چرا دانش آشتیانی گزینه مناسبی برای تصدی آموزش و پرورش است؟
سارا امیری، گروه اجتماعی- در پی ترمیم کابینه دولت یازدهم و پایان کار علی اصغر فانی، دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.
دانش آشتیانی، رئیس مجتمع آموزشی مفید و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی جمهوری اسلامی است که معاونت طرح و توسعه وزارت علوم، عضویت در شورای برنامهریزی سازمان سنجش آموزش کشور، عضویت در شورای تدوین برنامه پنج ساله چهارم علم و فناوری آموزش عالی در وزارت علوم و... را در سوابق اجرایی خود دارد.
آموزش و پرورش با دارا بودن ۱۳ میلیون جمعیت دانش آموزی و یک میلیون فرهنگی از جمله پرمخاطبترین وزارتخانههاست، به گونهای که هر گونه تصمیمگیری در این وزارتخانه علاوه بر فرهنگیان و دانش آموزان خانوادهها را نیز تحت تاثیر قرار میدهد، به همین دلیل شخصی که سکانداری این وزارتخانه را بر عهده میگیرد باید توانایی پاسخگویی به مطالبات جمعیت زیادی جامعه را داشته باشد که از جمله این مطالبات میتوان به بهبود معیشت معلمان، پرداخت حقوق بازنشستگان، بهبود وضعیت تعلیم و تربیت دانشآموزان، بهبود وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، افزایش انگیزه شغلی در معلمان، جذب منابع مالی و... اشاره کرد که در برنامههای پیشنهادی دانش آشتیانی، گزینه تصدی وزارت آموزش و پرورش به تمام این مسائل توجه شده است.
معیشت معلمان جزو مهمترین مطالبات فرهنگیان است که در این خصوص دانش آشتیانی معتقد است، معلمان اصلیترین رکن توسعه هستند که نباید برای حل مشکلات معیشتی آنها چانه زنی کرد اما در شرایط کنونی اگر نیاز باشد این کار را برای معلمان انجام میدهد.
دانش آشتیانی نگاه «تحولی» دارد
کیومرث امجدیان، کارشناس حوزه آموزش و پرورش به خبرنگار آنا میگوید: وزارت آموزش و پرورش برای رفع مشکلات و نیازهای فرهنگیان نیازمند وزیری است که نگاه «تحولی» داشته باشد که خوشبختانه احمدی دانش آشتیانی گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری دارای این نگاه است. بنابراین میتوان در دوره تصدی وی به رفع مشکلات این وزارتخانه امیدوار بود.
محمد بیرانوندی، نماینده مردم خرم آباد و چگنی نیز در گفتوگو با آنا میگوید: بنده معتقد هستم دانش آشتیانی با توجه به توانایی، تخصص و تجربهای که دارد میتواند در مسیر تحولی گام بردارد و این امر میتواند برای آینده آموزش و پرورش مفید باشد.
کمبود منابع مالی از دیگر مشکلات وزارت آموزش و پرورش است که این وزارتخانه را در پرداخت حقوق معلمان، پرداخت حقوق بازنشستگان، بهبود وضعیت سیستم تعلیم و تربیت و... دچار مشکل کرده است؛ به همین دلیل فردی که تصدی این وزارتخانه را به عهده میگیرد باید قدرت جذب منابع دولتی، خصوصی و مشارکت خیرین در این حوزه را داشته باشد.
جسارت و چابکی از مهمترین ویژگیهای یک وزیر
امجدیان در این باره میافزاید: دانش آشتیانی از قدرت نفوذ بالایی در دولت برخوردار است به همین دلیل میتواند در تصمیمگیریهای دولت و جذب منابع مالی به این وزارتخانه موثر واقع شود و میتواند آموزش و پرورش را جزو اولویتهای اول کشور به دولت معرفی کند.
وی عنوان میکند که جسارت و چابکی از مهمترین ویژگیهای یک وزیر است که در شخصیت دانش آشتیانی چنین ویژگی دیده میشود به همین دلیل میتواند جسورانه عمل کند.
داشتن نگاه سرمایهای به آموزش و پرورش از شعارهای دانش آشتیانی است به گونهای که وی در سخنرانیهای خود اعلام کرده است که مساله آموزش و پرورش مساله ملی و اولویت اول کشور است. مساله آموزش و پرورش از مساله برجام اهمیت بیشتری دارد، معتقدم اگر به آموزش و پرورش با این نگاه برخورد شود ما اصلا نیازی نداشتیم که برجام را به وجود بیاوریم.
سامانبخشی به صندوق ذخیره فرهنگیان
صندوق ذخیره فرهنگیان و حواشی آن از جمله مهمترین دغدغه فرهنگیان است به گونهای که برخی کارشناسان اتفاقات رخ داده در این صندوق را عامل کاهش انگیزه معلمان و فرهنگیان میدانند و این در حالی است که وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش سامان بخشیدن به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه و بنگاههای وابسته به آنها را از مهمترین برنامههای خود اعلام کرده است.
امجدیان، کارشناس حوزه آموزش و پرورش در این خصوص میگوید: با توجه به اینکه فرصت اندکی برای نوسازی و بازسازی مانده است اما با توجه به برنامهها و اولویتهای دانش آشتیانی میتوان گفت وی گزینه مناسبی برای تصدیگری وزارت آموزش وپرورش است.
بیرانوندی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است، دانش آشتیانی به خوبی دغدغه فرهنگیان را درک کرده و به همین دلیل سامان بخشیدن به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه و بنگاههای وابسته به آن را جزو برنامهها و اولویت خود قرار داده است.
وی میافزاید: با توجه به برنامههای پیشنهادی دکتر فخراالدین احمدی دانش آشتیانی میتوان گفت وی فرد مناسبی برای وزارت آموزش و پرورش است زیرا علاوه براینکه به مهمترین مطالبات فرهنگیان و دانش آموزان توجه داشته، برنامههایی را برای خود در نظر گرفته که مطابق با عقل و منطق است و میتوان به اجرای آن امیدوار بود.
انتهای پیام/