دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ایران همچنان با شریکان سنتی خود تجارت می کند؛

مدال طلای تجارت خارجی ایران بر گردن چین

با وجود آن که بعد از اجرایی شدن برجام همه انتظار داشتند تا شریکان تجاری ایران تغییر کرده و کشورهای شرق آسیا جای خود را در اقتصاد ایران به اروپایی‌ها بدهند اما همچنان چین بزرگترین شریک تجاری ایران به شمار می‌رود.
کد خبر : 127685

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، سال‌های تحریم و قطع مبادلات تجاری ایران با اکثر کشورهای دنیا سبب شد تا شرکای تجاری کشورمان محدود شود و تنها چند کشور در جهان حاضر به معامله شوند.


در همان سال‌ها اما چین به عنوان تولیدکننده‌ای بزرگ به دنبال بازارهای بزرگی بود تا بتواند قدرت اقتصادی و به دنبال آن سیاسی خود را تثبیت کند.


ایران خالی از رقیب، بهترین فرصت بود تا جای پای اژدهای زرد در در ایران محکم‌تر از قبل شود و بازار ایران را چینی‌ها در قبضه خود درآورند اما برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای این نوید را می‌داد که ایرانیان از این پس به جای آنکه اجناس دسته چندم چینی را مصرف کنند،‌ میزبان محصولات با کیفیت‌تر باشند.


هر چند آمار گمرک حکایت از آن دارد که همچنان چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و اصلی‌ترین مقصد صادرات و مبدا واردات برای ایران به شمار می‌رود.


بر اساس آمار، طی شش ماهه نخست سال 95 عمده صادرات کشور به چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه و جمهوری کره بوده و عمده واردات در این مدت از کشورهای چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و آلمان انجام شده است.


با نگاهی به این لیست مشخص می‌شود که شریکان تجاری ایران در مقایسه با پیش از برجام تغییر زیادی نکرده است.


با این وجود در این بازه زمانی صادرات افزایش یافت و واردات روند کاهشی را در پیش گرفت. البته می‌توان عمده‌ترین دلیل افزایش آمار صادرات را، افزایش صادرات نفت خام دانست که به گفته محسن قمصری بیشتر به کشورهای آسیایی روانه می‌شود.


چین نیز که از دیرباز اصلی‌ترین خریدار نفت ایران بود اکنون سهم بزرگی از کیک نفت این کشور می‌برد. هرچند که اکنون به دلیل حضور روسیه و تلاش برای سهم‌خواهی از این بازار،‌ایران باید تلاش کند تا با ایجاد جذابیت، ‌بزرگترین مشتری خود را حفظ نماید.


محسن قمصری،‌ مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران نیز در همین خصوص به خبرنگار آنا گفته که روسیه در بازار نفت چین وارد شده و فعالیت‌هایی نیز داشته است اما نمی‌تواند بیش از این بر بازار ایران در این کشور تاثیرگذار باشد.


در واقع روسیه با خط لوله‌ای نفت خود را به چین می‌رساند که به دلیل ارزان‌تر بودن حمل و نقل می‌تواند برای همه صادرکنندگان نفت تهدیدی به شمار آید. فارغ از نفت،‌ در بقیه موارد نیز چین بیشترین حجم تجارت را به خود اختصاص داده است.


از سوی دیگر، در طی شش ماهه نخست سال 95 عمده صادرات کشور به چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه و جمهوری کره بوده و عمده واردات در این مدت از کشورهای چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و آلمان انجام شده است.


اقلام عمده صادرات در شش ماهه نخست سال 95 شامل میعانات گازی، گازهای طبیعی مایع شده، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، روغن های سبک و فرآورده های به جز بنزین و پروپان مایع شده بودند و عمده اقلام وارداتی طی شش ماهه ابتدای سال 95 شامل ذرت دامی، لوبیای سویا، برنج، قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری ، وسایل نقلیه دارای موتور پیستونی درونسوز تناوبی جرقه ای – احتراقی با حجم سیلندر 2000 سی سی بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته