دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1394 - 11:26

راهکارهایی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی تهران با بیان اینکه حداقل 40 درصد اعضای نظام مهندسی استان جویای کار هستند، گفت: بازرگانی، خدمات و تولید بخش کشاورزی قابلیت جذب و به کارگیری دو برابری بیکاران موجود را دارد.
کد خبر : 12848

علیرضا بزرگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با تاکید بر اینکه نرخ بیکاری زنان در بخش کشاورزی بیشتر از مردان است، افزود: باید دلایل بیکاری در بخش کشاورزی به طور اساسی ریشه‌یابی شود، اما بخشی از آن با اصلاح قوانین رفع می‌شود.


وی با بیان اینکه اشتغال بخش کشاورزی در ایران از اهمیت دوچندان برخوردار است، تصریح کرد: موضوع اشتغال تابعی از سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی، نگاه و رویکرد دولت و مزیت‌های موجود در هر کشوری است که به علت کم‌تر بودن مزیت‌های اقتصادی در صنعت و خدمات به نسبت کشاورزی، اشتغال در این بخش اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.


بزرگی با بیان اینکه فضای خدمات در کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها گسترده‌تر است، ادامه داد: با وجود این ما شاهد کمرنگ شدن اشتغال در حوزه تولید کشاورزی هستیم و نشانه‌های آن را با مهاجرت بی‌رویه از روستاها و آمار بالای فارغ‌التحصیلان بخش می‌بینیم، چرا که بستر اشتغال کشاورزی در روستاهاست.


رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران اضافه کرد: در سازمان نظام مهندسی علت‌های آمار بالای بیکاری در بخش کشاورزی را ریشه‌یابی کرده‌ایم که یکی از آنها به نگاه کلان دولت به این بخش باز می‌گردد و باید اصلاح و این بخش جز اولویت‌ها قرار گیرد.


وی تاکید کرد: زمانی که سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از سوی بخش خصوصی است، بنابراین بزرگ بودن بدنه دولت در این بخش قابل توجیه نخواهد بود.


بزرگی با تاکید بر اینکه نظام آموزشی کشور باید از مرحله انتخاب رشته، فارغ‌التحصیلی و جذب در نیروی کار مورد بازبینی قرار گیرد، عنوان کرد: نظام آموزشی باید به سمت آموزش‌های مهارتی و بازار پسند تغییر رویه دهد و متخصصان بخش کشاورزی از آموزش‌های تخصصی و کاربردی بهره‌مند شوند.


وی با بیان اینکه بخش کشاورزی در ایران به علت اتکای اقتصاد به نفت مورد توجه و اولویت قرار نگرفته است، اظهار کرد: اگر بخش کشاورزی به عنوان اولویت دولت قرار گیرد و همزمان با آن علاوه بر واگذاری فضای تصدی به تولیدکنندگان از سوی دولت، نیروی متخصص بخش نیز آموزش‌های متناسب با بازار را دریافت کنند یقینا بخش عمده‌ای از معضلات بیکاری حل خواهد شد.


رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران با تاکید بر اینکه باید فضای نقش‌آفرینی بیشتر سازمان‌های تخصصی مانند نظام مهندسی به عنوان یک نظام صنفی بیشتر شود، خاطرنشان کرد: فعالان و متخصصان بخش کشاورزی نیز باید بهای بیشتری را به نظام صنفی خود بدهند از طرفی دولت هم توجه بیشتری به بخش کشاورزی داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته