دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خطر انحصارگرایی درکمین پیش‌فروش خودروهای وارداتی

فارغ از خودرو های ساخت داخل،‌ در واردات خودرو نیز انحصار در حال گسترش است؛ در همین راستا سازمان حمایت از مصرف کنندگان، اطلاعیه جدیدی صادر کرد که در آن تنها واردکنندگان رسمی، آن هم با اجازه وزارت صنعت اجازه پیش فروش خودرو دارند.
کد خبر : 134693

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌ انحصار در بازار خودرو یکی از معضلات اصلی این بازار به شمار می‌رود که امکان ایجاد رقابت و به دنبال آن بهبود کیفیت را از محصولات این بازار گرفته است.


مهمترین دلیل ایجاد این انحصار نیز وجود قوانین،‌ اطلاعیهها و آیین نامه های مختلفی است که هر روز سربر می آوردند و سنگی جدید بر پای رقابتی شدن بازار خودرو کشور می شوند.


فارغ از خودرو های ساخت داخل،‌ در واردات خودرو نیز این انحصار در حال گسترش است. در همین راستا سازمان حمایت اطلاعیه جدیدی صادر کرد که در آن تنها واردکنندگان رسمی آن هم با اجازه وزارت صنعت اجازه پیش فروش خودرو دارند.


این در شرایطی است که با وجود فرصت 6 ماهه برای اخذ نمایندگی رسمی از شرکت مادر هنوز بسیاری از نمایندگی ها نتوانسته اند مجوز را دریافت کنند.


با این وجود، وزارت صنعت بعد از اتمام مهلت ۶ ماهه واردکنندگان غیر رسمی ۳ ماه دیگر به واردکنندگان غیر رسمی برای کسب مجوز رسمی از شرکت مادر فرصت داد.


البته این اطلاعیه اولین اطلاعیه در این زمینه نیست. اطلاعیه جدید کمی اصلاحیه نسبت به بخشنامه حمایت از مصرف کنندگان مورخ ۲۸ فروردین دارد که ابتدای امسال ابلاغ شد.


در آن بخشنامه آمده بود خودرو باید در فروش فوری زیر ۳۰ روز به مشتری تحویل شود و بالای این زمان حکم پیش فروش را خواهد داشت و شرکت‌های عرضه کننده خودرو باید برای پیش فروش و تبلیغ آن هم کسب اجازه کنند و با هماهنگی‌های لازم اقدام به اطلاع عمومی و تبلیغ کنند.


اما در بخشنامه جدید تاکید شده که فقط واردکنندگان رسمی، آن هم با کسب مجوز وزارت صنعت اجازه پیش فروش خودروهای خارجی را دارند.


با وجود آنکه این نظارت می تواند برای احقاق حق مشتریان مفیدباشد اما ار آنجا که تنها چند شرکت انگشت شمار تاکنون موفق به کسب نمایندگی رسمی از شرکت‌های مادر شده‌اند، این بخشنامه می‌تواند دوباره به بحث انحصار واردات خودرو دامن بزند و انتخاب مشتریان را محدود کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب