مروری بر حرفهای عجیب وغریب سینماگران ایرانی
سینما به خاطر جذابیتی که دارد همه دوستداران حرفهای و عام را همواره پیگیر خود میکند. از برگزاری جشنوارههای فیلم و رخدادهای سینمایی مختلف گرفته تا حال وروز فیلمها وبازیگرانی که رفتهاند، آمدهاند، دارند میآیند وخواهند آمد. سینما جدا از متنش که همیشه مورد توجه رسانهها و دوستدارانش است حواشی کم و بیش سرگرم کننده و کنجکاوی بر انگیز هم داردکه خواسته یا ناخواسته دوستداران این هنر جادویی را با خود همراه میکند.
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: یکی از همین حاشیهها اظهار نظرهای تعجب برانگیز بازیگران ،کارگردانان و اهالی سینمای ایران با رسانههای دیداری و شنیداری و نوشتاری است. حرفهایی عجیب و غریب که با در نظر گرفتن پیشینه و موقعیت این بازیگران، کارگردانان و سینما گران گاه بهت آور وباورناپذیر است .
سیروس الوند کارگردان پیشکسوت سینمای ایران که فیلمهای خاطره انگیزی چون «یک بار برای همیشه»،« دستهای آلوده»، «مزاحم» و... را در کارنامه اش به ثبت رسانده و بسیاری از بازیگران امروز با نقش آفرینی در فیلمهای وی به سینما معرفی شدهاند در گردهمایی دستیار کارگردانان و برنامه ریزان سینمای ایران گفت: همه تصورشان این است که کار با سوپراستارها دشوار است در حالی که اینطور نیست. کار با کسی سخت است که تصور میکند سوپر استار است! کار با هرکسی که تصورهویتی را داشته باشد که ندارد، سخت است. وی اظهار میکند: «برنامهریزی دستیار کارگردان را به دستیار بازیگران تبدیل میکند. دستیاران باید روشن کنند، دستیاری مسیر است یا مقصد؛ نمیتوان گفت حتما مسیراست زیرا حتما به کارگردان تبدیل نمیشود و نمیگویم مقصداست چون دستیاری بی بها میشود.الوند متذکر شد: «دستیار کارگردان این است اگر روزی کارگردان حضور نداشت، تهیه کننده این اعتماد را به دستیار داشته باشد که پروژه راپیش ببرد.متاسفانه برخی بازیگران ازدستیاران کارگردان، دلالهایی درست کردهاند در مسیر خیانت به سینمای ایران. این که میگویند مافیای تهیه و توزیع حرف مُفت است. بخش قابل توجه مافیا در سینما توسط بازیگران اتفاق میافتد.»
میترا حجار که زمانی تا پای همکاری با بهرام بیضایی در "سگ کشی" پیش رفته بود در سال های اخیر به نقشهای مکمل آثارکارگردانانی نه چندان شناخته شده بسنده کرده است.« این زن حقش را میخواهد»جدیدترین فیلمی است که از این بازیگر روی پرده است.فیلمی با مضمون اسیدپاشی که سال گذشته از سوی هیئت انتخاب مجاز به حضور در جشنواره تشخیص داده نشد.حجاربه تازگی درباره این فیلم اظهارات غریبی را مطرح کرده وگفته است: فیلم «این زن حقش را میخواهد» خیلی پیشتر از فیلم«لانتوری»رضا درمیشیان ساخته شد اما مدیران سینمایی چون میخواستند ابتدا «لانتوری» دیده شود اجازه حضور آن در جشنواره سی و سوم را ندادند! پس از پایان ساخت فیلم داستان مخوف اسیدپاشیهای سریالی در اصفهان آغازو فیلم توقیف و گفته شد اصلا حرف اکران آن را نزنید. یک سال گذشت وسپس فیلم «لانتوری» ساخته شد . اظهارات عجیب میترا حجار درباره تولید «این زن حقش را میخواهد» در حالی است که پروانه ساخت این فیلم ۱۲ آبان ۹۴ وپروانه ساخت فیلم«لانتوری» ۱۳ آذر۹۲ یعنی حدودا دو سال زودتر از پروانه ساخت «این زن حقش را میخواهد» صادر شده است. ضمن این که درباره ماجرای توقیف این فیلم که باید از طریق شورای پروانه نمایش انجام شود هیچ خبری در رسانهها منتشر نشد.
بهروز افخمی که درچند ماه گذشته به خاطر اتفاقات برنامه «هفت» دردید رسانهها قرار گرفته در گفتوگویی ضمن دفاع کامل ازمسعود فراستی منتقد پرحاشیه برنامه اش، برنامه«هفت»را یکی از عوامل مهم رونق گیشه سینماها درسال جدید دانسته وگفته است :« سینمای ایران تاپیش ازاین که تیم جدید «هفت» کارش راشروع کند، کاملا ویران و نابود شده بود. اگربخواهیم بگوییم ما سینمای ایران را از حالت کما درآوردیم و زنده کردیم، ادعای بیربطی نکردیم. آن سینمایی که در دوسال گذشته وجود داشت، نبودش بهتر از بودنش بود. اگرما آن سینما را ویران کرده باشیم، به آن افتخار میکنیم. » وی در دفاع از مسعود فراستی گفت: «منتقد همه جای دنیا همین است. منتقد کسی است که وقتی فیلمسازی فیلم بد میسازد، طرف مردم میایستد و پدر فیلمساز را در میآورد و پوستش را میکند. نظر مردم با نظر فراستی فرق نمیکند. فراستی نماینده مردم است. یعنی وقتی میگوید: نروید این فیلم را ببینید، به این معنا است که این فیلم مزخرف است، من رفتم دیدم بد است. شما تماشا نکنید و وقتتان را هدر ندهید.»
لیلا حاتمی همیشه برای مخاطبان سینما محبوب بوده و کارنامهای پر بار دارد. ازنخستین حضور پر رنگش در فیلم «لیلا»ی مهرجویی که دیپلم افتخار بهترین بازیگرنقش اول را برایش به همراه آورد تا «بی پولی» نعمت ا... که سیمرغ بهترین بازیگرنقش اول را نصیبش کرد و «چهل سالگی»و «دوران عاشقی » ،«ارتفاع پست »،«شیدا »،« سربه مهر»،« جدایی نادراز سیمین» و... وی به پرسش جواد طوسی (منتقد سینما ) در خصوص این که آیا به ارزیابی هوشمندانهای ازبازیگری رسیده میگوید: « تا یک جایی دردنیای خودت و با آدمهایی که بودی میگفتی این که بد نیست ازهیچ بهتر است. ولی یک باره میبینی یک عالمه آدم جدیدهست که اصلا آنها رانمی شناسی واحساس کردم از این فضا عقبم.» وی تصریح میکند:«هیچ اخباری را دنبال نمیکنم .وقتی بچهها سر فیلم برداری اسامی فیلمها و کارگردانها را میگفتند، با موج جدیدی از فیلمسازهای خوب روبه رو شدم و با خودم گفتم:ای بابا! من برای خودم سرم را کرده بودم توی کوزه و داشتم کارای چرت و پرت بازی میکردم! باکوتاه آمدن ازایده آل ها، خیلی هایش چرت و پرت بوده است. »
محمدرضا گلزار که به تازگی بازی در فیلم «سلام بمبئی» محصول مشترک ایران و هند را به پایان رسانده است و فیلم «خشکسالی و دروغ» را نیز بر پرده سینماها دارد در اظهارنظرهایی نکات تعجب برانگیزی مطرح کرده است. وی میگوید: «به گواه آمار شکست تجاری درباره فیلمهای من صدق نمیکند. (انگار فیلمهای «زمانه»، «زهر عسل»، بالای شهر، پایین شهر»، «در امتداد شهر» و... را از خاطر مبارک بردهاند) همیشه تلاش کردهام در انتخابهایم نهایت دقت را داشته باشم. بعضی مواقع هم فیلمهای خوبی کار میکنم که در اکران دچار مشکل میشوند.»
گلزار تصریح میکند: «نظر مثبت منتقدان باعث میشد فیلمنامههای هنری به سوی من سوق پیدا کند اما این نادیده گرفتهشدنها مرا از آن فضا دور کرد.خوشحالم الان با وجود کم کاریام مخاطبانم شاید ١٠ برابر زمانی شدهاند که مثلا در «آتشبس» بازی کردم. بازیکردن من مثل بقیه بازیگران نیست. مثلا فلان آقای بازیگر در6 ماه اول سال دست کم در هشت فیلم بازی میکند؛ در حالی که در سال تنها شاید چهار کار درخشان در سینمای ما ماندگار شود.
وی به فیلم «ابد و یک روز» هم این نقد را وارد کرده است:« ابد و یک روز» به لحاظ ساختار و تکنیک و بازیها درجه یک است. ولی من مجموعه اتفاقات در فیلم را باور نمیکنم . »
ترانه علیدوستی که هم اکنون مشغول ایفای نقش درفصل دوم «شهرزاد» است وفیلم «فروشنده »اصغر فرهادی را نیز برپرده دارد در گفت و گویی اظهارکرده است :«سینمای لاغری داریم واگر بخواهم بشمرم امیدم برای انجام کارفرهنگی به چه کسانی است شاید به تعداد انگشتان دو دست هم نرسند. »وی با بیان این که هنوز نقش دخترهای ۱۸-۱۷ ساله را به وی پیشنهاد میکنند مدعی شده است :« سینما پس از بازیگران همنسل من زیاد ورودی نداشته است. حتی اگرتا ۱۰سال دیگر هم کیفیت فیلمهای ما بالاتر نرود، دوست دارم بمانم و کمک کنم کیفیت فیلمها بهترشود.» وی درباره بازی نکردن درآثار تلویزیونی گفته است: « من درتلویزیون بازی نمیکنم چون معتقدم یک خیانت فرهنگی است. سینماراانتخاب کرده ام زیرا حتی سریالهای سطح بالاتر ما درنهایت دستخوش یک جهت گیری بی مورد در پخش میشوند. کسانی را که در تلویزیون کارمی کنند قضاوت نمیکنم ولی مردم حق دارند قضاوت کنند چون در جایگاهی قرارداریم که قضاوت شویم.» ترانه علیدوستی میگوید:« شاید یک مقدار خنده آورباشد.
صبحها لپ تاپم راباز وتک تک اسم فیلم هایم را جست و جومی کنم ببینم کدامشان توهین آمیز بوده ، چه کسی ناراحت شده یا چه موضوع بدی در آن کشف شده است. »
اصغر هاشمی کارگردان فیلمهای «زیر بامهای شهر»، «مهریه بی بی» و «روزهای انتظار» که از ساخت آخرین فیلمش «مجردها» بیش از 12 سال میگذرد در گفتوگویی درباره پرداخت به موضوعهای زنان در سینما با اشاره به فیلم خودش «نگین» که سال 1380 ساخته و شخصیتهای اصلیاش همه زن هستند اظهارات عجیبی ارائه کرده است. وی معتقد است: «در سینمای ایران زن نمیتواند قهرمان هیچ فیلمی باشد یا اگر هم قهرمان شود در پایان فیلم شخصیت چیزی به دست نخواهد آورد، دلیل این موضوع هم جامعه مرد سالار ایران است ( انگار جناب هاشمی فیلمهای «لیلا»، « پری»، «بانو»، «سارا»، «بمانی»، «زیر پوست شهر»، «خون بازی»، «گیلانه»، «باشو غریبه کوچک»، «شاید وقتی دیگر»، «دو زن»، «واکنش پنجم» و... را جزو آثار سینمای ایران نمیدانند) به گفته هاشمی «در سریالها و فیلمهای طنزی هم که ساخته میشود زن فقط وسیلهای است برای خنداندن و کلا استفاده از آنها بیشتر ابزاری است تا هنرمندانه» هاشمی میگوید: «سینمای ایران هیچگاه نتوانسته به جایگاه واقعی زن بپردازد چرا که در جامعه ایران هم زن جایگاه واقعی خود را ندارد پس طبیعتا رخ دادن چنین اتفاقی در سینما غیرمحتمل است. هر اتفاقی باید ریشه خود را داشته باشد. وقتی هنوز سیطره مردسالاری در اکثر موارد دیده میشود چگونه میشود این مسئله را ریشهیابی کرد.
هانیه توسلی که دو سیمرغ بلورین برای فیلمهای «شبهای روشن» و «دهلیز» را در کارنامه و فیلم «سیانور» بهروز شعیبی را بر پرده سینماهای کشور دارد امسال تصمیم گرفته سختگیرانهتر مسیر حرفهای اش را ادامه دهد و فقط در فیلم «مادری» مقابل دوربین رفته است. وی در برنامه «سیوپنج» مقابل فریدون جیرانی که درفیلم« شام آخر» وی ایفای نقش کرده است نشست و درباره مسائل مختلفی صحبت وبه این موضوع اشاره کرد که امسال تا نقش خوبی به او پیشنهاد نشود، سرکار نخواهد رفت. هانیه توسلی در پاسخ به این که آیا در عرصه بازیگری به آرزویش رسیده است یانه میگوید: «صادقانه بگویم نه! من اصلا بازیگری خودم را قبول ندارم. یعنی به نظرم هنوز آن نقشی را که باید بازی نکردهام و تواناییهای خودم را روی پرده ندیدهام، به جز یک فیلم که آنهم به خاطر یک عرق خاصی است که به آن داشتم و آنهم «شبهای روشن» است. نمیدانم شاید هم خیلی آرمانگرا هستم، میتوانستم خیلی بهتر باشم. وی در اظهار نظر عجیبی تاکید کرد: «اصلا به نظرم آرتیست باید دیوانه باشد! آرتیست عاقل زیاد جذاب نیست. به نظرم کارگردان، نقاش، موسیقیدان و ... همیشه اگر یک رگهای از دیوانگی در او باشد کارهایش جذابتر است. عقل خیلی به درد بخور نیست در این دوره و زمانه!»
خسرو سینایی که جدیدترین فیلمش «جزیره رنگین» چند ماه پیش در گروه «هنر و تجربه» به نمایش درآمد با اظهار بی خبری از مراسم بزرگداشت خود که قرار است در نخستین روز سی و سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شود چنین بزرگداشتهایی را برای فیلم سازانی مثل خودش چندان به درد بخور نمیداند و میگوید:«آنچه برای هر فیلمسازمهم است، این است که بتواند فیلم بسازد. یعنی دولتها موقعیتی برای فیلمسازان فراهم کنند تا آنها بتوانند کار خودشان را انجام دهند.» کارگردان «عروس آتش» که معتقد است برخیها نمیخواهند او فیلم بسازد اظهار کرد: «میدانم چه کسانی میخواهند من فیلم نسازم. اما آنها هیچوقت نمیتوانند. آنها این قدرت را ندارند که من را خرد کنند.
درنهایت من دور از هرگونه غوغا کار خودم را انجام خواهم داد.» وی اسمی از آن افراد نمی آوردو دلیلش را هم اینگونه عنوان میکند: «من اهل اینجور کارها نیستم. دراین زمینه حرف زیاد است. اما بهتر است که بگذریم!» سینایی میگوید: «بزرگترین اشتباه من این است که پیش از انقلاب که حتی زودتر از همنسلانم کارم را شروع کردم، بسیار فیلم کوتاه ساختم.»
سیامک صفری با آنکه در نقشهای فراوانی ظاهر نشده به راحتی توانسته است تایید منتقدان و مخاطبان را به دست آورد.
وی که در«اعترافات ذهن خطرناک من» هومن سیدی به عنوان نقش اصلی حضور یافت وتوانست توجهها را به خود جلب کند درپاسخ به این پرسش که همکاری با اصغر فرهادی را به خاطر بزرگی اسمش خواهد پذیرفت یا نه ؟اظهار کرده است: «من دنیای ذهنی هیچ کس را نمیشناسم و نمیخواهم وارد چیزی شوم که آن را نمیشناسم. میخواهم همین طور کنار برای خودم بمانم و از کنار ماجراها رد شوم . اگراصغر فرهادی به من پیشنهاد بازی درفیلمش را بدهدولی پول نداشته باشد، قطعا نمیروم، اما به دفترش میروم و فیلم نامهاش را میخوانم. بعضی وقتها نقش را میپذیری و بعضی وقتها هم بهانه میگیری. »
سیروس الوند :
برخی بازیگران «دلال» درست کردهاند
سیروس الوند کارگردان پیشکسوت سینمای ایران که فیلمهای خاطره انگیزی چون «یک بار برای همیشه»،« دستهای آلوده»، «مزاحم» و... را در کارنامه اش به ثبت رسانده و بسیاری از بازیگران امروز با نقش آفرینی در فیلمهای وی به سینما معرفی شدهاند در گردهمایی دستیار کارگردانان و برنامه ریزان سینمای ایران گفت: همه تصورشان این است که کار با سوپراستارها دشوار است در حالی که اینطور نیست. کار با کسی سخت است که تصور میکند سوپر استار است! کار با هرکسی که تصورهویتی را داشته باشد که ندارد، سخت است. وی اظهار میکند: «برنامهریزی دستیار کارگردان را به دستیار بازیگران تبدیل میکند. دستیاران باید روشن کنند، دستیاری مسیر است یا مقصد؛ نمیتوان گفت حتما مسیراست زیرا حتما به کارگردان تبدیل نمیشود و نمیگویم مقصداست چون دستیاری بی بها میشود.الوند متذکر شد: «دستیار کارگردان این است اگر روزی کارگردان حضور نداشت، تهیه کننده این اعتماد را به دستیار داشته باشد که پروژه راپیش ببرد.متاسفانه برخی بازیگران ازدستیاران کارگردان، دلالهایی درست کردهاند در مسیر خیانت به سینمای ایران. این که میگویند مافیای تهیه و توزیع حرف مُفت است. بخش قابل توجه مافیا در سینما توسط بازیگران اتفاق میافتد.»
میترا حجار:
این فیلم توقیف شدتا «لانتوری» دیده شود
میترا حجار که زمانی تا پای همکاری با بهرام بیضایی در "سگ کشی" پیش رفته بود در سال های اخیر به نقشهای مکمل آثارکارگردانانی نه چندان شناخته شده بسنده کرده است.« این زن حقش را میخواهد»جدیدترین فیلمی است که از این بازیگر روی پرده است.فیلمی با مضمون اسیدپاشی که سال گذشته از سوی هیئت انتخاب مجاز به حضور در جشنواره تشخیص داده نشد.حجاربه تازگی درباره این فیلم اظهارات غریبی را مطرح کرده وگفته است: فیلم «این زن حقش را میخواهد» خیلی پیشتر از فیلم«لانتوری»رضا درمیشیان ساخته شد اما مدیران سینمایی چون میخواستند ابتدا «لانتوری» دیده شود اجازه حضور آن در جشنواره سی و سوم را ندادند! پس از پایان ساخت فیلم داستان مخوف اسیدپاشیهای سریالی در اصفهان آغازو فیلم توقیف و گفته شد اصلا حرف اکران آن را نزنید. یک سال گذشت وسپس فیلم «لانتوری» ساخته شد . اظهارات عجیب میترا حجار درباره تولید «این زن حقش را میخواهد» در حالی است که پروانه ساخت این فیلم ۱۲ آبان ۹۴ وپروانه ساخت فیلم«لانتوری» ۱۳ آذر۹۲ یعنی حدودا دو سال زودتر از پروانه ساخت «این زن حقش را میخواهد» صادر شده است. ضمن این که درباره ماجرای توقیف این فیلم که باید از طریق شورای پروانه نمایش انجام شود هیچ خبری در رسانهها منتشر نشد.
بهروز افخمی:
ما سینمای ایران را از کما در آوردیم
بهروز افخمی که درچند ماه گذشته به خاطر اتفاقات برنامه «هفت» دردید رسانهها قرار گرفته در گفتوگویی ضمن دفاع کامل ازمسعود فراستی منتقد پرحاشیه برنامه اش، برنامه«هفت»را یکی از عوامل مهم رونق گیشه سینماها درسال جدید دانسته وگفته است :« سینمای ایران تاپیش ازاین که تیم جدید «هفت» کارش راشروع کند، کاملا ویران و نابود شده بود. اگربخواهیم بگوییم ما سینمای ایران را از حالت کما درآوردیم و زنده کردیم، ادعای بیربطی نکردیم. آن سینمایی که در دوسال گذشته وجود داشت، نبودش بهتر از بودنش بود. اگرما آن سینما را ویران کرده باشیم، به آن افتخار میکنیم. » وی در دفاع از مسعود فراستی گفت: «منتقد همه جای دنیا همین است. منتقد کسی است که وقتی فیلمسازی فیلم بد میسازد، طرف مردم میایستد و پدر فیلمساز را در میآورد و پوستش را میکند. نظر مردم با نظر فراستی فرق نمیکند. فراستی نماینده مردم است. یعنی وقتی میگوید: نروید این فیلم را ببینید، به این معنا است که این فیلم مزخرف است، من رفتم دیدم بد است. شما تماشا نکنید و وقتتان را هدر ندهید.»
لیلا حاتمی:
خیلی از کارهایم چرت و پرت بودهاند
لیلا حاتمی همیشه برای مخاطبان سینما محبوب بوده و کارنامهای پر بار دارد. ازنخستین حضور پر رنگش در فیلم «لیلا»ی مهرجویی که دیپلم افتخار بهترین بازیگرنقش اول را برایش به همراه آورد تا «بی پولی» نعمت ا... که سیمرغ بهترین بازیگرنقش اول را نصیبش کرد و «چهل سالگی»و «دوران عاشقی » ،«ارتفاع پست »،«شیدا »،« سربه مهر»،« جدایی نادراز سیمین» و... وی به پرسش جواد طوسی (منتقد سینما ) در خصوص این که آیا به ارزیابی هوشمندانهای ازبازیگری رسیده میگوید: « تا یک جایی دردنیای خودت و با آدمهایی که بودی میگفتی این که بد نیست ازهیچ بهتر است. ولی یک باره میبینی یک عالمه آدم جدیدهست که اصلا آنها رانمی شناسی واحساس کردم از این فضا عقبم.» وی تصریح میکند:«هیچ اخباری را دنبال نمیکنم .وقتی بچهها سر فیلم برداری اسامی فیلمها و کارگردانها را میگفتند، با موج جدیدی از فیلمسازهای خوب روبه رو شدم و با خودم گفتم:ای بابا! من برای خودم سرم را کرده بودم توی کوزه و داشتم کارای چرت و پرت بازی میکردم! باکوتاه آمدن ازایده آل ها، خیلی هایش چرت و پرت بوده است. »
محمدرضا گلزار :
فیلمهایم شکست تجاری نداشته است
محمدرضا گلزار که به تازگی بازی در فیلم «سلام بمبئی» محصول مشترک ایران و هند را به پایان رسانده است و فیلم «خشکسالی و دروغ» را نیز بر پرده سینماها دارد در اظهارنظرهایی نکات تعجب برانگیزی مطرح کرده است. وی میگوید: «به گواه آمار شکست تجاری درباره فیلمهای من صدق نمیکند. (انگار فیلمهای «زمانه»، «زهر عسل»، بالای شهر، پایین شهر»، «در امتداد شهر» و... را از خاطر مبارک بردهاند) همیشه تلاش کردهام در انتخابهایم نهایت دقت را داشته باشم. بعضی مواقع هم فیلمهای خوبی کار میکنم که در اکران دچار مشکل میشوند.»
گلزار تصریح میکند: «نظر مثبت منتقدان باعث میشد فیلمنامههای هنری به سوی من سوق پیدا کند اما این نادیده گرفتهشدنها مرا از آن فضا دور کرد.خوشحالم الان با وجود کم کاریام مخاطبانم شاید ١٠ برابر زمانی شدهاند که مثلا در «آتشبس» بازی کردم. بازیکردن من مثل بقیه بازیگران نیست. مثلا فلان آقای بازیگر در6 ماه اول سال دست کم در هشت فیلم بازی میکند؛ در حالی که در سال تنها شاید چهار کار درخشان در سینمای ما ماندگار شود.
وی به فیلم «ابد و یک روز» هم این نقد را وارد کرده است:« ابد و یک روز» به لحاظ ساختار و تکنیک و بازیها درجه یک است. ولی من مجموعه اتفاقات در فیلم را باور نمیکنم . »
ترانه علیدوستی:
سینما پس از همنسلانم زیاد ورودی نداشته است
ترانه علیدوستی که هم اکنون مشغول ایفای نقش درفصل دوم «شهرزاد» است وفیلم «فروشنده »اصغر فرهادی را نیز برپرده دارد در گفت و گویی اظهارکرده است :«سینمای لاغری داریم واگر بخواهم بشمرم امیدم برای انجام کارفرهنگی به چه کسانی است شاید به تعداد انگشتان دو دست هم نرسند. »وی با بیان این که هنوز نقش دخترهای ۱۸-۱۷ ساله را به وی پیشنهاد میکنند مدعی شده است :« سینما پس از بازیگران همنسل من زیاد ورودی نداشته است. حتی اگرتا ۱۰سال دیگر هم کیفیت فیلمهای ما بالاتر نرود، دوست دارم بمانم و کمک کنم کیفیت فیلمها بهترشود.» وی درباره بازی نکردن درآثار تلویزیونی گفته است: « من درتلویزیون بازی نمیکنم چون معتقدم یک خیانت فرهنگی است. سینماراانتخاب کرده ام زیرا حتی سریالهای سطح بالاتر ما درنهایت دستخوش یک جهت گیری بی مورد در پخش میشوند. کسانی را که در تلویزیون کارمی کنند قضاوت نمیکنم ولی مردم حق دارند قضاوت کنند چون در جایگاهی قرارداریم که قضاوت شویم.» ترانه علیدوستی میگوید:« شاید یک مقدار خنده آورباشد.
صبحها لپ تاپم راباز وتک تک اسم فیلم هایم را جست و جومی کنم ببینم کدامشان توهین آمیز بوده ، چه کسی ناراحت شده یا چه موضوع بدی در آن کشف شده است. »
اصغر هاشمی:
در سینمای ایران زن نمیتواند قهرمان هیچ فیلمی باشد
اصغر هاشمی کارگردان فیلمهای «زیر بامهای شهر»، «مهریه بی بی» و «روزهای انتظار» که از ساخت آخرین فیلمش «مجردها» بیش از 12 سال میگذرد در گفتوگویی درباره پرداخت به موضوعهای زنان در سینما با اشاره به فیلم خودش «نگین» که سال 1380 ساخته و شخصیتهای اصلیاش همه زن هستند اظهارات عجیبی ارائه کرده است. وی معتقد است: «در سینمای ایران زن نمیتواند قهرمان هیچ فیلمی باشد یا اگر هم قهرمان شود در پایان فیلم شخصیت چیزی به دست نخواهد آورد، دلیل این موضوع هم جامعه مرد سالار ایران است ( انگار جناب هاشمی فیلمهای «لیلا»، « پری»، «بانو»، «سارا»، «بمانی»، «زیر پوست شهر»، «خون بازی»، «گیلانه»، «باشو غریبه کوچک»، «شاید وقتی دیگر»، «دو زن»، «واکنش پنجم» و... را جزو آثار سینمای ایران نمیدانند) به گفته هاشمی «در سریالها و فیلمهای طنزی هم که ساخته میشود زن فقط وسیلهای است برای خنداندن و کلا استفاده از آنها بیشتر ابزاری است تا هنرمندانه» هاشمی میگوید: «سینمای ایران هیچگاه نتوانسته به جایگاه واقعی زن بپردازد چرا که در جامعه ایران هم زن جایگاه واقعی خود را ندارد پس طبیعتا رخ دادن چنین اتفاقی در سینما غیرمحتمل است. هر اتفاقی باید ریشه خود را داشته باشد. وقتی هنوز سیطره مردسالاری در اکثر موارد دیده میشود چگونه میشود این مسئله را ریشهیابی کرد.
هانیه توسلی:
آرتیست باید دیوانه باشد!
هانیه توسلی که دو سیمرغ بلورین برای فیلمهای «شبهای روشن» و «دهلیز» را در کارنامه و فیلم «سیانور» بهروز شعیبی را بر پرده سینماهای کشور دارد امسال تصمیم گرفته سختگیرانهتر مسیر حرفهای اش را ادامه دهد و فقط در فیلم «مادری» مقابل دوربین رفته است. وی در برنامه «سیوپنج» مقابل فریدون جیرانی که درفیلم« شام آخر» وی ایفای نقش کرده است نشست و درباره مسائل مختلفی صحبت وبه این موضوع اشاره کرد که امسال تا نقش خوبی به او پیشنهاد نشود، سرکار نخواهد رفت. هانیه توسلی در پاسخ به این که آیا در عرصه بازیگری به آرزویش رسیده است یانه میگوید: «صادقانه بگویم نه! من اصلا بازیگری خودم را قبول ندارم. یعنی به نظرم هنوز آن نقشی را که باید بازی نکردهام و تواناییهای خودم را روی پرده ندیدهام، به جز یک فیلم که آنهم به خاطر یک عرق خاصی است که به آن داشتم و آنهم «شبهای روشن» است. نمیدانم شاید هم خیلی آرمانگرا هستم، میتوانستم خیلی بهتر باشم. وی در اظهار نظر عجیبی تاکید کرد: «اصلا به نظرم آرتیست باید دیوانه باشد! آرتیست عاقل زیاد جذاب نیست. به نظرم کارگردان، نقاش، موسیقیدان و ... همیشه اگر یک رگهای از دیوانگی در او باشد کارهایش جذابتر است. عقل خیلی به درد بخور نیست در این دوره و زمانه!»
خسروسینایی:
برخیها نمیخواهند من فیلم بسازم
خسرو سینایی که جدیدترین فیلمش «جزیره رنگین» چند ماه پیش در گروه «هنر و تجربه» به نمایش درآمد با اظهار بی خبری از مراسم بزرگداشت خود که قرار است در نخستین روز سی و سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شود چنین بزرگداشتهایی را برای فیلم سازانی مثل خودش چندان به درد بخور نمیداند و میگوید:«آنچه برای هر فیلمسازمهم است، این است که بتواند فیلم بسازد. یعنی دولتها موقعیتی برای فیلمسازان فراهم کنند تا آنها بتوانند کار خودشان را انجام دهند.» کارگردان «عروس آتش» که معتقد است برخیها نمیخواهند او فیلم بسازد اظهار کرد: «میدانم چه کسانی میخواهند من فیلم نسازم. اما آنها هیچوقت نمیتوانند. آنها این قدرت را ندارند که من را خرد کنند.
درنهایت من دور از هرگونه غوغا کار خودم را انجام خواهم داد.» وی اسمی از آن افراد نمی آوردو دلیلش را هم اینگونه عنوان میکند: «من اهل اینجور کارها نیستم. دراین زمینه حرف زیاد است. اما بهتر است که بگذریم!» سینایی میگوید: «بزرگترین اشتباه من این است که پیش از انقلاب که حتی زودتر از همنسلانم کارم را شروع کردم، بسیار فیلم کوتاه ساختم.»
سیامک صفری :
اگر فرهادی پول نداشته باشد نمیروم
سیامک صفری با آنکه در نقشهای فراوانی ظاهر نشده به راحتی توانسته است تایید منتقدان و مخاطبان را به دست آورد.
وی که در«اعترافات ذهن خطرناک من» هومن سیدی به عنوان نقش اصلی حضور یافت وتوانست توجهها را به خود جلب کند درپاسخ به این پرسش که همکاری با اصغر فرهادی را به خاطر بزرگی اسمش خواهد پذیرفت یا نه ؟اظهار کرده است: «من دنیای ذهنی هیچ کس را نمیشناسم و نمیخواهم وارد چیزی شوم که آن را نمیشناسم. میخواهم همین طور کنار برای خودم بمانم و از کنار ماجراها رد شوم . اگراصغر فرهادی به من پیشنهاد بازی درفیلمش را بدهدولی پول نداشته باشد، قطعا نمیروم، اما به دفترش میروم و فیلم نامهاش را میخوانم. بعضی وقتها نقش را میپذیری و بعضی وقتها هم بهانه میگیری. »
انتهای پیام/