دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1395 - 15:56

محسن رضایی: رهبر انقلاب وقتی سخن از مدیریت جهادی می‌کنند اشاره به دفاع مقدس دارند

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با مدیریت جهادی گفت: رهبر انقلاب وقتی سخن از مدیریت جهادی می‌کنند اشاره به دفاع مقدس دارند و می‌گویند مدیریت جهادی باید در کشور باشد و این مدیریت در دفاع مقدس قابل لمس است.
کد خبر : 129888

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، برنامه «نقد و نظر» با موضوع (مدیریت جهادی)با حضور محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روانه آنتن شبکه رادیو «گفتگو» شد.


رضایی گفت: آیا می‌توان مدیریت جهادی را در یک فضای غیرجهادی داشته باشیم؟ این یک مساله است اما به معنی آن نیست که مدیریت جهادی چیزی جز آن فضای جهادی نیست. فضای جهادی می‌تواند یک موضوع باشد و مدیریت جهادی موضوع دیگری. این دو با هم ومکمل هم هستند. اما باید توجه کرد بحث ما مدیریت جهادی است.


وی افزود: موضوع دیگر که می‌توان در این فضا مطرح کرد مدیریت جهادی با رویکرد فلسفی و تئوریک است و رویکرد عملیاتی و سبک. اینها با هم منافاتی ندارند. یعنی ما می‌توانیم سبکی به نام مدیریت داشته باشیم که نام آن را سبک پنجم مدیریت گذاشته‌ام که می‌توان آنرا با کارهای پژوهشی ثابت کرد.


این دبیر تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: سبک یعنی اینکه چه شیوه‌ای از مشارکت را در تصمیم گیری انتخاب می‌کنید و اعتماد میان مدیران و زیرمجموعه‌ها بر چه اساسی است روابط و مناسبات سطوح تصمیم‌گیری طولی، عرضی یا مرکب است؟ آیا عناصر منظم و تکراری در تمام مدیران جنگ را نمی‌بینیم که نامش را بگذاریم سبک مدیریت. چنین چیزی وجود دارد.


رضایی افزود: زمانی که به فرماندهان جنگ نگاه می‌کنید ممکن است که سلیقه‌هایشان متفاوت و روحیه‌هایشان تفاوت داشته باشد اما شیوه مشارکت دادن آدم‌ها در تصمیم‌گیری‌هایا میزان اعتمادی که میان سلسله مراتب بوده، کاملا شبیه هم است و شباهت‌های بسیاری دارد. از طرفی چون این مدیریت در جنگ تحمیلی پیاده شده، می‌توانیم هم نگاهی فلسفی به آن داشته باشیم هم نگاه سبک‌گونه.


وی بیان کرد: اگر پژوهشگری ثابت کرد که مدیریت جهادی می‌تواند سبک باشد نباید آنرا خطا بدانیم بلکه باید اجازه دهیم ایده‌اش را ثابت کند. مدیریت جهادی می‌تواند رویکردی بر مبنای فلسفه داشته باشد،زیرا از هستی‌شناسی و جهان‌بینی فلسفی برخوردار است و در عین حال می‌تواند سبک نیز باشد.


این دبیر تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: رهبر انقلاب وقتی سخن از مدیریت جهادی می‌کنند اشاره به دفاع مقدس دارند و می‌گویند مدیریت جهادی باید در کشور باشد و این مدیریت در دفاع مقدس قابل لمس است. بنابراین آیا اشکال دارد در مدیریت جهادی یک نظم منطقی ببینیم که قابل بیان نیز باشد؟ باز هم باید اجازه دهیم که پژوهشگراننظم مدیریت جهادی را به صورت تئوری، نظری و فلسفی بیان کنند.


رضایی گفت: درست است که در هشت سال جنگ روحیه انقلابی و جهادی بوده، اما نوعی نظم منطقی را نیز در تصمیم‌گیری، رفتارها، برخوردها می‌بینیم،نظمی که منتقل شده و این نظم می‌تواند نظری، کاربردی و عملیاتی نیز باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته