دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1395 - 14:15

نشست کارشناسی لایحه جامع وکالت/ دولت موظف به ایجاد شرایط دفاع آزادانه وکلا از موکلان است

نشست هم اندیشی بررسی لایحه جامع وکالت با حضور مسئولانی از قوه قضاییه، شورای نگهبان، کانون وکلا، نمایندگان مجلس و برخی از اساتید دانشگاه و کارشناسان حقوقی در مرکز همایش های بین المللی رایزن برگزار شد.
کد خبر : 130767

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،ذبیح الله خدائیان چگینی، معاون حقوقی قوه قضائیه در این نشست با بیان اینکه نقد لایحه جامع وکالت باید با توجه به نقاط قوت و ضعف آن انجام گیرد، افزود: باید نه تنها موجب دسترسی مردم به وکیل بلکه امکان انجام وظیفه درست وکیل فراهم شود. اقدام ناصواب فرد یا گروه اندک نباید به حساب کل حرفه گذاشته شود در عین حال باید بودجه‌ای برای تامین خدمات معاضدتی و تسخیری پیش بینی شود.


نجات الله ابراهیمیان، عضو شورای نگهبان نیز در این نشست بر لزوم نگاه کارشناسانه و بدون جهت گیری به لایحه جامع وکالت تاکید کرد.


همچنین محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس با بر لزوم به روز شدن لایحه جامع وکالت اشاره و افزود: نگرش‌های حقوقی باید با اصول حقوق عمومی و اساسی منطبق و لایحه جامع وکالت روزآمد شود.


محمد جواد فتحی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه لایحه جامع در قسمت‌هایی که جنبه حاکمیتی دارد باید از طریق قانونگذاری در مجلس تدوین شود اما در قسمت‌هایی که صرفا جنبه صنفی دارد اصولا دخالت مجلس بی مورد است، گفت: کانون‌های وکلا باید بتوانند این موارد را با اختیار تفویضی قانونی در قالب آئین نامه یا اساسنامه تدوین و اجرا کنند و خود به تدبیر امورشان بپردازند.


وی اضافه کرد: عدم دخالت در امر کلان قانونگذاری ضعفی است که دامن‌گیر جامعه وکالت کشور شده است و باید مرتفع شود.


همچنین در این نشست امیر حسین آبادی، رئیس کانون وکلای مرکز، تفاوت‌های نظارت و دخالت را برشمرد و با ذکر مثال‌هایی ثابت کرد که در قانون اولیه استقلال کانون وکلا نظارت به قوی‌ترین وجه وجود داشته و در قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت تبدیل به دخالت شده است.


مرتضی شهبازی‌نیا، رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس در این نشست با تاکید بر اینکه نظام قضائی باید در برابر مداخلات نادرست فارغ از فشارهای بیرونی و درونی عمل کند، افزود: نظام قضایی باید ترتیبی بدهد که خدمات حقوقی حرفه‌ای در اختیار همگان قرار گیرد و این مقدمه واجب حقوق شهروندی است که جز با استقلال وکالت و وکیل تحقق نخواهد یافت.


بهمن کشاورز، رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران در این نشست با برشمردن استانداردهای بین المللی وکالت در دعاوی اظهار امیدواری کرد: مجلس شورای اسلامی قانونی که این استانداردها را کاملا رعایت کرده باشد،تصویب کند.




انتهای پیام/

برچسب ها: بهمن کشاورز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته