دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1394 - 11:50

پیشنهاد «مشارکت دوجانبه» به جای «ودیعه پیش‌فروش» در ساخت مسکن

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران با تاکید بر اینکه طرح واریز رقم پیش‌خرید مسکن به حساب بانک‌ها طرح خامی است، گفت: اصولا بانک جایگاهی در ساخت‌وساز مسکن و نظارت بر آن ندارد.
کد خبر : 13244

محمدعلی ربانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه عامل بودن بانک‌ها در ساخت مسکن بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست، افزود: وظیفه اصلی بانک‌ها تامین مالی پروژه‌ها و ارائه تسهیلات است و بانک نمی‌تواند در بازار مسکن دخالت کند.


وی تصریح کرد: بانک نباید در امور اجرایی و پیمانکاری وارد شود، چرا که این امر سونامی افزایش قیمت سال 85 را دوباره تکرار خواهد کرد.


ربانی با بیان اینکه در گذشته بانک‌ها مسکن را به قیمت بازار خریداری و پس از مدتی با 30 تا 40 درصد افزایش قیمت می‌فروختند، اظهار کرد: در این میان بانک‌ها از سپرده‌ها استفاده کرده و وارد معاملات مسکن می‌شدند که این امر خلاف قانون است.


عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران ادامه داد: بانک‌ها باید نقشه ساختمان‌ها برای تعیین میزان تسهیلات ارائه‌شده را تایید کنند یا در مقاطع مختلف زمانی تسهیلات بپردازند، اما وارد شدن آنها به بازار مسکن اشتباه است.


وی با بیان اینکه می‌توان از روش مشارکت دوجانبه برای تولید مسکن بهره گرفت، عنوان کرد: بانک‌ها باید صرفا به ارائه تسهیلات نظارتی بپردازند که البته در این زمینه نیز روش و مبلغ پرداختی به عنوان تسهیلات بانکی برای پیشبرد پروژه بسیار مهم است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته