دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زلزله ترامپ در بازارهای جهان

بورس ها سقوط کردند،‌ قیمت نفت کاهش یافت و اقبال برای خرید طلا بیشتر شد. اینها ماحصل انتخاباتی است که هنوز نتایج آن قطعی نشده است.
کد خبر : 132891

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ احتمال پیروزی ترامپ جمهوری خواه،‌ بازارها در شرق و غرب عالم را به هم ریخت.


انتخابات آمریکا پیش از اعلام نتایج قطعی، قدرت آن را داشت تا ارزش دلار را در بازارهای جهانی کاهش دهد و قیمت طلا را به بالاترین قیمت در 5 هفته اخیر برساند.


قیمت نقدی طلا در ساعت 03:21 بامداد روز چهارشنبه به وقت گرینویچ در بازار لندن با 2.9 درصد افزایش نسبت به دیروز به یک هزار و 312 دلار و چهار سنت در هر اونس رسید. قیمت طلا در این بازار، بامداد امروز تا یک هزار و 316 دلار و 10 سنت نیز افزایش یافت که بالاترین قیمت از سوم اکتبر (12 مهر) است.


همچنین در ساعت یاد شده، هر اونس طلا در معاملات آتی بازار کامکس نیویورک با 3.1 درصد افزایش نسبت به دیروز به قیمت یک هزار و 313 دلار و 70 سنت معامله شد. قیمت هر اونس طلای زرد امروز در این بازار به یک هزار و 317 دلار نیز رسید.


از دیگر سو،‌ تغییرات لحظه ای آرای دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تقویت احتمال پیروزی دونالد ترامپ باعث افت شاخص‌ بورس‌های آسیایی شد.


شاخص‌های عمده بازارهای آسیایی از آن رو اتفاق می افتد که سوداگران بازار به خرید طلا اقبال بیشتری نشان داده اند.


بر اساس این گزارش، شاخص بازار بورس ژاپن ۲.۲ درصد، شانگهای کامپوزیت ۱.۳ درصد و شاخص بورس هنگ کنگ ۳.۵ درصد افت کرد. شاخص بورس کره جنوبی هم با ۲.۸ درصد سقوط مواجه شد.


تاثیر منفی احتمال پیروزی ترامپ بر شاخص داوجونز، بیشتر از حادثه 11 سپتامبر


افت شاخص به بازارهای آسیایی محدود نیست؛ شاخص بورس استرالیا هم با ۳.۷ درصد افت مواجه شده است. تحلیل گران انتظار دارند تا ساعاتی دیگر با گشایش بازارهای مالی آمریکا و اروپا در روز چهارشنبه، شاخص این بازارها نیز به شدت افت کند.در همین حال ارزش پزو، واحد پولی مکزیک هم به کمترین حد در مقابل دلار رسیده است. دلیل این کاهش ارزش آن است که ترامپ در جریان رقابتهای انتخاباتی، عنوان کرد در صورت پیروزی در انتخابات، دیواری میان مرز دو کشور بسازد و موافقتنامه تجاری با این کشور را از نو به مذاکره بگذارد.


نکته مهم این است که تاثیر منفی احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا بر شاخص داوجونز حتی از حادثه 11 سپتامبر نیز بیشتر بوده و شاخص سهام آن را تا 600 واحد پایین آورده است این در حالی است که در روز 11 سپتامبر شاخص داوجونز کاهش 540 واحدی را به ثبت رسانده بود.


بورس ایران هم بی‌نصیب نماند


بازار بورس ایران نیز در واکنش به احتمال پیروزی ترامپ سرخ پوش شد تا امید سهامداران کاهش پیدا کند. برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند یکی از شوک‌های هیجانی که می‌تواند منجر به نوسان در بورس و بازار سرمایه ایران شود انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.


با توجه به اینکه جمهوری خواهان در تبلیغات انتخاباتی خود پای‌بندی کمتری نسبت به برجام از خود نشان داده‌اند و تهدیدات بیشتری نسبت به ایران داشته‌اند رای آوردن دموکرات‌ها می‌تواند گشایش‌های بیشتری در چارچوب برجام برای ایران به همراه داشته باشد.


در این میان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی برگزار می‌شود که اقتصاد ایران در پسا برجام بسر می‌برد و موضع گیری هر یک از کاندیداهای آمریکا پس از انتخاب شدن به موضوع برجام برای ایران حائز اهمیت است.


قیمت نفت نیز از پس لرزه های احتمال پیروزی ترامپ در امان نماند و سقوط کرد. طلای سیاه که در چند هفته اخیر روزهای نسبتا با ثباتی را پشت سر گذاشته بود با قوت گرفتن ریاست جمهوری جمهوری خواهان در آمریکا سقوط بیش از 2 درصد را به ثبت رساند.


با توجه به سیگنال بازارهای مختلف جهانی، اگر ترامپ پیروز انتخابات شود، از منظر بازار، برنامه و جهتی که سیاست وی ممکن است هدفگذاری کند، با بی اطمینان بیشتری مواجه است و بنابراین ممکن است بازار دارایی های ریسکی مانند اوراق بهادار نوسان بیشتری پیدا کند و در کوتاه مدت سرمایه گذاران به بازار طلا روی بیاورند و قیمت طلا بیش از این بالا برود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته