دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آبان 1395 - 12:13
در روز کتاب‌گردی؛

وزیر ارشاد: تمام توان خود را برای رفع مشکلات عرصه نشر به کار می‌گیرم/ نمی‌گذاریم سودجویان مسیر نشر را منحرف کنند

سید رضا صالحی‌ امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز (پنجشنبه 27 آبان‌ماه) که روز به عنوان کتاب‌گردی در بیست‌وچهارمین هفته کتاب جمهوری اسلامی نام‌گذاری شده بود، با حضور در خیابان انقلاب و راسته کتاب‌، از کتاب‌فروشی‌ها دیدن کرد و جویای مشکلات آنان شد.
کد خبر : 135281

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران و با تاکید بر وظیفه دولت در راستای رفع مشکلات عرصه نشر کتاب و کتاب‌فروشی‌ها، گفت: «اولین اقدام ما در این راستا، برگزاری جلسه‌ای با حضور برترین‌های حوزه نشر و کتاب‌فروشی‌ها و همچنین روسای اصناف نشر خواهد بود تا جویای مشکلات شده و درصدد بررسی و رفع آن‌ها برآییم.»


وعده وزیر به اهالی نشر


وی ادامه داد: «خوشبختانه پیش‌تر از این گام‌های جدی در حوزه مالیات و بیمه ناشران و کتاب‌فروشان برداشته شده و من به عنوان کسی که سال‌ها در فضای نشر و تالیف بوده‌ام، این وعده را می‌دهم که تمام توان خود را برای رفع مشکلات فعالان در زنجیره نشر کتاب در کشور به کار بگیرم.»


صالحی‌امیری با بیان اینکه مشکلات، تنها به وسیله وزارت ارشاد حل نخواهد شد، اظهار داشت: «البته ترویج کتاب و کتاب‌خوانی نیازمند این است که تمام نهادها با تمام توان به میدان بیایند. تنها در این صورت است که کتاب به سبد مصرف فرهنگی جامعه باز خواهد گشت.»


تمام دستگاه‌ها به میدان بیایند


وی افزود: «ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی باید در مهدکودک‌ها، ‌مدارس و دانشگاه‌ها انجام شود و سازمان‌های دیگر مانند سازمان صدا و سیما و همچنین نخبگان و فرهیختگان کشور با احساس مسئولیت در صحنه حاضر شوند.»


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: «جامعه‌ای که کتاب‌خوان نیست، روح فضیلت در آن تحقق نمی‌یابد و جامعه‌ای که کتاب‌خوانی دائم در آن وجود داشته باشد، آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی کمتری دارد. بنابراین جامعه ایران برای عبور از چالش‌های فرهنگی و اجتماعی، نیاز دارد تا به کتاب و کتاب‌خوانی بازگردد.»


خط و نشان وزیر برای سودجویان بازار کتاب


وی درباره مسأله انتشار غیرقانونی کتاب‌ها توسط سودجویان یا به اصطلاحِ معروف «قاچاق کتاب» گفت: «خواسته من از رسانه‌ها و مطبوعات این است که این مسله به همان میزانی که وجود دارد، مطرح شود. طبق بررسی‌های انجام شده تعداد این موارد، انگشت‌شمار هستند.»


صالحی‌امیری ادامه داد: «اما ما اجازه نخواهیم داد که سودجویان با ادامه فعالیت خود در این راستا، مسیر نشر کتاب که همان مسیر تعقل در جامعه است را منحرف کنند. به همین دلیل قطعا با هماهنگی‌هایی که با قوه قضائیه و نیروی انتظامی خواهیم داشت، با متخلفان برخورد خواهیم کرد.»


سرنوشت واگذاری ممیزی به ناشران


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت ممیزی و آینده آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «آنچه ظرف سه سال گذشته در وزارت ارشاد رخ داد، مبتنی بر قانون بوده است و ما نیز مبنای عمل خود را، چه در حوزه کتاب و چه در سایر حوزه ها مانند سینما و موسیقی و ... قانون و پرهیز از برخوردهای سلیقه‌ای قرار می‌دهیم.»


وی همچنین درباره سرنوشت واگذاری ممیزی به ناشران نیز افزود: «در این راستا، محدودیت‌هایی وجود دارد؛ از جمله خود ناشران هم مواضعی در این رابطه دارند که دنبال کردن آن،‌ نیازمند مذاکره با آنان است.»


باید به موضوع کتاب‌های موبایلی توجه شود


صالحی‌امیری درمورد نشر الکترونیک و الزامات آن خاطرنشان کرد: «همانطور که قبلا گفته‌ام، ما نیازمند ابزارهای جدید برای دسترسی به کتاب هستیم و باید به موضوع کتاب‌های موبایلی توجه شود. در این موضوع، تحقیقات خوبی در کتابخانه ملی صورت گرفته که درصدد استفاده از آن‌ها و ایجاد امکانات لازم در زمینه نشر الکترونیک خواهیم بود.»


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب‌گردی خود را از کتاب‌فروشی آگاه آغاز کرد و در ادامه و با حضور در بازارچه کتاب، مشکلات کتاب‌فروشان از جمله نشر ققنوس، دارالکتب اسلامیه و اختران را جویا شد. وی در ادامه به بازار ایران (واقع در کوچه مهر ناز) رفت و سری به فعالان در حوزه دستِ‌ دوم فروشی‌ها زد.


بالا بودن قیمت کتاب و پایین بودن قدرت خرید مردم، تهدیدهای فضای مجازی و ملزومات نشر الکترونیک، ضرورت مقابله با سودجویان و کتاب‌های تقلبی، تدوام مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای و... از جمله مباحثی بود که در دیدار وزیر ارشاد با کتاب‌فروشان مطرح شد.


در این کتاب‌گردی علاوه بر وزیر ارشاد، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب و دبیر هفته کتاب، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و جمعی از مسئولان دولتی و صنفی نیز حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته