این راستا اقبال به قیرهای پلیمری در بسیاری از کشورهای دنیا روز به روز پیشرفت چشمگیری دارد، ادامه داد: «در داخل کشور به دلیل عدم دسترسی و قیمت بالای قیر اصلاح شده، اصلاح قیر و آسفالت با مشکل برخورد کرده و اقبال به آن کاهش یافته است. در این پژوهش ایده ساخت قیر اصلاح شده با خواص مشابه با نمونه های خارجی و یا حتی بهتر از آنها با تکیه بر دانش و تولید داخل مطرح است.
این دانش آموخته واحد علوم و تحقیقات با توجه به نتایج این پژوهش افزود: «از این طریق قیمت قیرهای اصلاح شده تقریبا به نصف قیرهای مشابه تقلیل مییابد در حالی که از نظر کارایی و عملکرد مشابه قیرهای پلیمری SBS و یا حتی بهتر از آنهاست که این مهم در آزمون شیارشدگی به روش MSCR و به روش جاروب دمایی با افزایش چندبرابری مقاومت آن نسبت به قیر پایه و مشابه به دست آمد.»
وی تصریح کرد: «این بهبود در خواص عملکردی قیر میتواند تقریبا تا 50 درصد هزینه های تعمیر و نگهداری راه را کاهش دهد که با توجه به اهمیت صادرات و ارزآوری این نوع از قیرها برای کشور میتوان از صادرات آن نیز بهره برد.»
به گفته فواکه، قیرهای پلیمری ساخته شده در صنایع مختلفی کارایی دارند که از جمله این صنایع میتوان صنعت راهسازی کشور را نام برد.
به گزارش آنا، این پروژه تحقیقاتی توسط محمودرضا فواکه دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران-راه و ترابری واحد علوم و تحقیقات در قالب پایاننامه با راهنمایی دکتر سعید بازگیر و مشاوره دکتر علی عبدی صورت گرفته است.
انتهای پیام/