دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

غرفه‌ای برای ٩٠ کانال تلگرامی در نمایشگاه مطبوعات

استند‌ها را کنار هم ردیف کرده‌اند، در غرفه هیچ چیزی به جز استندهای یک اندازه قرار ندارد، هرکدام از استندها یک کانال تلگرامی را معرفی کرده، بعضی از لوگوها و نام‌ها بیشتر شناخته شده و بعضی هم به تازگی فعالیت خود را شروع کرده‌اند. این نخستین‌بار است که مسوولان برگزاری نمایشگاه مطبوعات فعالیت کانال‌های خبررسان را در تلگرام به رسمیت شناخته‌اند و فضایی را به نام «شبکه ٢٢» برای معرفی فعالیت‌های این کانال‌ها در نظر گرفته‌اند.
کد خبر : 133141

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، مصطفی فرح‌بخش، یکی از مسوولان غرفه است، که در خصوص ارتباط این کانال‌ها با یکدیگر می‌گوید: «ما یک تیم خبری هستیم که از زمان آغاز به کار دولت یازدهم در راستای خبر رسانی شروع به فعالیت کردیم، در ابتدا ابزار اطلاع‌رسانی‌مان وایبر بود که محدودیت‌هایی هم داشت، اما تلگرام امکانات بیشتری را برای خبررسانی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از اواخر سال ٩٣ فعالیت‌مان را در تلگرام شروع کردیم.»


فرح‌بخش در خصوص صحت اخباری که در کانال‌های مختلف خبری‌شان منتشر می‌شود، می‌گوید: «ما چند منبع موثق داریم که اخبارمان را از آنها دریافت می‌کنیم، اگر هم خبری از منابع دیگر به دست‌مان برسد قبل از انتشار با منابع قابل اعتمادی که داریم مشورت می‌کنیم و بعد اخبار را منتشر می‌کنیم. اگر هم گاهی به قدر کافی از صحت خبری مطمئن نباشیم، با درج جمله «شنیده‌ها حاکی از این است که...» خبر را منتشر می‌کنیم و در صورت تکذیب خبر هم تکذیبیه یا خبر صحیح را منتشر می‌کنیم.» فرح‌‌بخش در مورد غرفه‌ای که در نمایشگاه مطبوعات در اختیارشان گذاشته‌اند، می‌گوید: «ما در این غرفه حدود ٩٠ کانال تلگرامی حامی دولت و اصلاحات را معرفی می‌کنیم و همین طور چند سایت خبری که نوپا هستند و زمان زیادی از شروع فعالیت‌شان نمی‌گذرد.» تاثیر‌گذاری کانال‌های خبررسان تلگرامی موضوعی غیرقابل انکار است، این روزها این کانال‌ها تبدیل به یکی از مهم‌ترین منابع خبری عمومی شده‌اند، منبع خبری موثقی که مردم به آن اعتماد دارند و ترجیح می‌دهند اخبار حوزه‌های مختلف را با سرعت بیشتری از طریق آنها دنبال کنند.


فرح‌بخش می‌گوید: «ما با هزینه شخصی کانال‌ها را اداره می‌کنیم و حمایت خاصی هم از دولت یا ارگان‌های دولتی دریافت نمی‌کنیم. در دولت تدبیر و امید سزاوار نیست حامیان دولت اینقدر مورد کم لطفی قرار گیرند، در دولت قبل حامیان دولت شرایط بهتری داشتند اما در حال حاضر ما به عنوان جوانان حامی دولت از سوی دولت حمایت نمی‌شویم.» غزاله دلیر هم یکی دیگر از اعضای گروه خبری است که در غرفه حضور دارد، معتقد است کانال‌های تلگرامی محدودیت زمانی برای انتشار اخبار ندارند، بعضی اخبار اگر بخواهند در روزنامه‌ها یا سایت‌ها منتشر شوند، زمان طلایی انتشار خبر را از دست می‌دهند. اما اخبار با وجود امکانی مثل کانال تلگرامی در نخستین فرصت ممکن امکان انتشار دارند و اضافه می‌کند: «اگر این امکان ایجاد شود که در قانون مطبوعات هم‌بندی در رابطه با خبرنگارانی که در رسانه‌هایی مثل کانال‌های تلگرامی فعالیت می‌کنند، در نظر گرفته شود و افرادی مثل تیم خبری ما را هم به رسمیت بشناسند تا بتوانیم فعالیت قانونی داشته باشیم و امکان برخورد قانونی با تخلفاتی که در کانال‌ها اتفاق می‌افتد وجود داشته باشد، شرایط برای فعالیت بهتر و موثرتر فراهم می‌شود.» اساتید و بزرگان حوزه ارتباطات هم به این موضوع معترفند که امکاناتی که اینترنت و شبکه‌های خبررسان فراهم کرده‌اند موجی نو در عرصه رسانه و خبررسانی ایجاد کرده‌اند و امکان انکار تاثیر‌گذاری این ابزار تحت هیچ شرایطی وجود ندارد و شاید بتوان گفت کانال‌های تلگرامی مصداق بارز پدیده انفجار اطلاعات هستند، اما هنوز هم برخی مسوولان با وجود استفاده از این ابزار در زندگی روزانه‌شان، آن طور که باید این ابزار خبررسانی را به رسمیت نمی‌شناسند.
در جریان انتخابات ٩٢ حسن روحانی بارها به تاثیر مثبت فعالیت جوانان در فضای مجازی اشاره کرد، اما حالا سه سال پس از پیروزی او در انتخابات، یکی از جوانانی که در طول این سه سال از دولت او حمایت کرده است، کمی گله‌مند است. مصطفی فرح‌بخش می‌گوید: «یکی از ضعف‌های دولت یازدهم عدم حمایت‌های امنیتی از حامیان دولت است، عدم اطلاع‌رسانی صحیح فعالیت‌های دولت یکی از مواردی است که باید مورد بحث قرار گیرد. ما از دولت حمایت کورکورانه نمی‌کنیم، اگر جایی لازم باشد نقد سازنده هم از دولت داریم. سعی می‌کنیم در خبر‌رسانی اصل انصاف را رعایت کنیم.» ابزارهای نوین و بیش از همه شبکه‌های اجتماعی هرچند گاهی فعالیت حرفه‌ای مطبوعات را به چالش می‌کشند و بدون هیچ محدودیتی و گاهی در فضایی غیرحرفه‌ای و غیراصولی اخبار و اطلاعات را منتشر می‌کنند، اما نقش تاثیر‌گذاری که در انتقال اخبار و اطلاعات دارند غیرقابل انکار است، شاید حضور ٩٠ کانال تلگرامی در کنار تمامی مطبوعات رسمی کشور، مقدمه‌ای باشد برای پذیرش رسمی این ابزارها در دنیای رسانه و اطلاعات.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته