دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1395 - 14:21
فردا با حضور وزیر بهداشت؛

نخستین مرکز جامع غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان افتتاح می‌شود

نخستین مرکز جامع غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان به همت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح می‌شود.
کد خبر : 133949

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با تلاش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فردا (دوشنبه) نخستین سیستم جامع غربالگری بیماری‌های متابولیک بدو تولد در آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه رسما آغاز به کار می‌کند.


این مرکز با حضور دکتر هاشمی،وزیر بهداشت، دکتر ستاری،معاون علمی و فناری رئیس جمهور، دکتر نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، دکتر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از اساتید و محققان حوزه بهداشت و درمان افتتاح می‌شود.


مرکز غربالگری بیماری‌های متابولیک بدو تولد در فضایی به وسعت 100 مترمربع و به منظور بررسی 34 نوع اختلال متابولیک طراحی و احداث شده است.


غربالگری بیماری‌های متابولیک در بدو تولد یکی از اقدامات پیشگیرانه است که در بسیاری از کشورها برای تمامی موالید به‌صورت همگانی و گاهی اجباری انجام می‌گیرد. طی این غربالگری، نوزادانی که با بیمار‌ ها و اختلالات مادرزادی متابولیک به دنیا می‌آیند، مشخص می‌شوند تا با اقدامات درمانی از قبیل تنظیم رژیم غذایی از به‌وجود آمدن عوارض ناشی از این اختلالات مانند عقب افتادگی‌های ذهنی پیشگیری می‌شود.


هم اکنون به صورت معمول تنها چهار بیماری متابولیک با گرفتن یک قطره خون از پای نوزاد انجام می‌شود که این مرکز قادر است تا 34 بیماری متابولیک را به همین روش تشخیص دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته