دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گفت‌وگوی آنا با رتبه نخست جشنواره فرهنگ اقوام و میراث معنوی

وقتی دانشجوی مدیریت بازرگانی علاقه‌مند به تئاتر است/ شیرمحمدزاده: مسئولان دانشگاه استعدادها را شناسایی و شکوفا کنند

دانشجوی کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان که حالا 40 سال و اندی از عمر خود را پشت سر گذاشته علاقه‌مندبه حوزه تئاتر است و کارش را با تئاتر کودک در محل کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان از سال 1367 آغاز کرده است. او تصمیم دارد با تشکیل یک گروه هنری در دانشگاه، نمایش «گاومیش» با نگاه به جنگ و ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس را بزودی روی سن ببرد.
کد خبر : 134050

مریم ریحانی، خبرنگار آنا در شیروان- جشنواره فرهنگ اقوام و میراث معنوی با هدف اتحاد و وفاق ملی بین فرهنگ‌های مختلف ایرانی، حفظ و انتقال سنت‌های قومی به نسل دانشگاهی و دانشجویان جوان دانشگاه، ترویج و حفظ خرده فرهنگ‌های ایرانی و معرفی آنها به جامعه به ویژه قشر جوان، تقویت هویت ملی در بین جوانان، تقویت ارزش‌های دینی چندی پیش در سطح کشوری و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان برگزار شد.


زکریا شیرمحمدزاده دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان عنوان نخست اولین دوره این جشنواره را به خود اختصاص داد.


به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری آنا در پی کسب این موفقیت با شیرمحمدزاده دانشجوی واحد شیروان گفت‌وگویی در این باره انجام داده است که از نظر کاربران می‌گذرد:


* از خودتان بیشتر بگویید؟ از رشته و مقطع تحصیلی‌تان؟


- زکریا شیرمحمدزاده دانشجوی مقطع کارشناسی مدیریت بازرگانی و متولد 55/2/2 هستم که پیشتر مدرک کاردانی حسابداری خود را نیز از واحد شیروان اخذ کرده‌ام.


* در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید و در این حوزه چه افتخاراتی به دست آورده‌اید؟


- زمینه فعالیت بنده با توجه به علاقه ای که داشته و دارم، حوزه تئاتر است و این مورد را هم با تئاتر کودک در محل کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان از سال 1367 در محضر استاد سیدقاسم سیدی مقدم آغاز کردم.



از سال 1369 رسما عضو انجمن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان شدم و در محضر استادانی فقیدی چون محمودرضا زارعی، محسن میلانی، عباس کرمانی و محمدعلی شیرازی کسب فیض و تجربه اندوزی کردم.


بازی در نمایش‌های؛ گره کور(استان مازندران)، امید به فردا، تسمه ها برباد (پا برهنه ها)، طلوع یک غروب، مغرب سیاه، بکش تا نفس داری ...بکش، ما می توانیم، جنگل تنها و....در نزد بزرگان تئاتر شیروان را در کارنامه خود دارم.


مسئولان دانشگاه باید هنرمندان و پتانسیل های موجود در دانشگاه را شناسایی کنند تا دانشجویان علاقه‌مند در رشته های مختلف هنری و ورزشی و فرهنگی بتوانند کانون های دانشجویی فعال تاسیس و از این راه استعدادهای خود را شناسایی و شکوفا کنند

نویسندگی نمایش نامه‌های؛ رستم و سهراب، تز پایان دوره، حرف آخر، فیروز دیروز، حق مسلم ماست و... را نیز بر عهده داشته‌ام و نمایش های؛ رستم و سهراب، تز پایان دوره، حرف آخر، فیروز دیروز، حق مسلم ماست، همسفران، دیر مکافات، یک شب پردردسر، مویه نامه جابر، با کروان نی نوا، پشت مه سبز، فال خون، پوریای دیگر(اجرا نشد)، داروگیر پهلوان، شراب سازان آرشکای(دستیار)، تیغ وترنج(اجرانشد)، رقص کاغذ پاره هاو..... را کارگردانی کرده ام.


شرکت در چهاردهمین، پانزدهمین، شانزدهمین ،هفدهمین و نوزدهمین جشنواره‌های سراسری تئاتر استانهای کشور (بجنورد- مشهد- کاشمر- نیشابور و....)، اولین، دومین، سومین، چهارمین و جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی (بجنورد-شیروان_اسفراین)، نخستین جشنواره تئاتر سراسری ییلاقی کشور زنجان 1385 و افتخار راهیابی به نخستین جشنواره تئاتر روبان قرمز کرمان1388(متاسفانه بنا به دلایلی شرکت نکردیم) را هم در پرونده کاری خود دارم.


از دیگر عنوان‌هایی که در زمینه تئاتر به دست آورده ام می توانم 4 دیپلم افتخار در بخش‌های گوناگون تئاتری (بازیگری وکارگردانی) را نام ببرم. بصورت گروهی نیز 2 مورد کسب دیپلم افتخار بازیگری مرد -2دوره مقام اول بروشور-2دوره مقام دوم کارگردانی-2دوره مقام اول ودوم آهنگسازی-یک دوره تقدیر متن-2دوره مقام اول ودوم طراحی دکور-1دوره طراحی لباس را در کارنامه دارم.



* برای آینده چه برنامه هایی پیش رو دارید؟


- در نظر دارم با تشکیل یک گروه هنری در دانشگاه و تهیه و تولید و اجرای نمایش «گاومیش» با نگاه به جنگ و ارزش های انقلاب و دفاع مقدس را روی سن ببرم.


*در راستای پیشبرد اهداف کاری‌تان از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی چه انتظاراتی دارید؟


- حقیقت این است که ما انتظاری نداریم بلکه آنان هستند که باید هنرمندان و پتانسیل های موجود در دانشگاه را شناسایی کنند تا دانشجویان علاقه‌مند در رشته های مختلف هنری و ورزشی و فرهنگی بتوانند کانون های دانشجویی فعال تاسیس و از این راه استعدادهای خود را شناسایی و شکوفا کنند.


اگر ممکن باشد دانشگاه فضایی را برای تمرین تئاتر فراهم کند و از نظر مالی تا حدی کمک حالمان باشد تا بتوان نیروهای مستعد و علاقه‌مند را جذب کانون تئاتر کرد.


* کلام آخر...


آدمی هنگامی که اندیشیدن را فراگرفت و از روزمرگی آسود، آرزو و تلاش کرد، تا از دشمنان بگریزد و بیش از دیگر موجودات بزید، پس علائمی از خود بر جای نهاد، ابزار ساخت، نقش زد تا پس از او نشانه ای باشد دیگران را و تا امروز این تکاپو ادامه دارد و...تکاپو برای ماندن و ماندگار شدن ... و امروز نوبت خویش را انتظار می کشم بی هیچ خنده ای.


یادداشتم وام گرفته از یگانه گوهر شعر فارسی شاملو و میکائیل است. از شما و مسئولان دانشگاه که برایم وقت گذاشتید سپاسگزارم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته