دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1395 - 09:53
دبیر علمی بخش ترمیمی و زیبایی یازدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی:

7 تا 12 سالگی بهترین زمان برای آموزش اصول بهداشت دهان و دندان است

دبیر علمی بخش ترمیمی و زیبایی یازدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با تاکید بر لزوم آموزش‌های گسترده و فراگیر در زمینه رعایت اصول بهداشت دهان و مراقبت از دندان‌ها، گفت: بهترین سن برای شروع آموزش اصول بهداشت دهان و دندان قبل از 7 سالگی است، بنابراین لازم است دندانپزشکان و بهداشت کاران دهان و دندان دانش آموزان را به صورت دوره‌ای در مدارس آموزش دهند.
کد خبر : 134182

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر منصوره میرزایی، متخصص ترمیمی و زیبایی دندان اظهار کرد: زمانی که پوسیدگی در سنین پایین به‌ویژه در اولین دندان مولر(آسیای اول) دائمی رخ می‌دهد، تعدادی از والدین تصور می‌کنند که این دندان شیری است و به آن توجهی نمی‌کنند و کودک دندان دائمی خود را از دست می‌دهد. این مساله سبب بروز مشکلات دیگری در آینده از جمله نیاز به پروتز دندانی، ایمپلنت یا ارتودنسی به دلیل انحراف دندان‌های دیگر به سمت جای خالی دندان کشیده شده، می‌شود.


وی افزود: بیشترین مشکلات بیماران در حوزه دندانپزشکی ترمیمی، ناشی از عوارض باقی مانده از پوسیدگی‌های دندان‌ها در دوران کودکی است، اگر فردی تا 22 سالگی دچار پوسیدگی‌های دندانی نشود، پس از این دوران حفظ سلامت دندان‌ها راحت‌تر می‌شود.


دبیر علمی بخش ترمیمی و زیبایی یازدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اظهار کرد: در بعضی از کشورها میزان پوسیدگی کودکان در حد صفر است، زیرا آنها هزینه زیادی را در زمینه پیشگیری صرف می‌کنند اما در کشور ما هزینه‌ها بیشتر صرف درمان می‌شود که بسیار سنگین‌تر از هزینه‌های پیشگیری است.


وی یادآور شد: نتایج مطالعات نشان می‌دهد، میزان پوسیدگی‌های دندانی در مقابسه با 20 تا 30 سال قبل در کشور ما تغییر چندان نداشته است که رفع این مشکل نیازمند یک بسیج همگانی است تا بتوان میزان پوسیدگی‌ها را کاهش داد و از بروز آن پیشگیری کرد. بنابراین موثرترین قدم را می‌توان در مدارس برداشت و در همین راستا لازم است معاینات دوره‌ای از مدارس آغاز شود تا در صورت مشاهده مشکل دانش آموزان به دندانپزشکان ارجاع داده شوند.


میرزایی با اشاره به اینکه وضعیت پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی در کشور ما ضعیف است، ادامه داد: دولت باید در زمینه پیشگیری کمک کند و سازمان‌های بیمه‌گر هزینه‌های خدمات دندانپزشکی را حداقل تا سن دبیرستان به خوبی پوشش دهند.


وی ادامه داد: اگر افراد به مساله پیشگیری اهمیت دهند و اصول بهداشتی دندان‌ها را رعایت کنند، می‌توان از کشیده شدن دندان‌ها پیشگیری کرد، البته کارهایی انجام شده اما وضعیت به گونه‌ای نیست که بتوان گفت میزان پوسیدگی‌های دندانی نسبت به 10 سال قبل کاهش چشمگیری یافته است.


بر اساس این گزارش، یازدهمین کنگره سالانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران از 21 تا 24 دی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته