دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان «ماجرای عجیب سگی در شب» در گفت‌وگو با آنا

«ماجرای عجیب سگی در شب» با ذهنیت بیماران اوتیسمی طراحی شده است

حمیدرضا خسروی سرگانی این روزها نمایش «ماجرای عجیب سگی در شب» را که برگزیده هفته تئاتر باران و برگزیده تئاتر تجربه بوده، در تئاتر باران روی صحنه برده است.
کد خبر : 127854

این کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «این نمایش طبق متن به نگارش در آمده توسط سایمون استیونز اجرا می‌شود و ما در اجرای آن دست به ایرانیزه کردن اثر نزده‌ایم.»


وی در اشاره به چگونگی اجرای نمایش تصریح کرد: «آنچه که از این نمایش در برادوی اجرا شد، اثری با ویژگی جهان‌شمول بود که نگاه جامعه نسبت به شخصیت اول را نشان می‌داد در حالی که در اجرایی که ما در تئاتر باران داریم این موضوع کاملا برعکس است. ضمن این‌که در اجرای برادوی تمام شخصیت‌ها به‌جز کاراکتر اصلی نقشی رئال داشتند، در حالی که در اجرای من همه کاراکترها غیررئال هستند و تنها نقش اول نمایش است که کاراکتری رئال دارد و ما اتفاقات و داستان را از منظر او به تماشا می‌‌نشینیم.»


خسروی لرگانی اضافه کرد: «کاراکتر اصلی این اثر بیماری اوتیسم دارد و ما برای درست نشان دادن آنچه شخصیت یک بیمار اوتیسمی علاقه‌مند به آن است، دست به تحقیقات گسترده‌ای زدیم. این نمایش را بر اساس یک بیمار اوتیسمی تولید کرده‌ایم.»


وی درباره طراحی این اثر نمایشی اظهار کرد: «از آنجا که سبک کاری خاصی دارم، صحنه نمایشم نیز ویژگی‌های خاصی مختص به خود دارد. در حقیقت طراحی صحنه «ماجرای عجیب سگی در شب» براساس ذهن یک بیمار اوتیسمی انجام شده است. ما در این طراحی این اثر شاهد فرمول های ریاضی هستیم برای مثال تعداد قدم‌های کاراکتر اول نمایش اعداد اول است.»


کارگردان «ماجرای عجیب سگی در شب» درخصوص تغییرات ایجادشده در این اثر و همچنین چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب تشریح کرد: «به واسطه تجربه‌ای که از اجرا در چند جشنواره کسب کردم، تغییرات جزئی در کار ایجاد شد اما به شاکله و خط اصلی نمایش موردی اضافه نشده است. با توجه به ویژگی‌های قابل توجهی که نمایش دارد برای برقراری ارتباط میان تماشاگر و نمایش، در آغاز کار داستان نمایش توضیح داده می‌شود بنابراین مخاطب نمایش درباره آنچه که قرار است رخ دهد اطلاع کافی دارد و صرفا به نوع اجرای نمایش متمرکز می‌شود.»


وی درباره اجرای این اثر که از تولیدات کمپانی باران است نیز عنوان کرد: «من تصمیم داشتم نمایش را در یک سالن بلک باکس اجرا کنم که بهترین مکان نیز همان تئاتر باران بود. من برای اجرا در تئاتر باران تلاش‌های زیادی کرده‌ام و معتقدم اجرا در تئاتر باران به عنوان ورود از فضای دانشجویی به تئاتر حرفه‌ای، اتفاق بسیار خوبی است.»


خسروی درباره لباس بازیگران نمایشش که از سه رنگ مشکی سفید و قرمز تشکیل شده است بیان کرد: «طراحی لباس بازیگران بسیار ساده است و در انتقال مفهم نمایش نقش بسزایی دارد. بیماران اوتیسمی رنگ های خاصی را می‌توانند ببینند که رنگ‌های استفاده شده در لباس بازیگران گویای همین امر است.»



«ماجرای عجیب سگی در شب» تا 9 آبان ماه هر روز ساعت 17 در تئاتر باران روی صحنه می‌رود.


انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر باران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته