دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1395 - 14:53
مبدع طرح «دهکده سلامتی» در واحد نور:

تمام دنیا به گیاه‌خواری برگشته است

همایش «تغذیه سالم» با حضور رئیس واحد نور، اعضای هیأت رئیسه، اولیای دانش آموزان، مدیران، معلمان و با همکاری مدارس قائم و سما واحد نور در این واحد دانشگاهی برگزار شد
کد خبر : 133232

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، پرفسور منوچهر جعفریان در همایش «تغذیه سالم» گفت: «تغذیه صحیح عامل اصلی سلامت و عادت غذایی غلط که در میان ایرانیان تبدیل به یک فرهنگ شده علت اصلی بیماری‌هاست.»


وی گفت: «در اثر سوءتغذیه‌ای که ما در ایران داریم، هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شود و این هورمون‌ها باعث چاقی یا لاغری می‌شوند. ما باید بدانیم نیاز بدن چیست بعد غذای مورد نیاز آن را تهیه کنیم.»


جعفریان افزود: ««خندیدن، بخشیدن و فراموش کردن سه عامل مهم برای سلامت روح و روان است. سلامتی بزرگ‌ترین نعمتی است که خداوند متعال به ما عنایت کرده اما چون آن را به صورت رایگان در اختیار ما قرار داده و ما برای چیز رایگان ارزش قایل نمی‌شویم بایستی قدر سلامتی را بدانیم.»


این پژوهشگر تغذیه که مبدع طرح «دهکده سلامتی» است، گفت: «در ایران نیاز بدن را نمی‌دانیم فقط شکم را پر می‌کنیم. اگر بدانید بدن‌تان به چه منابع تغذیه‌ای نیاز دارد و آن را برای سلول‌های بدن تهیه کنید، تمام سلول‌ها از شما ممنون می‌شوند. خوب غذا می‌خوریم اما غلط.»


جعفریان اظهار کرد: «باید بیشتر از میوه‌جات و سبزیجات استفاده کنیم و از گوشت فاصله بگیریم. گوشت در تغذیه جهانی روز به روز بیشتر محکوم می‌شود. تمام دنیا به گیاه‌خواری برگشته است. در کشورهای ژاپن، سوییس و آمریکا رویکرد غذایی به سمت گیاه‌خواری پیش می‌رود.»


جعفریان : در اثر سوءتغذیه‌ای که ما در ایران داریم، هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شود و این هورمون‌ها باعث چاقی یا لاغری می‌شوند. ما باید بدانیم نیاز بدن چیست بعد غذای مورد نیاز آن را تهیه کنیم

وی افزود: «دو نوع تغذیه داریم: تغذیه جسم، تغذیه روح». تغذیه جسم نیاز به همان پنج ماده غذایی شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و املاح است.


این پژوهشگر تغذیه عنوان کرد: «تغذیه روح هم وابسته به پنج فاکتور است که شامل هدف‌دار بودن، اعتماد داشتن به دیگر انسان‌ها، اعتقاد، عشق و اراده است. فقدان هریک از این پنج عامل روحی جذب غذا را در جسم دچار مخاطره کرده و موجب سوءتغذیه و بیماری می‌شود. اینجاست که ارتباط تنگاتنگ تغذیه روح و جسم با هم ثابت می‌شود.»


جعفریان با توجه به‌سبک غلط طبخ در ایران، گفت: «این طبخ غلط باعث شده سبوس و پوسته ارزشمند گندم یا برنج در ایران دور ریخته شود. با دور ریختن پوسته گندم و برنج با دست خود این پل را خراب می‌کنیم. اگر آب برنج آبکشی‌شده را به آزمایشگاه بفرستید، می‌بینید که سرشار از ویتامین ب1 است. اگر مردم بدانند که سبوس و آب برنج آبکشی شده در زندگی روزمره چه خاصیتی دارد هرگز این برخورد را نخواهند داشت.»


رئیس واحد نور نیز در حاشیه برگزاری این همایش به نقش آگاهی سازی جامعه درباره تغذیه سالم خاطر نشان کرد و گفت: «اهمیت تغذیه سالم در جامعه آن چنان بالاست که می توان عنوان کرد بسیاری از بیماری ها به علت ناامنی غذایی و تغذیه ناسالم و ناصحیح است بنابراین رسانه ها در آگاه سازی جامعه برای تغییر در سبک زندگی نقش اساسی و محوری دارند.»


دکتر صدرالدین متولی گفت: «همه بیماری‌های روحی و جسمی که در جهان و کشورمان وجود دارند با ورزش و تغذیه سالم قابل درمان هستند.»


جعفریان متولد ایران، متخصص و پژوهشگر برجسته علوم تغذیه است که بعد از 45 سال دوری، به وطن بازگشته و حاصل یافته‌های علمی و آزمایشگاهی که نتیجه 25 سال تلاش مستمرش است را به هم میهنانش ارائه می دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته