دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آیا مجلس به صالحی‌امیری رأی اعتماد می‌دهد؟

سوابق وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای وزارت فرهنگ و ارشاد چیست؟

آیا صالحی‌امیری که در سال 92 از سوی مجلس نهم برای وزارت ورزش و جوانان رأی اعتماد نگرفت، از سوی مجلس دهم برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رأی اعتماد می‌گیرد؟
کد خبر : 128187

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، امروز یکشنبه 2 آبان‌ماه، رئیس‌جمهوری طی نامه‌ای مسعود سلطانی‌فر و فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی را برای تصدی وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش، و سیدرضا صالحی‌امیری را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ‏مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. حالا باید منتظر بود تا رأی نمایندگان مجلس، سرنوشت وزارت‌های نامبرده و وزارت ارشاد را روشن کند. سوال این است که آیا صالحی‌امیری که سابقه گرفتن رأی منفی مجلس نهم را در کارنامه دارد، آیا از نمایندگان مجلس دهم رأی اعتماد می‌گیرد یا اینکه حسن روحانی باید به فکر گزینه دیگری برای این وزارتخانه باشد.


سوابق تحصیلی و علمی صالحی‌امیری


سیدرضا صالحی‌امیری –متولد 1340 بابل- دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه آزاد اسلامی است. صالحی‌امیر از سال 84 به عضویت هیأت علمی و در ادامه، مدیر گروه مدیریت برنامه‌ریزی فرهنگی (ارشد و دکتری) دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات بوده است.


صالحی‌امیری تألیف بیش از 14 عنوان کتاب و مقالات علمی‌ و پژوهشی متعددی در کارنامه خود دارد: آسیب‌شناسی فرهنگی در ایران، امنیت اجتماعی، انسجام ملی و تنوع فرهنگی، دیپلماسی فرهنگی و رایزن فرهنگی، مدیریت منازعات قومی در ایران،‌ مفاهیم و نظریه‌های فرهنگی و مهاجرت نخبگان از جمله این تألیفات به شمار می‌آیند.


سوابق سیاسی و اجرایی


صالحی‌امیری به موازات حضور در فضای دانشگاه و سال‌ها تدریس، پست‌های سیاسی و اجرایی متعددی داشته است. ریاست کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضویت در هیأت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، معاونت بررسی‌های استراتژیک، عضو هیأت امنای مؤسسه مطالعات راهبردی، فعالیت به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات، عضویت در شورای اجتماعی کشور و عضویت در شورای اطلاع‌رسانی دولت از جمله سمت‌هایی است که صالحی‌امیری در کارنامه خود دارد. وی همچنین به‌مدت هشت سال معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.


سابقه در دولت روحانی


پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات یازدهم، نام صالحی‌امیری به عنوان گزینه اصلی ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح بود اما بعد از رأی نیاوردن سلطانی‌فر برای وزارت ورزش، روحانی او را به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد اما مجلس شورای اسلامی به او هم به‌عتوان رأی اعتماد نداد. صالحی‌امیری نهایتا در اسفندماه 92 به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی منصوب شد.


او در آغاز کار دولت حسن روحانی، هفتاد روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود و در ادامه به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و مشاور رئیس جمهوری منتصب شد.


وزارت ارشاد در انتظار رأی مجلس


بعد از جدی شدن شایعات استعفای مصلحتی سه وزیر از کابینه حسن روحانی، امروز یکشنبه 2 آبان‌ماه رئیس‌جمهوری طی نامه‌ای گزینه‌های خود را برای وزارت ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. حالا باید دید آیا صالحی‌امیری که در سال 92 از سوی مجلس نهم برای وزارت ورزش و جوانان رأی اعتماد نگرفت، از سوی مجلس دهم برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رأی اعتماد می‌گیرد؟


به نظر می‌رسد با تغییرات که در مجلس دهم ایجاد شده و حضور نمایندگان اصلاح‌طلب و حامیان دولت تدبیر و امید، رأی گرفتن صالحی‌امیری تا حد زیادی شدنی باشد، مضاف بر آنکه کار دولت یازدهم در سال آینده، به اتمام می‌رسد و آینده این وزارتخانه و سایر وزارت‌خانه‌ها به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری که در بهار سال 96 برگزار می‌شود، بستگی خواهد داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته